Hej,
Jag har nyligen fått en ny BVP installerad och hittills tycker jag inte den levererar som den bör. Vi bytte vår gamla då den sjöng på sista versen.

Temperaturen i huset är 1-3 grader lägre än med tidigare pump. Elförbrukningen är ungefär den samma. Och kurvan ska vara jämförbar enligt installatör.

Under första veckan har pumpen startat ca 65 ggr per dygn. Ikväll tittade jag på värdena för T1 framledning och det går otroligt fort mellan starterna.

Pumpen har ett börvärde på T1 på 40,6 grader. Pumpen arbetar upp T1 till 49,8 på 8 minuter. Sen sjunker den till 26 grader på 10 minuter. Jobbar sen upp till 49,8 på 8 min osv.

Detta leder såklart till många starter.

Men var tar värmen vägen!? Det är svalt i hela huset. 17-19 grader. Tidigare hade vi 19-21. Jag har ställt upp alla radiatorer på max (även ställdonet under vredet) och luftat alla element. Rumsgivaren är ställd på 20 grader med en påverkan på 4 av 10. Den når dock som mest till 19 grader.

Givet att vår elförbrukning är den samma som innan så är jag orolig för en avsevärt höger förbrukning om jag ökar på kurvan för att nå till en temperatur som tidigare.

Här är alla temperaturer

Displaypanel för värmepump visar temperaturdata och datum, omgivet av kontrollknappar och statusindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på värmesystem med temperaturvärden och knappar för ström, läge och meny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa vecka ska jag prata med installatören men undrar om forumet har någon idé på varför det är så här.

Jag hade förväntat mig en högre, eller åtminstone, likvärdig effekt på en 20 år nyare bergvärmepump.

J juanxxx skrev:
Hej,
Jag har nyligen fått en ny BVP installerad och hittills tycker jag inte den levererar som den bör. Vi bytte vår gamla då den sjöng på sista versen.

Temperaturen i huset är 1-3 grader lägre än med tidigare pump. Elförbrukningen är ungefär den samma. Och kurvan ska vara jämförbar enligt installatör.

Under första veckan har pumpen startat ca 65 ggr per dygn. Ikväll tittade jag på värdena för T1 framledning och det går otroligt fort mellan starterna.

Pumpen har ett börvärde på T1 på 40,6 grader. Pumpen arbetar upp T1 till 49,8 på 8 minuter. Sen sjunker den till 26 grader på 10 minuter. Jobbar sen upp till 49,8 på 8 min osv.

Detta leder såklart till många starter.

Men var tar värmen vägen!? Det är svalt i hela huset. 17-19 grader. Tidigare hade vi 19-21. Jag har ställt upp alla radiatorer på max (även ställdonet under vredet) och luftat alla element. Rumsgivaren är ställd på 20 grader med en påverkan på 4 av 10. Den når dock som mest till 19 grader.

Givet att vår elförbrukning är den samma som innan så är jag orolig för en avsevärt höger förbrukning om jag ökar på kurvan för att nå till en temperatur som tidigare.

Här är alla temperaturer

[bild][bild]

Nästa vecka ska jag prata med installatören men undrar om forumet har någon idé på varför det är så här.

Jag hade förväntat mig en högre, eller åtminstone, likvärdig effekt på en 20 år nyare bergvärmepump.
Ja för 65/dygn är alldeles för många starter så något galet är det.

• Gilla
juanxxx
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja för 65/dygn är alldeles för många starter så något galet är det.
Tack! Du har svarat på frågor om min gamla pump tidigare (som också gäckade mig men den är ett minne blott).

Vad är det som kan vara så tokigt?

Ska ringa installatör efter helgen. För detta verkar skumt.

Redigerat:
J juanxxx skrev:
Tack! Du har svarat på frågor om min gamla pump tidigare (som också gäckade mig men den är ett minne blott).

Vad är det som kan vara så tokigt?

Ska ringa installatör efter helgen. För detta verkar skumt.
Kurvan för högt ställt?

V växelventil skrev:
Kurvan för högt ställt?
Den står på 22/60. Verkar vara fabriksinställning

J juanxxx skrev:
Den står på 22/60. Verkar vara fabriksinställning
Testa ställ ner till 20.

V växelventil skrev:
Testa ställ ner till 20.
Vad skulle det ge för skillnad? Min tolkning av lägre kurva är lägre framledningstemp = lägre temp på radiatorer = lägre temperatur i huset.

Jag vill inte vara dryg. Jag är bara dum (osmart) :-)

J juanxxx skrev:
Vad skulle det ge för skillnad? Min tolkning av lägre kurva är lägre framledningstemp = lägre temp på radiatorer = lägre temperatur i huset.

Jag vill inte vara dryg. Jag är bara dum (osmart) :-)
Den bryter på framledningen om du tittar på bör värdet och därför får du många starter.

V växelventil skrev:
Den bryter på framledningen om du tittar på bör värdet och därför får du många starter.
Jo men mina största problem är ju att det är kallt hemma. Som sagt, 1-3 grader lägre än innan bytet. Och då har jag ändå öppnat flödet på alla element.

Förra pumpen styrde på returen.

J juanxxx skrev:
Jo men mina största problem är ju att det är kallt hemma. Som sagt, 1-3 grader lägre än innan bytet. Och då har jag ändå öppnat flödet på alla element.

Förra pumpen styrde på returen.
Om din pump står och startar och stoppar hela tiden så hinner ditt system inte få upp den värmen den ska ha.Varför inte prova ställa ner kurvan tills din installatör hjälper dig att justera inställningarna.Din värmepump har ingen aning om hur varmt du vill ha om du inte talar om det genom att höja/sänka kurvan.

• Gilla
juanxxx
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om din pump står och startar och stoppar hela tiden så hinner ditt system inte få upp den värmen den ska ha.Varför inte prova ställa ner kurvan tills din installatör hjälper dig att justera inställningarna.Din värmepump har ingen aning om hur varmt du vill ha om du inte talar om det genom att höja/sänka kurvan.
Då har jag ändrat värmekurva till 20/60 samt ändrat rumsgivarpåverkan till 3/10 istället för 4/10. 3/10 är tydligen fabriksinställning.

Rapporter antal starter ikväll. Hade 40 starter på 12 timmar i natt.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Kopplat retur och tillopp fel.........

V Vector skrev:
Kopplat retur och tillopp fel.........
Tror du installatören gjort så fel!? :O

Med tanke på att du har kallare å starter så varför inte.....värt att kolla.

T
Hur varma blir radiatorerna ? 🤔

Ta lite bilder på hur alla rör är kopplade så går det säker att se om något ser konstigt/fel kopplat ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.