3 291 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Golvärme+vedspis, hur reglera?
Sida 1 av 2
Hur ska man bygga så att man kan hålla husets temp på, typ, 18-19 grader med golv värmen och sedan värma upp till t.ex. 21-22 grader med tälj stensspisen? Vi vill ju inte att golv värmen minskar så att huset blir kallt när brasan slocknar. Kanske en inomhus temp givare i rummet som är längst bort från brasan som reglerar golvslingan? Andra förslag?

Kan du förklara hur din lösning funkar så är du snäll. Med endast utomhusgivaren, då kan väl inte systemet veta hur varmt det är innomhus eller? :-? Eller är det det som värmekurvan ska gissa?Kasch skrev:
För att man får elda på så in i bengen innan utomhusgivaren märker något av värmen från täljstenskaminen..... :Kasch skrev:
TomasSussi, ni är förstås lösningen på spåren. Med en inomhusgivare finns möjlighet att ta hänsyn till värmetillskottet från kaminen. Det kan säkerligen krävas lite knep och knåp innnan allt är inställt så det fungerar som ni vill, men när det är gjort blir ni säkert jättenöjda.
Jag antar att ni har nån värmepump som värmekälla, titta efter en innetempgivare till den och få den på plats. Har ni el-golv antar jag att det sköter sig själv - en sådan styrs väl redan av en innegivare.
Men ni ville väl att golven skulle va varma o det får ni inte om innegivaren stänger den då ni eldar.. :TomasSussi skrev:
Om jag monterar innegivaren i sovrummet längst bort från spisen så kan man väl reglera golvvärmen så att det är lämplig sovrumstemperatur i hela huset och så eldar man ved så det blir "gott" i kök o vardagsrum. Så var min tanke. Borde inte det funka?2an skrev:
Värmekällan är inte till 100% bestämd ännu men just nu lutar det åt pellets kamin eller ev panna + solvärme.
Jag har för mig att det finns lösningar med både inom och utomhusgivare men jag vet inte hur det funkar och varför. En lösning som sänker golvvärmen lite när man eldar och så ökar igen så fort som tempen börjar sjuka kanske inte funkar så bra med ett trögt betong golv..? Men om man jämt har golvet lite kallare (sovrumstemp) än det ska vara och så eldar resten borde man väl få till det?MathiasS skrev:
Jag vill gärna förstå (allt) innan jag pratar med rörisarna.. Varje firma har ju sin lösning som enligt dom är det bästa på marknaden...
Jodå det finns styrningar med både inne o utegivare men funktionen blir ändå den samma, Du ställer in en kurva efter ute tempen som sedan innegivaren kompenserar genom att höja el sänka beroende på om det blir för varmt el kallt inne..
Vill ni ha varma golv jämt, Även då ni eldar??
Om ni vill det så blir det som Kasch skriver ni ska ha, Då kan ni välja att golvvärmen håller en konstant temp inne på 18-19° o ni eldar i kaminen så ni får 22-23° men golven är ändå lite varma (ger värme efter utomhus tempen)
Kör du med innegivare så kommer den att strypa golvvärmen när du eldar o då blir dom kall o sen så kommer det att bli kallt inne innan golven blir varma igen..
Själv skulle jag inte ha nån kamin om jag hade golvvärme för det är väl för att golven ska va varma man skaffar det..
Vill ni ha varma golv jämt, Även då ni eldar??
Om ni vill det så blir det som Kasch skriver ni ska ha, Då kan ni välja att golvvärmen håller en konstant temp inne på 18-19° o ni eldar i kaminen så ni får 22-23° men golven är ändå lite varma (ger värme efter utomhus tempen)
Kör du med innegivare så kommer den att strypa golvvärmen när du eldar o då blir dom kall o sen så kommer det att bli kallt inne innan golven blir varma igen..
Själv skulle jag inte ha nån kamin om jag hade golvvärme för det är väl för att golven ska va varma man skaffar det..
Jag har justerat in golvvärmen med konstant flöde så det är ca 17 grader i vardagsrummet där täljstenskaminen står. Vill man ha det varmare i rummet så är det bara att elda... Superenkel reglering!
Sedan stryper gvtermostaten vid 24 grader om det skulle råka bli så varmt i rummet.
Jo vi vill ha varma golv jämt 
Att justera golvvärmen så att den är lite kallare där kaminen står verkar ju vara bra. Om det går att göra.. Ska man då strypa slingreturen för dom rummen som kaminen värmer eller är det nån reglerautomatik som behövs?
Att justera golvvärmen så att den är lite kallare där kaminen står verkar ju vara bra. Om det går att göra.. Ska man då strypa slingreturen för dom rummen som kaminen värmer eller är det nån reglerautomatik som behövs?
Du stryper returen i det rum/rummen som kaminen värmer så får ni elda till en gehaglig temp med kaminen..TomasSussi skrev:
Svaret har ni väl redan fått. Man får inte hålla golven för varma. Problemet är väl bara att man tyvärr inte kan hålla varma golv och samtidigt elda i kaminen utan att värmen i rummet blir obekvämt hög. Vi har en kakelugn i vardagsrummet. Har styrt värmen med utegivaren så att den håller 20 grader när man inte eldar. Sedan har vi rumstermostater som slår ifrån vid ca 21 grader. De slår alltså ifrån när man eldar. Eftersom vi inte eldar konstant så hinner inte plattan svalna särskilt mycket under eldningarna.
Jag skulle också välja att köra med bara en utegivare. Lägg sen lite energi på att hitta en rätt inställning på kurvan så kommer det att bli jätte bra!
Dessutom så är ju inte golvärmen så trög som man skulle kunna tro.. Eftersom du ställer in den så att rummet håller ca 17-18 grader så kommer ju temperaturen på golvet att kanske hamna kring 23-24 grader. När du då tänder brasan och temperaturen stiger så kommer den att passera golvets temperatur och i samma sekund som det sker så slutar golvet att avge värme!
Dessutom så är ju inte golvärmen så trög som man skulle kunna tro.. Eftersom du ställer in den så att rummet håller ca 17-18 grader så kommer ju temperaturen på golvet att kanske hamna kring 23-24 grader. När du då tänder brasan och temperaturen stiger så kommer den att passera golvets temperatur och i samma sekund som det sker så slutar golvet att avge värme!
Tja, vi har vattenburen golvvärme driven av en elpanna, dessutom kör vi vedspis och en kamin så ofta vi kan.
Har bara utegivare till elpannan (en CTC elektronic) och har ställt in kurvan så vi håller ca. 18-19 grader inne om vi inte eldar, då känner man ofta för en mysbrasa på kvällen och kan elda rätt bra i ett par timmar utan att svettas, när tempen börjar bli 22-23 grader så får det brinna ut i spisarna.
Ändå gör golvvärmen att man inte huttrar på morgonen utan det känns helt ok att gå upp.
Hade tänkt skaffa elstyrdon till golvvärmen och trådlösa termostater i rummen, men det känns inte alls nödvändigt just nu, allt funkar bra som det är med bara lite basal instrypning av returerna beroende på slinglängd.
Om man som vi inte har nån torktumlare eller torkskåp utan torkar tvätten på ställning så är det bra att elda lite, tvätten torkar bums.
/T
Har bara utegivare till elpannan (en CTC elektronic) och har ställt in kurvan så vi håller ca. 18-19 grader inne om vi inte eldar, då känner man ofta för en mysbrasa på kvällen och kan elda rätt bra i ett par timmar utan att svettas, när tempen börjar bli 22-23 grader så får det brinna ut i spisarna.
Ändå gör golvvärmen att man inte huttrar på morgonen utan det känns helt ok att gå upp.
Hade tänkt skaffa elstyrdon till golvvärmen och trådlösa termostater i rummen, men det känns inte alls nödvändigt just nu, allt funkar bra som det är med bara lite basal instrypning av returerna beroende på slinglängd.
Om man som vi inte har nån torktumlare eller torkskåp utan torkar tvätten på ställning så är det bra att elda lite, tvätten torkar bums.
/T
En liten undran kvarstår.. Hur kallt golv kan man ha innan det börjar kännas att det är kallt? 19 grader? Eller räcker det med kanske 17 grader innnan golvet börjar kännas kallt?
Knepigt det här... Man vill ju ha det så varmt som möjligt i kombination med att det ska vara så billigt som möjligt och samtidigt så lite eget jobb som möjligt. En kompromiss alltså. Så i stället för vedpanna så blir det pellets och för att fixa strömavbrott och extra värme så blir det en tung (>1500kg) täljstensspis. I kombination med FTX ventilation.
Nån som tror att det kan bli bra?
Knepigt det här... Man vill ju ha det så varmt som möjligt i kombination med att det ska vara så billigt som möjligt och samtidigt så lite eget jobb som möjligt. En kompromiss alltså. Så i stället för vedpanna så blir det pellets och för att fixa strömavbrott och extra värme så blir det en tung (>1500kg) täljstensspis. I kombination med FTX ventilation.
Nån som tror att det kan bli bra?