Hej,

Första inlägget här.

Snart går kälen ur marken och då hade jag tänkt att stängsla tomten för hundarna.

Hade tänkt att använda jordankare som man skruvar ner i marken, skruva fast trästolpar på dessa och sedan klä stolparna med nät.

Jordankarna:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...htZ0Q6XPJNKluo3QGzQaAn6PEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Nätet:
https://www.hurrikaani.se/hundnat-1...sA86ACFeAWs4wLVH_usGb5OLcVg4kgawaAiO_EALw_wcB

Stolparna tänkte jag köpa på närmsta bygghandel.

Har ej sett någon annan stängsla hundgård på detta vis och är rädd att det finns anledning till det och önskar därför synpunkter, kritik och tips!

Vore väldigt tacksam om någon med erfarenhet eller kunskap kunde dela med sig.

Tack på förhand!😁

Tycker det är lite otydligt i inlägget om du alltså ska stängsla in tomten eller göra en mindre hundgård.

Ska du göra en hundgård där hund ska vara obevakade så får du tänka på att grävsäkra. Och stängslet lyfts lätt upp efter att ha grävt lite. Beror ju såklart på vad för hund/ar som ska vara där och..

För inspiration, Såhär ser det ut hos jag. (Det är inte jag som har byggt) Liggande telefonstolpar, och reglar ca 45x95 det är sågat på en såg i byn så måtten är nog lite tilltagna. Sen nät fäst med många märlor. Från telefonstolparna ska det finnas nergrävt när för att förhindra utgrävningar. Men det litar jag inte på att det är kvar pga ev rost, så det kommer nog bli betongplattor såsmåningom.
Sen runt trädgården är det enkelt längre stängsel. I trädgården är han bara när jag är i närheten.

• Trädgård med gräs, staket, hopfällbar stol och sopor eller skräp bakom staketet. Nedslående, övergivet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jugoslaven
  • Laddar…
Jordankare ser jag inte vitsen med riktigt, (om du nu ska andvända stolpar i backen)
Skaffa stolpar som är långa nog att slå ner istället.
Ha ner ett spett i backen för att starta ett hål och vicka runt, sen slå ner stolpen. Dem kommer sitta bättre efter ett tag.

• Gilla
jugoslaven
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Tycker det är lite otydligt i inlägget om du alltså ska stängsla in tomten eller göra en mindre hundgård.

Ska du göra en hundgård där hund ska vara obevakade så får du tänka på att grävsäkra. Och stängslet lyfts lätt upp efter att ha grävt lite. Beror ju såklart på vad för hund/ar som ska vara där och..

För inspiration, Såhär ser det ut hos jag. (Det är inte jag som har byggt) Liggande telefonstolpar, och reglar ca 45x95 det är sågat på en såg i byn så måtten är nog lite tilltagna. Sen nät fäst med många märlor. Från telefonstolparna ska det finnas nergrävt när för att förhindra utgrävningar. Men det litar jag inte på att det är kvar pga ev rost, så det kommer nog bli betongplattor såsmåningom.
Sen runt trädgården är det enkelt längre stängsel. I trädgården är han bara när jag är i närheten.
Smart med något nertill som hindrar hundarna från att gräva sig ut. Det hade jag inte tänkt på då mina inte är några grävare. Dock har ena stark jaktinstinkt och skulle en katt eller räv strosa förbi kanske han skulle få idéer!

Betongplattor låter som en smart grej, också med en hundgård och sedan lägre stängsel runt tomten var vettigt. Inser att jag var otydlig i mitt inlägg.

Jag har tittat på trästolp som man "slår ner" med någon grej man sätter över stolparna. Läst att stolpen måste ner ungefär 40 cm i marken och jag vill ha ett 180 cm högt stängsel. Det innebär att stolpen bör vara ca 220cm. Kändes svårt att få ner dom. Därför tänkte jag att jordankare kanske var en genväg. Är det mindre stabilt eller håller det inte lika bra?

Tack så mycket för ditt svar och din bild!

Jordankare fungerar nog ok men jag ser det inte som varken bästa lättare eller billigare alternativet till att slå ner stolparna. Du får ju en skarv mellan jordankare och stolar och det kanske blir en svaghet.
En stoplnedslagare är bra för att få ner stolparna, dest längre ner detso stadigare förstås.
Hjälte till lite att sätta upp ett viltstängsel ca 2m högt, nedslagna stolpar ca 3dm ner, någon mer och någon lite mindre. det står stadigt nu ett år senare.

D Du och 19till skrev:
Jordankare fungerar nog ok men jag ser det inte som varken bästa lättare eller billigare alternativet till att slå ner stolparna. Du får ju en skarv mellan jordankare och stolar och det kanske blir en svaghet.
En stoplnedslagare är bra för att få ner stolparna, dest längre ner detso stadigare förstås.
Hjälte till lite att sätta upp ett viltstängsel ca 2m högt, nedslagna stolpar ca 3dm ner, någon mer och någon lite mindre. det står stadigt nu ett år senare.
Okej, ja det blir ju ett "glapp".

Och med tanke på att man lär säkra upp den nedre delen extra pga eventuella rymningsförsök med grävande har du nog alldeles rätt.

Kör på hela stolpar och slår ner dom.

Skönt att slippa "misstag" när jag är oerfaren. Tack återigen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.