Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej har fått lite kalla fötter efter att ha lagt ner ett jättejobb med att spåra in prisolrör i ytterväggen.
Har en nytt källarrum som jag tänkt montera en radiator i efter utbyggnad. Detta rum ligger under det nyutbyggda köket.
Rummet har en 10cm betongplatta med 30cm isolering. Vidare har rummet murats upp med lekablocken finja exakt (290mm) som har 11cm isolering innuti sig. Har skurit upp ca 7cm i djup och bredd, för mina 2 prisolrör. Det som börjat oroa mig är att de skall frysa? Har fjärrvärme, så misstänker de alltid kommer vara lite varma, särskilt när det är kallt ute. Men kanske händer det att värmen slås av, bör jag isolera mer, eller dra om rören, (svårt). Vore skönt med lite input från er, ej försent än.
Har en nytt källarrum som jag tänkt montera en radiator i efter utbyggnad. Detta rum ligger under det nyutbyggda köket.
Rummet har en 10cm betongplatta med 30cm isolering. Vidare har rummet murats upp med lekablocken finja exakt (290mm) som har 11cm isolering innuti sig. Har skurit upp ca 7cm i djup och bredd, för mina 2 prisolrör. Det som börjat oroa mig är att de skall frysa? Har fjärrvärme, så misstänker de alltid kommer vara lite varma, särskilt när det är kallt ute. Men kanske händer det att värmen slås av, bör jag isolera mer, eller dra om rören, (svårt). Vore skönt med lite input från er, ej försent än.
Jag skulle inte dra rör i yttervägg just på grund av risken för frysning. Problemet uppstår, som du skriver, om det är kallt ute och värmen inte fungerar. Risken är inte stor. Men om det händer har du rätt stora problem. Dels praktiska med förstörda rör, väggar och ev. andra delar av konstruktionen. Dels kanske det blir problem med försäkringen. Jag skulle välja annan dragning eller lägga rören utanpå vägen istället.
Det ser ut att vara ganska grunda spår, ser ut som att rören knappt får någon puts utanför sig.
Det är bara den delen av väggen som är över marknivå som riskerar att frysa.
Börjar det bli frysrisk och det finns snö ute så kan man ösa upp snö mot fasaden/källarväggen, snö isolerar.
Det är bara den delen av väggen som är över marknivå som riskerar att frysa.
Börjar det bli frysrisk och det finns snö ute så kan man ösa upp snö mot fasaden/källarväggen, snö isolerar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Nu tycker jag att det är totalt överarbetat och onödigt att dra dolt i en källare men jag ser inget problem med att dra det som du tänkt i och med att du har all isolering utanför rören. Det är inte helt olikt om man drar rören i ett installationsskikt i en träregelkonstruktion.
Viss frysrisk finns alltid om värmen går sönder när man inte är hemma och märker det men det får man till viss del acceptera eller hantera på andra sätt.
Viss frysrisk finns alltid om värmen går sönder när man inte är hemma och märker det men det får man till viss del acceptera eller hantera på andra sätt.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Grym input, tänkte jag inte påDemmpa skrev:
70% är ju under mark då fönstret i bild ligger 10-30cm ovan mark.
Klicka här för att svara