Har en gammal el-panna från 1981 i fritidshuset. Den är kopplad till vattenburen värme. Men pga el-priserna använder jag den bara för varmvatten - vilket funkat toppen, tills nu.
Vattnet blir inte ordentligt varmt! Typ 20-25 grader bara.
Jag har inte ändrat någon inställning. Plötsligt var det bara så. Pannan surrar och ingen säkring har gått. Har slagit av och på.
Har ni tips på något jag kan testa innan jag ringer reparatör på måndag?
Bonusfråga: om jag vill ha enbart varmvattenberedare i fortsättningen, kan man då tömma radiatorer mm på vatten och slänga ut hela den nuvarande ”pjäsen”?
Tacksam för tips! Sofia
Vattnet blir inte ordentligt varmt! Typ 20-25 grader bara.
Jag har inte ändrat någon inställning. Plötsligt var det bara så. Pannan surrar och ingen säkring har gått. Har slagit av och på.
Har ni tips på något jag kan testa innan jag ringer reparatör på måndag?
Bonusfråga: om jag vill ha enbart varmvattenberedare i fortsättningen, kan man då tömma radiatorer mm på vatten och slänga ut hela den nuvarande ”pjäsen”?
Tacksam för tips! Sofia
Det kan vara ett överhettningsskydd på elpatronen som löst ut. Brukar vara en liten hård knapp som ska tryckas in vid elpatronen men det kan se väldigt olika ut i olika pannor. Har du någon manual? Finns det någon märkskylt med uppgifter som model, effekt osv.? Om du stänger av strömmen med säkerhetsbrytaren uppe till höger kan man sedan skruva bort plåten på framsidan för att titta.
Tänkte du slänga ut din varmvattenberedare eller hur tänkte du?? Du ska helst inte tömma värmesystemet på gammalt dött vatten eftersom värmesystemet då kommer att börja rosta snabbare på insidan. Det kan leda till läckage senare. Om du tänkt kallställa huset på vintrarna är det ju dock ett problem och jag anser att man då ska fylla systemet med glykolblandat vatten med låg fryspunkt.
Tänkte du slänga ut din varmvattenberedare eller hur tänkte du?? Du ska helst inte tömma värmesystemet på gammalt dött vatten eftersom värmesystemet då kommer att börja rosta snabbare på insidan. Det kan leda till läckage senare. Om du tänkt kallställa huset på vintrarna är det ju dock ett problem och jag anser att man då ska fylla systemet med glykolblandat vatten med låg fryspunkt.
Redigerat:
Jag tror inte jag har någon manual. Men jag ska kolla om jag ser någon knapp! Hoppas 🤞J Josth skrev:Det kan vara ett överhettningsskydd på elpatronen som löst ut. Brukar vara en liten hård knapp som ska tryckas in vid elpatronen men det kan se väldigt olika ut i olika pannor. Har du någon manual? Finns det någon märkskylt med uppgifter som model, effekt osv.? Om du stänger av strömmen med säkerhetsbrytaren uppe till höger kan man sedan skruva bort plåten på framsidan för att titta.
Tänkte du slänga ut din varmvattenberedare eller hur tänkte du?? Du ska helst inte tömma värmesystemet på gammalt dött vatten eftersom värmesystemet då kommer att börja rosta snabbare på insidan. Det kan leda till läckage senare. Om du tänkt kallställa huset på vintrarna är det ju dock ett problem och jag att man så ska fylla systemet med glykolblandat vatten med låg fryspunkt.
Det där med att slänga ut pannan är en idé jag fått eftersom den står i köket i ett skåp och jag hade velat frigöra utrymme där.
Du vill väl fortsätta att ha varmvatten och då kan du inte slänga ut "hela pjäsen"! Detta eftersom varmvattenberedaren är nästan hela den stora pjäsen, själva värmen till elementen är bara en liten del av pjäsen.Cosmosp skrev:
Vid fel på en patron, så brukar JFB lösa ut, men inte alltid. Det var det med att surra som jag reagerade på. Troligtvis sitter de någon kontaktor innanför frontplåten, det kan en sådan som surrar. Hur många klick är det på termostaten från noll till max. Ta bort frontplåten , inget farligt och ta ett par foton så det syns vad som finns där
Jämtvarm är ett ovanligt märke och de verkar inte finnas längre som företag. Några originalreservdelar finns inte längre. En duktig VVS-are kan kanske gräva fram någon annan elpatron som passar men en drygt 40 år gammal elpanna bör helst bytas ut helt.
Ja det kan mycket väl vara dags att byta.J Josth skrev:
Jag ska kolla och fota senare i em!J jonaserik skrev:Vid fel på en patron, så brukar JFB lösa ut, men inte alltid. Det var det med att surra som jag reagerade på. Troligtvis sitter de någon kontaktor innanför frontplåten, det kan en sådan som surrar. Hur många klick är det på termostaten från noll till max. Ta bort frontplåten , inget farligt och ta ett par foton så det syns vad som finns där
Det med att säga att kasta ut en panna som är gammal är nog att ta i lite, eller att man måste byta patroner i den, allt detta är en stor överkurs, så länge allt fungerar ska man inte mixtra med någon som framförhållning.J Josth skrev:
Det är ingen konst att få fram patroner till den. Det är med 100 % säkerhet 2 tums gänga, har då varit i andra jämtvarm. och sitter nog 2 st patroner i pannan. Den ena är på 3 kW och den andra på 6 kW. Men det är bara att lossa fronplåten och se hur patronerna ser ut.