Vi har tänkt hålla temperaturen i vårt till hälften isolerade fritidshus på 10 grader i vinter. Vi köpte stället förra vintern och är lite osäkra på vad som är bästa sättet att värma upp den på. I samband med att vi köpte fritidshuset köpte vi flyttbara elkonvektorelement med fläkt men kunde inte reglera temperaturen som vi önskade. Förra veckan hittade vi stickkontakter på Claes Ohlsson där man kunde ställa in vid vilken temperatur vi vill att elementen ska gå igång - och vi har alltså valt tio grader. Men nu till själva frågan, hur ska inställningen på konvektorelementen vara? Full fräs på trean med fläkten eller ska vi ha annan inställning för bästa effekt? Är det över huvud taget ett bra sätt hålla värmen?

Kan tillägga att vi även har solfångare med ventilation som förhoppningsvis hjälper till med några grader fina dagar. Vi åker ut nästan varje helg och har installerat både vedköksspis och en insats till öppna spisen så det går hyfsat fort att få upp värmen när vi är i fritidshuset, men tio grader känns som en bra temperatur att starta från.

Har även en lillstuga som är oisolerad (men med en liten solvärmefläkt) är det helt vansinnigt att ha ett par konvektorelement på 8-10 grader även där? Den används inte lika ofta, men tidigare ägare har låtit den stå helt ouppvärmd i många år och "sommarstugelukten" vill inte riktigt ge med sig...

Skit i lillstugan med x-tra värme..(0isolerad) Varför inte ta upp några tilluftsventiler där?
Stora stugan ja konvektor som ni köpt räcker väl bra som kompliment till allt annat ni hade där...Vet inte märke eller finesser på era nya k-element men är dom lite dyrare så brukar det finnas ECO knapp...Man brukar få det man betalar för..

Tack för svaret - tilluftsventiler har vi inte tänkt på, men det är klart att vi ska ha.

Har inte sett någon ECO-knapp på elementen. Vi har köpt dessa från K-Rauta http://k-rauta.se/vvs_9634.htm Har du något annat märke som du kan tipsa om?

K-rautas dom ni har verkar ju fina ...dom räcker gott och väl ...ställ in dom så ni får 10C som ni vill ha i storstugan ...och när ni kommer dit brassa på med turbon och värm upp snabbt till det ni önskar...Tänd gärna först i insatskaminen så den får verka samtidigt...Gud bless the ved...;)

Ja, de fungerar bra, men min erfarenhet från förra vintern var att det var svårt att få jämn temperatur. Därför köpte jag den här lilla manicken på Claes Ohlsson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152501152 och det är den jag ställer in på tio grader.

Hur bör jag då ställa in elementet för att få bästa energiekonomi? Ska det vara full fräs på både effekt och temperatur med fläkten eller medeltemperatur hög effekt/medel eller låg effekt och med eller utan fläkt?

Jag tror att jag tänkt rätt som köpte temperaturvakten, men passar den till konvektorelement?

Antagligen är det en mekanisk termostat på elementet. Dessa är inte så noggranna. Classes temperaturvakt anger en noggrannhet på en halv grad varför den antagligen är elektronisk. Du vill att den nya termostaten skall jobba ostört. Därför skruvar du upp elementets egen på max. Om den nya termostaten fungerar bra blir det bästa troligen att även skruva upp effektvredet på max. Det enda som påverkar ekonomin är hur varmt du har inne. Hur har förra ägarna hållit värmen? Måste det vara varmt i hela huset? Du kan spara en del på att bara värma där det finns vattenrör.

Erik

Tack! Det ska jag titta närmare på - verkar smart!

Om du har stickpropp med termostat som de där från CO så skall du ha full fräs på elementens termostat och effekt. Däremot kanske du isåfall inte skall placera stickpropparna nere vid golvnivå, utan högre upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.