1 718 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Golvvärme och ekparkett - erfarenheter
Kommer att bygga hus via A-hus som har golvvärme gjutet i betongplattan. Har surfat runt lite här men inte riktigt fått svar på fågan - Förlorar man mycket effekt när man har ekparkett på golvvärme? Vår bottenvåning kommer att ha ekparkett i vardagsrum, kök och gästsovrum. Klinker i entré, klädvård och WC. Någon som har erfarenheter av förväntad effekt och det slutliga resultatet? Skiljer sig temperatur i parkettbelagda rum och klinkrade rum? Blir det mycket dyrare uppvärmningskostnad med parkett jämfört med klinker?
Frugan är inne på att vi ska ha klinker i hela bottenvåningen, men jag är inte säker på att det kommer att kännas trevligt...
Vad säger ni?
Frugan är inne på att vi ska ha klinker i hela bottenvåningen, men jag är inte säker på att det kommer att kännas trevligt...
Vad säger ni?
Vi har klinkers i kök hall badrum och klödvård. laminat har vi i resten av huset men nog känns det kallare att gå på laminatet än klinkers. Nog har vi lika värme i alla rum. Uppvärmningskostnader vet jag inget om.sjutumfyra skrev:Kommer att bygga hus via A-hus som har golvvärme gjutet i betongplattan. Har surfat runt lite här men inte riktigt fått svar på fågan - Förlorar man mycket effekt när man har ekparkett på golvvärme? Vår bottenvåning kommer att ha ekparkett i vardagsrum, kök och gästsovrum. Klinker i entré, klädvård och WC. Någon som har erfarenheter av förväntad effekt och det slutliga resultatet? Skiljer sig temperatur i parkettbelagda rum och klinkrade rum? Blir det mycket dyrare uppvärmningskostnad med parkett jämfört med klinker?
Vad säger ni?
Vi har golvvärme i plattan och i hela övervåningen samt vi har både klinker och parkettgolv. Parkettgolvet känns varmt och skönt. Klinkergolvet känns kanske något varmare men det är nog försumbart. Det sägs ju att klinker leder och lagrar värme bättre än trägolv men när det gäller ev. effektförlust så är nog den också försumbart i praktiken. Jag ser inga skillnader på temperaturen i rum men trägolv eller klinker.
De snickarna som jag pratade med rekommenderade att använda "klick"-golv istället för vanligt limmat när man har golvvärme. Det är lite dyrare men ger inga sprickor under eldningsperioden. Jag lade det själv och det var löjligt enkelt.
De snickarna som jag pratade med rekommenderade att använda "klick"-golv istället för vanligt limmat när man har golvvärme. Det är lite dyrare men ger inga sprickor under eldningsperioden. Jag lade det själv och det var löjligt enkelt.
Klicka här för att svara