Hej! Vi upptäckte svamp i våran sandlåda förra sommaren och har inte gjort något åt det då vi ändå tänkt riva den. Nu såg jag att svampen nästan försvunnit men det är en del kvar och man ser spåret av var den suttit och på den suddiga bilden kan man ana hur det såg ut förut.
Mina (säkert dumma) frågor är:
1) När vi nu ska riva sandlådan, kan man ta vara på de brädor som ser bra ut eller ska man slänga allt för att det varit nära svampen?
2) Kan man återanvända sanden i nästa sandlåda eller kan den sprida svampen?
3) Behöver man göra nåt med platsen där sandlådan stått?
Mina (säkert dumma) frågor är:
1) När vi nu ska riva sandlådan, kan man ta vara på de brädor som ser bra ut eller ska man slänga allt för att det varit nära svampen?
2) Kan man återanvända sanden i nästa sandlåda eller kan den sprida svampen?
3) Behöver man göra nåt med platsen där sandlådan stått?
Är inte någon expert på detta men vad jag hade gjort är att inte oroa mig för den alls.
Själva svampen som man ser är bara fruktkroppen. Svampen isig mycelet finns i trät, så det finns kvar. Svampsporer finns överallt, så om det blir lämpliga förhållanden för svamp så dyker den upp oavsett om de fanns innan eller inte.
Så det är inget problem att återanvända fräscht virke, sanden och platsen utan vidare åtgärder.
Så det är inget problem att återanvända fräscht virke, sanden och platsen utan vidare åtgärder.
Antar att sandlådan sitter utomhus. Svamp trivs bra ute och det är helt naturligt att den växer när gynnsamma förhållanden råder.
- Du kan återanvända brädorna så länge du inte har tänkt att använda dom inomhus.
- Sanden kan återanvändas, inga problem ur svampsynpunkt. Däremot om områdets katter använt den som kattlåda kanske man ska överväga ny sand till näsa sandlåda.
- Ingen sanering krävs om det är det du tänker på.
Klicka här för att svara

