Elstängsel funkar bra för oss. Typ 40 cm högt bara. Haar inte varit några problem sedan det sattes upp.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tänkte spela Motörhead på nätterna i sommar. Vi har förvisso inga vildsvin men man vill liksom inte vara FÖR populär hos grannarna. 😜
Jag kommer 🙂

F
nino nino skrev:
Jag kommer 🙂
Eller hur? För alla vettiga människor VET att det finns få saker som kan matcha Killed By Death på lite för hög volym.

• Gilla
nino
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med vad skrämmer man dom?
hund

Jag hatar hundar.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
jag brukar låna polarens när det är som värst här med vildsvin tar nån dag så lär dom sig att inte komma tillbaka

Elstängsel verkar inte fungera eftersom vildsvin har så tjock päls som är isolerad från ström. Är nog bra staket som fungerar om du har kraftiga stolpar som vildsvinen inte kan vräka omkull. Annars kan du kissa i en dunk och sprida ut kisset på tomten. Får man syn på vildsvinen kan man springa efter svinen som har så tjock päls att dom snabbt blir överhettade och dör av en värmechock.

• Haha
fsn
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Elstängsel verkar inte fungera eftersom vildsvin har så tjock päls som är isolerad från ström. Är nog bra staket som fungerar om du har kraftiga stolpar som vildsvinen inte kan vräka omkull. Annars kan du kissa i en dunk och sprida ut kisset på tomten. Får man syn på vildsvinen kan man springa efter svinen som har så tjock päls att dom snabbt blir överhettade och dör av en värmechock.
Trynet är extremt känsligt för ström.
Min golfbana har bara en tråd, typ 20-30 cm över marken som håller svinen borta.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det gäller att ha bra med pulver i eltrådarna. Har läst mig till att minst 8 J rekommederas och vi har en bit mer än det. Krävs en ordentlig jordning för att anläggningen ska ge max power, i vårt fall kör vi 7 enmeters jordspett utspritt över en rejäl yta i konstant fuktig mark med ett par meter mellan spetten.

Absolut inte som för ett enkelt fårstängsel med ett litet batteridrivet aggregat och ett enda jordspett, detta kräver betydligt mer.

N nallepu skrev:
Som jag skrev tidigare kan vildsvin satsa hårt om de bestämt sig så det gäller att staketet är mekaniskt stabilt nog att stå emot och så har man elen på toppen av det. 2x2 är liksom minsta tänkbara dimension. En granne har 4x4 med armeringsnät utanpå. Rätt snyggt faktiskt.

K
N nallepu skrev:
Ja, spring efter vildsvinen. 😂 På samma dåraktiga tema så kan du ju hyra en marathonlöpare som orkar springa efter dom länge! Eller hyr en hel bunt löpare så kan som växla av varandra när dom börjar bli trötta….
Mest idiotiska jag någonsin hört. Och för protokollets skulle så är vildsvinens päls inte särskilt mycket tjockare än andra vilt

K kniv skrev:
Ja, spring efter vildsvinen. 😂 På samma dåraktiga tema så kan du ju hyra en marathonlöpare som orkar springa efter dom länge! Eller hyr en hel bunt löpare så kan som växla av varandra när dom börjar bli trötta….
Mest idiotiska jag någonsin hört. Och för protokollets skulle så är vildsvinens päls inte särskilt mycket tjockare än andra vilt
Låter som en utmärkt idé. Dessutom kan man engagera sig i en brottningsmatch med galtarna på 300kg medans man skriker "squeal like a pig!" (för er som har sett en viss film som visar hur man paddlar kanot).

Kom bara ihåg att vildsvin kan vara aggressiva.

Eller så inser man att högspänning går igenom tjock päls, det är därför det är så effektivt. Polisens elchockvapen går igenom tjocka jackor.

Jag har 6684 meter med rovdjursavvisande stängsel på gården (jag vet, för vi har fått bidrag, så LST har hjälpt oss att räkna på metern när). Fem eller sex eltrådar av HT-typ (=trippelgalvad försträckt metalltråd) lägsta tråden på ca 25 cm, översta på 125-135 cm höjd

Naturligtvis med över 10 joule i stötarna, och förutom under högsommaren när torkan påverkar jordningen, över 7000 volt.

Vildsvinen tar sig inte in någonstans. Hur vet jag det? inga bökskador såklart.

Dom där jävla dovhjortarna däremot, de drar ner tråden, speciellt hjortarna med horn, som använder hornen ungefär som en virknål...Och jag/vi måste laga det som förstörts snabbast möjligt. Förutom att hjortarna käkar upp tamdjurens mat när de tar sig in i stora flockar, så ger ett "hål" i stängsligt vildsvinen möjlighet att ta sig in.

Att ett korrekt uppsatt stängsel, där man använt bra material, med tillräckligt med kräm i, inte skulle hålla vildsvin ute, är snicksnack.

Elrep eller elband, leder inte ström tillräckligt bra (man förlorar delar av effekten), och bryts ner efter bara något/några år = vildsvin kommer in.
Många jordar inte sina anläggningar ordentligt, = aggregatet avger inte sin maxeffekt = vildsvin tar sig in.

En del väljer att köpa billiga elaggregat på billighetsaffären, aggregaten har glädjesiffror avseende effekt på kartongen, ger alltså inte tillräckligt med kräm ens om allt annat är rätt, = vildsvinen tar sig in.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
S skogaliten skrev:
vi har fått bidrag, så LST har hjälpt oss att räkna på metern när
Hm, bidrag, intressant... Antar att rovdjur = gråben? Man kanske skulle skaffa några får eller nåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.