I dagsläget har vi ett vattenburet elsystem hemma, ska nu byta på grund av på tok för höga elräkningar.

Ska vi ha vedpanna, så hamnar den i ett uthus och då tillkommer det 30 m kulvert in till huset och någon slags slavtank i huset. Har fått en offert på 106000 + moms + installation.Vad hamnar driftskostnaden på för ett komplett vedsystem om man INTE räknar in vedkostnaden, utan endast den el som går åt för att driva hela systemet.

Ska jag ha bergvärme så blir det ungefär samma installationskostnad, snabb installation och det är relativt underhållsfritt med tiden, vad har ni för värmepumpar och hur mycket el går det åt?

Skiljer det inte mycket ska jag nog överväga att skaffa bergvärme i alla fall?

Kostnaden för el till ved är under 100:- i månaden men sen kostar sotning cirka 1000:- året.

Har ett hyreshus jag värmer med en ivt bergvärmepump och boyta är 360 kvm och månadskostnaden snittar på 1800:-.

Har hört att pumpen i en bergvärmeanläggning måste bytas efter 10-15 år. Stämmer det? Och vad kostar en ny?

Jag hörde att själva pumpen håller men kompressorn i den måste bytas när den havererat, men de kanske blir lika dyrt som att byta hela enheten?

Omkring 15000 kr för att byta kompressorn inkl allt står det på ganska många sidor, då kan man i princip lägga på 1000 till på förbrukningskostnaden för bergvärme, men å andra sidan behöver du byta keramik på vedpannor vart 6 år typ å de kostar väl över 5000 kr till en vettig panna...

Varje sjätte år på keramiken om du eldar blött ek ja. Eldar du mest björk och riktigt torkat så minst 10 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.