Trädgård allmänt
MetteKson: Ni kommer säker fixa att få till ett staket/plank. Skam den som ger sig. :) På din beskrivning är det lite svårt att förstå hur, och var på fastigheten ni tänker er staket (och var grannarnas staket är i förhållande till ert nya). Har du möjlighet att göra en liten skiss som förklarar?
bygglov: [citat] Denna lite bättre modell har 10+3 års garanti så den borde hålla rätt länge🤔 (och kunna hoppas på lite högre). Bra tips med armeringsjärnen👍🏻
Idalatva: [citat] Hej! Nu ett år senare kan jag nog konstatera att det högst troligen var solbränna, jag vattnade dock alla växter med nemablom fram tills utplantering för att vara på den säkra sidan och de klarade sig allihopa. Använde mig även utav potatis tricket detta år vid mina sådder som du tipsade om, tack! Har också lärt mig att sterilisera jorden så i år är det ingen sorgmygga
LiAl01: [citat] Nog har väl kommunen ansvar för vatten som rinner ner direkt till oss från storvägen som ligger precis bredvid huset? Det kan komma stora mängder.
cocoo: Dom har bara klippt diken i år men glömt några år före det. Själv försökt "rensa" rören då en del är täta och ett hitta jag inte inloppet. Står fastighets beteckning men sen x.. är en gammal järnväg om det har något att säga..
Roga1337: Om du är ung & frisk så river du ner denna på en helg med kofot, vinkelslip och en Hilti T-92:a. Största riskerna är att den hänger i luften & den största arbetstiden går till att få så lätta hanterbara bitar att det går att få upp på släpkärror och återvinna alla massorna. (Förutsett att du har nära till åvc). En entreprenör med rätt maskin/utrustning & hjälpmedel både
Hans Ylivainio: Jag tänkte bygga en hall 16x20 m . Det blir kapillärbrytande närmast kantbalkarnacoch en dränering runt om.
ubbe86: [citat] https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/markvavar/markduk-n2-2-x-25-m-2000048108 nåt sånt? är helt ny på detta och vill gärna komma undan billigt =) tältet är 2,3x 3,7
cpalm: [citat] Hm, bidrag, intressant... Antar att rovdjur = gråben? Man kanske skulle skaffa några får eller nåt.
Nyatag: [citat] Ufff borde ha ställt frågan innan - flera lass gammalt rivningsmaterial har körts bort och inser nu att det vore praktiskt att ha dom 😬
pacman42: [citat] Sätt då en sned plyfa under som skiten hamnar på. Sedan spolar du av den inför nästa år.
Testarn123: [citat] Man kan alltid lägga varannan! Så det blir mellanrum!
Langostanten: [citat] Japp. Det finns en otroligt massa olika skolor. Vissa säger flis, vissa säger kross, vissa säger sand... För att få själva marknivån att vara stabil lär man ha en stor markvibrator, för resten har jag en honda 6hk vibrator jag köpte från kina, gav 4500krish. Allt har suttit fint hittills men det är ju nu efter vintern om någonsin som man faktiskt märker något. Kan meddela
jugoslaven: [citat] Okej, ja det blir ju ett "glapp". Och med tanke på att man lär säkra upp den nedre delen extra pga eventuella rymningsförsök med grävande har du nog alldeles rätt. Kör på hela stolpar och slår ner dom. Skönt att slippa "misstag" när jag är oerfaren. Tack återigen!
jonaserik: När gjordes staketet, med ingjutning i betong med trä så kommer dom att bli anfrätna av rötta, slulle nog inte använda plintarna igen. Kan gå om dom kan hålla ett staket. trät fräses ur och i hålet sätts 2 st stolpjärn längre modell gjuts in. Med 2 st så sätts dom med en träbit emellan som är lika stolpen och riktas in på hela linjen med snöre. de blir att stötta upp alla så
Bådablir9: Funderat lite och har nu ännu mer frågor/funderingar. Lekt lite och ritningen är inte exakt men kanske beskriver hyffsat. Jag brukar vattna inför regn och vill därför återanvända överskottet från bäddarna och på något vis leda ner till nya dammen vid bäddarna, de är ju redan fyllda när de börjar regna. Övriga odlingar som inte är inritade brukar jag vattna från dammen vid
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det behöver du i och med att ditt dränrör ligger i jordmassor annars blir det igensatt ganska omgående, när man lägger dränrör i makadam och krossmaterial så behövs ingen duk..
Centano: Antar att sandlådan sitter utomhus. Svamp trivs bra ute och det är helt naturligt att den växer när gynnsamma förhållanden råder. Du kan återanvända brädorna så länge du inte har tänkt att använda dom inomhus. Sanden kan återanvändas, inga problem ur svampsynpunkt. Däremot om områdets katter använt den som kattlåda kanske man ska överväga ny sand till näsa sandlåda. Ingen
husdrommaren: [citat] Fast det har varit många goda råd kring vad man ska tänka på och vad som är praktiskt att ha inklusive dina råd. För just nu har vi ”bara” en utsikt och en känsla och det räcker inte riktigt. Så en lång lista på vad vi vill ha för funktioner har det nu blivit efter alla råd och så hoppas jag att trädgårdsdesignern kan få till detta med bibehållen känsla. Vi har
Madeleine CW: [citat] Hej har du fortfarande ett mobilt sågverk? Kan man be dig komma och såga 10-12 Ekstammar? Kostnad? MVH Madeleine
Anna_H: Det viktiga är att de inte får gå i frö. Varje planta lever i max 4 år och de rotsprider sig INTE. Fröna kan potentiellt gro efter rätt många år, men de allra flesta gror redan samma år eller året efter. Om de går i blom måste man ta bort blommorna och bränna dem så att det inte blir frön, men slår man dem tidigare räcker det som "hapazard" skriver att slå dem ett par gånger.
Hybro: Bor på västsidan utefter en dalgång i norra Värmland, efter 45:an...uppe mot skogskanten. Otroligt gott både för mig o hunden att kunna gå en liten bit o pissa. Hunden gör ifrån sig mer. Känns riktigt naturligt. Generar absolut ingen. Dåligt med morötter.
Daniel 109: Grävda brunnar är sällan djupare än 6m. De gånger jag varit med när pumpar har tagits upp så är det i ett stycke med överdel. Överdelen är en stor del av vikten och dessutom högt. Så den hjälper det att plocka bort. Då riskerar man inte att tappa något. Om man gängar isär rören på väg upp blir det naturligtvis en hel annan sak. Det är inget jag skulle ge mig på.