J
Vill du göra dig själv en tjänst så köper du inte en begagnad luftvärmepump. Köp en möjlighet till wifistyrning och ställ en mobil router med möjlighet till 2.4 ghz nätverk på platsen så får du larm om ngt strular med. Det är en väldigt liten investering kontra en mögelsanering pga fukt.

• Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Vill du göra dig själv en tjänst så köper du inte en begagnad luftvärmepump. Köp en möjlighet till wifistyrning och ställ en mobil router med möjlighet till 2.4 ghz nätverk på platsen så får du larm om ngt strular med. Det är en väldigt liten investering kontra en mögelsanering pga fukt.
👍
Samt fjärravläsa / övervaka med fukt och temperatursensorer.

Värmepumpen måste vara av en typ som klarar att jobba vid låga temperaturer, vilket har blivit vanligare på senare år.
Vissa slutar fungera vid ca 16˚C.
Andra kan försöka värma och avfrosta men utedelen blir en stor isklump.
Märklig syn….

• Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Jag och min partner funderar på att köpa ett äldre litet hus på 60 m^2 (byggt 1910 ombyggt 1950). Huset är i extremt renoveringsbehov men tomten är fantastisk. Dock tänker vi att förutsatt att det inte är mögel i hela huset ändå blir billigare att renovera och bygga ut snarare än att riva och bygga nytt.
Det tar väldigt lång tid med bygglov i vår kommun, några kompisar fick vänta ett år på svar trots att de inkom med rätt handlingar. Huset värms upp av en äldre vedpanna utan ackumulatortank och det finns inget eldrivet komplement. Pannrummet ligger i källaren som är av betong, resten av huset är i trä. De tidigare ägarna har haft ett badkar nere i källaren (ej ordentligt våtutrymme) och det har visat på fuktgenomslag där trots att de eldat ca 3 gånger per dag.
Så nu till själva frågan: hur länge borde man kunna lämna huset utan att elda i det utan att huset tar skada och börjar mögla? Vi bor ca 40 min bort så det är inte så att vi kan svänga förbi efter jobbet och elda lite. Vi vill heller inte göra stora förändringar/förbättringar på huset innan vi har fått bygglov eftersom vi planerar att då bygga ut, göra stambyte, elrenovering och nytt badrum. Vi vill alltså heller inte bo där förrän vi har gjort dessa större renoveringar. Vi bor i Norrland så vintern kan också vara rejält kall.
Någon som har tips på hur man kan lösa detta? Eller går det bara att lämna om man stänger av vattnet? Tacksam för svar.
Om det inte är någon diffusionsspärr av plast i väggarna kan du lämna det uppeldat så länge du behöver. Då andas huset och den fuktiga luften kan gå ut genom väggen. Jag har tre hus på min tomt i skärgården och det äldsta, byggt 1951 har ingen plast i väggarna och det har alltid stått ouppeldat från november till april och inget mögel. Däremot lät vi ett av de andra husen stå ouppeldat en vinter och där dröp fukten på väggarna på våren.

• Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
L lianpe skrev:
Om det inte är någon diffusionsspärr av plast i väggarna kan du lämna det uppeldat så länge du behöver. Då andas huset och den fuktiga luften kan gå ut genom väggen. Jag har tre hus på min tomt i skärgården och det äldsta, byggt 1951 har ingen plast i väggarna och det har alltid stått ouppeldat från november till april och inget mögel. Däremot lät vi ett av de andra husen stå ouppeldat en vinter och där dröp fukten på väggarna på våren.
Samma här. Min sommarstuga är byggd 57, ingen plast i väggarna. Den har kallställts varje vinter så länge jag kommer ihåg (fastigheten bestående av 4 hus idag, har varit i släkten sen 48) utan några som helst problem med fukt och mögel. Dock så har vi ingen vattenburen värme, utan det är byggt från början för att kunna kallställas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.