Trädgård allmänt
marka: [citat] Jag tycker den ser ut precis som en stor syren, fast mindre.
BAv11: [citat] Ok, låter ovanligt med så smal gångbana, men då kan du ju ligga ca 1,5 m från gångbanans inre kant när du kör in. Med låg fart kanske bredd 4,5 m blir bra. Lite svårt att se det framför sig och frågan är även hur gångbanan är avgränsad, är det betongkantstöd? Är det i så fall lägre vid själva infarten? Om sträckan med lågt/obefintligt kantstöd är för smal så
rampante: Hoppas det löst sig för er och att ni fått ordning på er fina mur igen. Vad är det för granithäll ni använt? Den ser väldigt fin ut - gillar den verkligen
Bart: Vi har ett projekt på gång som handlar om att sätta stängsel runt stor del av tomten efter det att vi blivit med hund. Problemet vi har nu är att tomten till stor del består av berg i dagern, eller berg under varierande djup av matjord eller skogsmark. Samt en hel del ojämna stenar i tomtgräns som måste övervinnas. Jag hade en idé först om att borra ett tillräckligt brett hål och
ajn82: Brukar trimma vår liguster två gånger per sommar eller så, verkar tåla det mesta. Men den här vintern har den faktiskt tappat det flesta bladen.
lens: [citat] Jo, det försvann av sig själv :) Syntes nog till och från under något år men nu tror jag inte jag sett det på ett tag.
yonna: Häftigt! Jag skulle kosta på mig en arborist - dvs utbildad arborist och inte någon självutnämnd skuttare - för att få en hanterbar struktur på trädet och för att du framöver kan hantera den årliga klippningen. Har själv hög rödbokshäck som jag älskar. Tyvärr har jag inte funnit någon i min trakt som kan klippa den (lika snyggt som jag gjorde förr i tiden😉).
Daniel 109: Släng den inte i naturen bara. I trädgården gör den ingen skada.
Jiji: [citat] Jag tror att din far har koll, även om han glömt vad saker heter. Han vill nog packa bärlagret och förmodligen "mellanlagret" och sedan ha sättlagret löst. Att han vill ha olika fraktioner kan vara något som man kanske gjorde förr. Gammal kunskap är inte att förringa. Att man rationaliserat bort vissa moment betyder inte alltid att det var fel utan rätt ofta att det blir
Fideliox: Jaha jag tyckte den såg galvad ut. 5-600kr är lite mycket så får bli plast.
Carl_X: Är i planeringsstadiet för att lägga om hela gräsmattan, och tänkte i samband med det gräva ner ett sprinklersystem. Gardena, Hunter och Rainbird är ju välbeprövad system. Men det är också ganska dåliga system. I en trädgård med mycket vinklar och böjar krävs det för det första väldigt många sprinklers för att täcka alla ytor. För det andra så slösas det också en del
tursut: Hej! Efter att ha tänkt på det här ett tag så kommer det bli exakt så jag bygger, först lådor som jag anpassar allt eftersom. Om det behövs så köper jag in makadam eller liknande och fyller upp. Sedan tar jag bort slipers och fyller på med mer jord om det behövs. För belysning så ska jag nog investera i Philips Hue, det verkar vara ett bra system. Då kan jag få till så att de
Agip: Hejsan. Jag ska bygga ett plank till våren. Planket kommer vara 180cm högt, 22m långt och vara relativt tätt (20-25mm mellan plankorna). Planket skal byggas i den gamla rabatten mellan mig och grannen (ja bygglov är redan klart). Min fråga är om det räcker det med färdiga fundament på 57kg eller behöver jag gjuta extra för att det ska hålla? Och prismässigt, är det då bättre att
z_bumbi: Klä insidan med dammduk så håller det längre men fem år är inget problem.
Totte_S: Om fundamentet är i bra skick och du skall använda ett modernt stångfäste av varianten med tre gängstänger så kan du borra tre nya hål i fundamentet och fylla med kemankare enligt anvisning. Kräver en bra maskin.
Bådablir9: Lite nyfiken på era drömmar och planer för trädgården. Odling uteplats blommor mm och mm. Våren är på g och vad är era tankar och planer inför kommande säsong?
Nytt_användarnamn_2024_12: [citat] Jag skulle välja grovbetong då det är anpassat till grövregjitningar över 50mm såsom plintar mm.. https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/grovbetong?id=5511205 Finbetong är avsett för gjutningsarbeten om 20-100mm i tjocklek… https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
Harald Blåtumme: Det kan säkert slå värre än så, det finns en plastförladdning typ som en plastklump i de gula slaktpatronerna jag skaffade från RWS. Sedan har jag sett en del liknande hemskheter med folk som råkat ha ett finger ivägen vid trumman vi avfyrningar av revolvrar... Hellre ta extrema försiktighetsmått här, ordentliga barriärer mot ev djur och barn som kommer och rotar runt vid de apterade
Ms Nyberg: Jo jag har sett haveriet när jag kört förbi på sista tiden. Med allt regn vi fått som eroderat leran och det ständiga blåsvädret i vinter som ryckt i planket så är det inte konstigt att det där gett sig. Glöm inte att kolla med kommunen, för murar och stödmurar behöver bygglov om de är över en viss höjd och det är väldigt olika hur de lokala reglerna ser ut för just
dims2004: Har en fråga angående jordankare. Ska bygga ett staket som blir ca 15 meter långt och 1,8 meter högt. Från 1,2 meter till 1,8 meter tänkte jag sätta armeringsnät istället för brädor, tänkte sätta sicksak med brädorna på varje sida med ca 5 cm mellanrum. Stolparna är 95x95 med ca 1 meter mellanrum. Brädorna som som ska användas är 120x28. Jag kommer även bygga en odlingskrage
BSOD: Ibc ovan mark, inbyggda med panel och tak. Finns färdiga lösningar som grävs ner, men de blir ruggigt dyra. En regnskur på 10mm regn på 100m2 tak är ju 1m3 nederbörd. Många ibc blir det... Ni kanske kan fundera på att bygga en perkulationsbrunn, om syftet är att bli av med vattnet. Fungerar dock inte så bra om det är lera hela vägen ner. Men det kanske är mest ytlig lera?
yonna: Det finns ett händigt gäng i byns gubbdagis i kombination med det gamla båtvarvet. Därifrån har jag fått fågelholkar och humlebon och ska snart hämta mitt beställda fladdermusbo. Finns härinne någon passionerad ornitolog? Grannhuset har precis ändrat sitt tak så nu har svalorna försvunnit. De (svalorna!) har försökt etablera sig i min carport och jag hade gärna hjälpt till men
Genomklok: [citat] Näe, sant. Det är ofta att gränserna inte stämmer. Däremot är datainsamlingen gjord på olika sätt på olika platser, flygkartering användes också. Men det är ändå en rimlig utgångspunkt, om inte annat i brist på alternativ. Har de karterat en gräns mellan lera och sand just där finns antagligen någon grund för det.
Kerstin_i_Uppsala: Självklart ska du ha kvar den! Och minst en vanlig trädgårdskompost (jag har 3). Sskt matavfall blir näringsrik mylla till kommande odlingar. Som någon skrev, ha sönder äggskalen, rör om och du har en fin jord till våren!
Byurn: [citat] Spade. Om du nu inte vill lyfta in en minigrävare. Har själv grävt 50m murdike för hand.
nickoa: Hej, För några år sedan så såg jag en produkt som var en sorts plastbarriär, ca 1 m hög, i moduler som snabbt kunna monteras upp i fästen som man sedan tidigare hade fäst i marken. Men trots idelt googlande lyckas jag inte hitta produkten. Är det någon som kan tänkas ha tips på vad produkten kan ha tänkas hetat? Tack på förhand!
lunnabo: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Till denna långa entregång använde jag gamla handhuggna patinerade svenska storgatsten med längd på runt 20 cm och bredd på 15 cm. Fiberduk i botten som fylldes med stenflis och sedan skars fiberduk av mot gräsmattan. Kostnaden blev några 10-tusen kronor totalt med singeln, stenen och arbetet men så var det ju också 100 löpmeter.