Byggahus.se

Ved kamin, El-Panna, Radiatorer, takventiler

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag anser att jag har alla möjligheter att bygga ngt effektivt för min uppvärming.

Jag har en el panna som är ca 15år, kopplad till vatten radiatorer runt hela huset.
    Jag har en bra fungerande Ved kamin med effekt kassett.
    Jag har ett äldre luftvärme system med ventiler i taket runt hela huset.
    Jag har en luftvärme pump.

Jag vill byta ut min EL panna till ngt billigare. Ev, Ved Panna.
    Men jag har en kamin som ger fruktansvärt bra med värme pga sin effektkassett.
    Dock får jag inte ut den värmen i hela huset.
    Jag har funderat på om man inte kunde dra ett rör igenom ved kaminen och bara koppla på det
    emellan två radiatorer, så att när jag eldar ger tillskotts energi till vatten slingan?

Jag har också ett äldre värmesystem där jag har en ventil i taket i varje rum,
    ventilerna är kopplade till en "låda" via VP30 rör. som för tillfället bara används som frånluft.
    Jag har funderat på om man inte kunde suga luften ifrån rummet med kaminen, in i "lådan" och sedan ut i alla andra rum. Dock kan det vara svårt att hitta en fläkt som suger 15m VP30 rör?
    samt att sen med en annan fläkt blåsa ut i dem resterande 8a rören?

Jag står med en massa färdig utrustning, men jag har ingen riktig enhet att driva det med.

Har ni några råd? tips?
    Vad tror ni om mina ideér?

Det är svårt att få firmor att engagera sig, då dem hellre säljer nya system än att dra ett rör eller installera en fläkt.

Björn