Byggahus.se

Funkar nya termostater på dessa radiatorventiler?

1. G
    Medlem · 480 inlägg

Galten

Medlem
    Hej,

Nu när kylan kom så märkte jag att flera av mina element inte gav mycket värme trots luftning. I lätt panik tog jag bort termostaterna och då blev det bra värme överallt.

Vad kan kan känna är ventilerna OK, de fjädrar tillbaka lätt när jag trycker på piggen
    Troligen är termostaterna slut och jag behöver nya.

Har ingen aning om hur gamla mina ventiler är och om nyare termostater passar? Tacksam för tips!

Bifogar bild på ventil och (kass) termostat. Vilket årtionde är detta från?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E18D2DE8-CB8A-4774-ACA1-314BCE34E5F1.jpeg

2. G
    Medlem · 249 inlägg

Granström2

Medlem
    Verntiltypen kallas Danfoss RAVL. Har själv bytt ett par av termostaterna där plasten har spruckit av ålder till batteridrivna Honeywell Rondostat HR20 och de fungerar bra. En massa pjolter med dygnsstyrning och nattsänkning får man på köpet men inget man behöver bry sig om.
    https://www.conrad.se/p/honeywell-h...m59-KFIJlsaAndoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true
    En medföljande plastring med gänga utgör adapter. Går det trögt kan man fila lite i adapterns gänga.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 1 881 inlägg

tergo

Medlem
    • Laddar…
  4. G
    Medlem · 480 inlägg

Galten

Medlem
    Tack för hjälpen!! Då vet jag att jag det finns nya grejer och att jag slipper byta ventilerna!

nu får jag bestämma mej för om jag vill ha old-styrelse eller elektroniska. Är ju iofs bra att de elektroniska motionerar piggen automatiskt. Har inget behov av dygnsstyrning dock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.