Akut fråga i vind
Jag har en vindsvåning i ett stort hus 2 plans souterräng med källarplan
Vindsvåningen är en kall hall som förbinds av en trappa ned till hallen i entrén om varsin sida den kalla hallen finns ett rum, dessa rum är isolerade mot vinden så att säga men blir även dem kalla
nu så har jag värme på i dessa rum vilket drar upp kostnaden. Jag har stängt mellan hallen och de båda rummen samt ned mot entréplan.
Frågan är om man kan stänga av all värme på vindsplanet utan risk för att det ska bli minusgrader och frysa finns även en toa,
hjälper den befintliga husvärmen till att hålla värmer så att säga
.och kan man öppna upp och ha öppet dörren mellan övre hall och nedre hall alltså öppna upp hela vägen mellan alla rum på övre plan och entréplan även fast det finns ett utrymme direkt ovan trappen so inte är isolerat mot kallvinden kommer värmen i husets entréplan att orka värma den kalla massa som kommer att ramla ned från övre plan? Eller blir resultatet att det blir svinkallt överallt
.har ca 18-20 grader på entreplan
Sen annan fråga - det är ett stort jävla hus . Gammalt bageri som jag blivit stående med själv 120+130 kvm bo och biutrymmen som jag måste hålla med någon form av värme..
Jag är inte särskilt orolig över fukt och mögel utan mera om man måste ha värme på överallt
eller om t ex vinds och källarvåningar kan hållas kalla utan att ledningar och rör riskerar frysa den enda toan finns fö. i källaren och att det finns ett kök där med vatten
Hade en frysskadade en gång då pannan slutat funka en vinter och visa element frös ihop men in -vattnet klarade sig då borde det rimligt vis klara sig om värmen slås av
Fråga#3
Hur mycket el kan man spara om man helt enkelt kopplar ur pannan (har en kombipanna) och kör el-patron + att jag måste värma med oljeelement där vattenradiatorerna som frös sönder suttit att man värmer endast med oljeelement (har sådana där flyttbara på hjul, tycker de är bra) och endast har kallvatten i kranen skippar varmvatten så att säga, detta är inget problem då det inte är permanent boende. Men som sagt märkte en sommar när jag totalt kopplade ur pannan, och cirkulationspumpen vred ur säkringarna rent att det knappt gick någon el 5 -7 K-Wh i veckan
.!!!??...antar att oljelement om 1000/2000w tar sin beskärda del tillsammans med det vattenburna eluppvärmda ligger nu på 170 kwh/dag..!!!!..och det är snart dags att hänga sig från någon undanskymd plats i ren ekonomisk uppgivenhet
Har inte råd att installera värmepump eller så inte värt kostnaderna
eventuellt kamin på entréplan men tveksamt..