8 499 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Lågtrycksbevattning, tips och idéer
Hej
Vi har en tomt som sluttar, högt upp på tomten har vi placerat två IBC tankar under en altan där takavvattningen ska ledas till. Tanken är att med självfall kunna bevattna alla våra öar av ex bärbuskar, äppelträd mm. Jag provade Biltemas svettslang men trycket blir för lågt. Är det någon som har ett bevattningssystem med lågt vattentryck med bra tips och idéer?!
Lite funderingar..
Bevattning under mark, bäst?...
Hantera påväxten i tankarna...(stoppar ljus och försöker hålla de svala)
/Pär
Vi har en tomt som sluttar, högt upp på tomten har vi placerat två IBC tankar under en altan där takavvattningen ska ledas till. Tanken är att med självfall kunna bevattna alla våra öar av ex bärbuskar, äppelträd mm. Jag provade Biltemas svettslang men trycket blir för lågt. Är det någon som har ett bevattningssystem med lågt vattentryck med bra tips och idéer?!
Lite funderingar..
Bevattning under mark, bäst?...
Hantera påväxten i tankarna...(stoppar ljus och försöker hålla de svala)
/Pär
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Gör din egen droppslang med lite större hål än Biltemas.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nej jag har inte provat, har kommunalt vatten med 6 bars tryck.
Varför gräva ned, då har du ingen kontroll på vattningen.
Sedan har du tänkt på hur ofta det regnar och kommer 2000 liter vatten räcka däremellan?
När jag höll på med mer trädgårdsodling så gick det 3000 liter per dag när det var torrt.
Protte
Sedan har du tänkt på hur ofta det regnar och kommer 2000 liter vatten räcka däremellan?
När jag höll på med mer trädgårdsodling så gick det 3000 liter per dag när det var torrt.
Protte
Jag har använt gardenas micro-drip-system för bevattning av tomatplantor, kopplat till en regnvattentunna (utan pump), och de här https://www.gardena.com/se/produkte...terbart-droppmunstycke-for-slutror/900914801/ kloggar iaf igen av regnvatten om de inte står och droppar så mycket och lågt tryck. Funkar fint igen när man har skruvat upp dem för högre flöde och sedan ner igen.
Testar de här https://www.gardena.com/int/product...line-drip-head-pressure-equalizing/966959701/ i år istället. Ska ha självrening, men oklart hur de funkar pga tomt i tunnan, hehe. Handlar ju då om mycket mindre vattenbehov än vad du har, men alltid något.
Testar de här https://www.gardena.com/int/product...line-drip-head-pressure-equalizing/966959701/ i år istället. Ska ha självrening, men oklart hur de funkar pga tomt i tunnan, hehe. Handlar ju då om mycket mindre vattenbehov än vad du har, men alltid något.
Intressant att någon testar med droppslang från självfall från IBC. Droppslangen ska ha ett lågt tryck (max 1,7bar) så frågan är om det inte går att lösa med ett högre "fall" eller en liten pump? Själva slangen ska ju vara nedgrävd av den enkla anledningen att man på så vis spar mest vatten iom att du minskar avdunstningen. Om "droppandet" ur slangen går långsamt kompenserar man det med en ökad bevattningstid för samma mängd bevattning.
Jag är duktigt sugen på att bygga ett sånt här system som komplement till det jag redan har, men det är tacksamt med folk som redan prövat och kan visa vägen. Har för mig det fanns en tråd här förut där man redogjorde för användandet av IBC och droppslang vilket gjorde mig väldigt nyfiken. Sök och du finner säkerligen!
När det gäller "hemmameckade lösningar" så har jag bara erfarenhet av ett mindre system i en balkonglåda och det funkar riktigt bra. Lite osäker på hur det blir om man skalar upp det dock? Det systemet drivs av en liten 12V dränkpump som matar en oarmerad genomskinlig PVC-slang som grenar ut sig till fyra grenar med hål gjorda med lödkolv på jämna avstånd efter första förgreningen. Det är ju lite svårt att på en nedgrävd slang se exakt hur vattnet sprider sig, men det kan tänkas att det blir något ojämnt men att jag inte ser det för att lådan är relativt liten.
Jag är som sagt intresserad av att se fler hembyggda lösningar och höra hur de fungerar. De färdiga systemen som finns är ganska dyra, men om det är enda sättet så är det så.
Sist men inte minst! Glöm inte att täckodla!!! Då får du ner vattenförbrukningen, växterna får en jämnare försörjning samt att mikrobiota trivs bättre i myllan! Enkelt, billigt OCH bra!
Jag är duktigt sugen på att bygga ett sånt här system som komplement till det jag redan har, men det är tacksamt med folk som redan prövat och kan visa vägen. Har för mig det fanns en tråd här förut där man redogjorde för användandet av IBC och droppslang vilket gjorde mig väldigt nyfiken. Sök och du finner säkerligen!
När det gäller "hemmameckade lösningar" så har jag bara erfarenhet av ett mindre system i en balkonglåda och det funkar riktigt bra. Lite osäker på hur det blir om man skalar upp det dock? Det systemet drivs av en liten 12V dränkpump som matar en oarmerad genomskinlig PVC-slang som grenar ut sig till fyra grenar med hål gjorda med lödkolv på jämna avstånd efter första förgreningen. Det är ju lite svårt att på en nedgrävd slang se exakt hur vattnet sprider sig, men det kan tänkas att det blir något ojämnt men att jag inte ser det för att lådan är relativt liten.
Jag är som sagt intresserad av att se fler hembyggda lösningar och höra hur de fungerar. De färdiga systemen som finns är ganska dyra, men om det är enda sättet så är det så.
Sist men inte minst! Glöm inte att täckodla!!! Då får du ner vattenförbrukningen, växterna får en jämnare försörjning samt att mikrobiota trivs bättre i myllan! Enkelt, billigt OCH bra!
Jag har också kommunalt vatten men vill dra mitt strå till stacken! Vattenfråga tänkte jag ta i en annan tråd men kan säga att vi har ett igenlagt dike med betongrör längst tomtgränsen där det även finns en brunn. Det rinner konstant vatten, även under den torra sommaren som var, där tänkte jag ha en liten pump som fyller på IBC tankarna när det inte regnar.prototypen skrev:
Nej jag har inte provat, har kommunalt vatten med 6 bars tryck.
Protte
Jag har sökt men ska leta igen! Högre fall är svårt om man inte gör ett vattentorn på tomtenKeexet skrev:
Intressant att någon testar med droppslang från självfall från IBC. Droppslangen ska ha ett lågt tryck (max 1,7bar) så frågan är om det inte går att lösa med ett högre "fall" eller en liten pump? Själva slangen ska ju vara nedgrävd av den enkla anledningen att man på så vis spar mest vatten iom att du minskar avdunstningen. Om "droppandet" ur slangen går långsamt kompenserar man det med en ökad bevattningstid för samma mängd bevattning.
Sist men inte minst! Glöm inte att täckodla!!! Då får du ner vattenförbrukningen, växterna får en jämnare försörjning samt att mikrobiota trivs bättre i myllan! Enkelt, billigt OCH bra!![]()
Andra som har försökt med regnvattenssystem?
/Pär
Vad har du för regntunna? Jag hittar mest tunnor med tappkran istället för krananslutning?U rindler skrev:Jag har använt gardenas micro-drip-system för bevattning av tomatplantor, kopplat till en regnvattentunna (utan pump), och de här [länk] kloggar iaf igen av regnvatten om de inte står och droppar så mycket och lågt tryck. Funkar fint igen när man har skruvat upp dem för högre flöde och sedan ner igen.
Testar de här [länk] i år istället. Ska ha självrening, men oklart hur de funkar pga tomt i tunnan, hehe. Handlar ju då om mycket mindre vattenbehov än vad du har, men alltid något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden