Jag har en IVT 490 frånluftsvärmepump i dagsläget som jag funderar på att komplettera med solfångare, det lär vara möjligt enligt IVTs manualer.

Huset (byggt 2007) vi bor i är på två våningar (totalt 135m2) med träfasad och moderna energifönster och vanliga vattenradiatorer.
Jag håller på och bygger om carporten till garage med vattenburen golvvärme och funderar på att i framtiden bygga ut huset ytterliggare med golvvärme i det nya rummet.

Jag har därför funderat på att förstärka värmeproduktionen med solfångare.
Jag kör idag IVT 490 VP:n på ekonomidrift med en värmekurva på 2,5, när vi flyttade in kördes VP:n i normaldrift med en värmekurva på 3,5, men eftersom jag tycker att det blir lite varmt sänkte jag kurvan.
Vi har en braskamin (Contura 550) som jag spetsar med när det känns lite ruggigt (tidigt på morgonen/vissa kvällar) och det fungerar bra, frånsett att VP:ns kompressor går non-stop.

De funderingar jag har kring installation av solfångare inkl. acktank är följande:

• 3 solfångarpaneler på taket (söderläge, 18° befintlig taklutning), räcker vinkeln och antal paneler?
  • Ack-tank på 300L under taket (vinden, oisolerad del), funkar det?
  • Solfångarsystemet matar VP:n i första hand med VV, därefter komprossr och slutligen värmepatronen i VP.
  • Finns något behov av elpatron i ack-tanken då den står utanför husets isolering?

Puh, många frågor och mycket information. Jag hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa detta och komma med tips/förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.