Jag håller just på att bygga till vårt befintliga hus. Jag bygger till på kortändan så att det blir ett "L". I det gamla huset så har jag en braskamin. Skorstenen på braskaminen är högre än taknocken. På tillbyggnaden så blir taket 2 m högre och min fundering är alltså om jag måste förlänga skorstenen så att den blir högre än taknocken på den nya delen. Om jag måste göra det så kommer det förmodligen att se lite lustigt ut...förlängingen måste väl då vara ca 3 m .

Jag tror du måste förlänga skorstenen. Gamla reglerna sa mynna "1 m ovan nock", Nya reglerna säger "ovan nock". Hur högt är då ovan nock? Praxis sägs ha blivit 0,3-0,4 m enligt en braskaminsförsäljare i Göteborgstrakten, det vill säga reglerna är nästan oförändrade.

Tror dock att du bör fråga någon som verkligen vet vad som gäller, dvs närmaste sotarmästare.

den kan mynna ut under nock om särskilda skäl krav upfylls. hör med din sotare så kan han säja hur du måste ha det.
jag fick igenom att min skorsten till pannan slutar en bit under nock. men jag har plåt tak med låg takvinkel så i mitt fall gick det bra.

Husagaren skrev:
Jag tror du måste förlänga skorstenen. Gamla reglerna sa mynna "1 m ovan nock", Nya reglerna säger "ovan nock". Hur högt är då ovan nock? Praxis sägs ha blivit 0,3-0,4 m enligt en braskaminsförsäljare i Göteborgstrakten, det vill säga reglerna är nästan oförändrade.

Tror dock att du bör fråga någon som verkligen vet vad som gäller, dvs närmaste sotarmästare.
Jag rinde min sotare angående den frågan och fick svaret:
1meter över tak (där skorstenen kommer genom taket) och MINST ÖVER nock.
Som sagt, ring din sotare så får du ett säkert svar.

Hemmakatten
Det viktigaste är ju att röken inte slår ner och går in i huset eller grannhuset. Är då inte anledningen till de nya reglerna att det kan finnas situationer där skorstenen i alla lägen inte behöver gå 1 meter över nock. Detta måste vara beroende på hur och var skorstenen sitter och likaså hur huskroppen/arna ser ut och hur omgivningen ser ut. Det bästa är väl om sotaren kan komma ut o titta på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.