Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tips på bra handbok i botanik

1. F
    Medlem · 21 inlägg

Foxy

Medlem
    Kanske en konstig fråga att ställa här, men jag letar efter en riktigt utförlig grundbok om växter, trädgård och botanik! Jag har läst en massa artiklar, gått trädbeskärningskurs och fått lite allmän, blandad kunskap på olika håll. Nu letar jag efter en bok som kan binda ihop allt men jag har svårt att hitta något bra.

Jag tänker liksom något som tar upp:
    - vilken typ av växter finns det i Sverige (vedartade mm)
    - hur fungerar växtzonerna
    - hur fungerar bevattning och kompost
    - vilka jordtyper finns det
    - gärna lite trädgårdshistoria

Ja, ni fattar nog. Jag vill ha en gedigen handbok! Så finns det någon här som stött på en sådan bok eller har tips på olika böcker som täcker detta? Kurslitteraturtips är också välkomna!

2. C
    Medlem · 12 427 inlägg
    Just "botanik" brukar i litteratursammanhang avse mer vetenskaplig/teoretisk växtlära, dvs. hur cellen är uppbyggd, hur fotosyntesen fungerar osv. Spontant låter det som att du inte är ute efter den nivån utan mer trädgårdsodling(?)

Finns några "klassiska" mer heltäckande böcker som t.ex. "Din trädgård" av Karin Berglund och Det bästas "Nya vackrare trädgård". Vet inte om de fortfarande finns att köpa nya och i ärlighetens namn tycker jag personligen att de är lite av typen "lite om mycket". Men många tycker dessa är bra.

• Laddar…
  3. Gammelnörden
    Medlem · Uppsala län · 1 043 inlägg

Gammelnörden

Medlem
    Jag har haft mkt nytta av "Vackrare trädgård" utgiven av "Det bästa AB" ISBN 91-7030-009-7.
    Det är så gott som allt i en bok och med mkt bra, tydliga, instruktiva bilder. Men stycket "kemiska bekämpningsmedel..." ska man definitivt utesluta.
    Det finns ett senare exemplar än mitt från 1979 på tradera; https://www.tradera.com/item/110302/498335127/det-bastas-nya-vackrare-tradgard-kartonnage

För trädgårdshistoria rekommenderar jag att låna "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge ISBN 91-518-3467-7 och "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson ISBN 978-91-1-303294-8

Jag vill också passa på att rekommendera att låna eller prenumerera på "Natur och Trädgård - fakta och inspiration för passionerade odlare". https://naturochtradgard.se/

• Laddar…
  4. F
    Medlem · 21 inlägg

Foxy

Medlem
    Ja det stämmer! Jag är nog mer ute efter trädgårdsodling än ren vetenskap ändå. Tack för tipsen iaf!

5. F
    Medlem · 21 inlägg

Foxy

Medlem
    Grymt!! De låter jättebra och tack för tipsen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.