1 307 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Få det att växa
Vi har satt bambus och boxbom på vår framsida men de har inte växt ett skit på flera år. Anledningen är antagligen att det inte finns någon drenering så de kan ta åt sig näring. Det är nämligen ett nybygge så det är mycket sten och grus i marken. Vad kan man göra för att få dem växa?
Fick tips om att gräva upp dem och tillsätta mullrik gjord. Kan det räcka och vad är en bra mullrik jord?
Fick tips om att gräva upp dem och tillsätta mullrik gjord. Kan det räcka och vad är en bra mullrik jord?
Täck marken med ett lager näringsrik jord och sen ett tjockt (10 till 15 cm) lager träflis, täckbark eller motsvarande. Sen får ni vattna när det blir torrt i jorden.
På det viset ökar mullhalten i jorden, näringsämnen sipprar sakta ner och ni får en jämnare fukthalt.
Ett alternativ till träflis eller bark är att köpa den billigaste plantjorden och lägga ett tjockt lager av den. Den ger inte mycket näring men den bryts ner på liknande vis.
Gräver ni upp växtetna så kommer rotsystemet få börja om och jordförbättringen gör mer nytta genom att bygga upp bra näringsrik jord från ytan.
Ett undantag från det ovan ör om det är så mycket sten att det inte finns någon möjlighet för rötterna att breda ut sig och jobba sig nedåt.
På det viset ökar mullhalten i jorden, näringsämnen sipprar sakta ner och ni får en jämnare fukthalt.
Ett alternativ till träflis eller bark är att köpa den billigaste plantjorden och lägga ett tjockt lager av den. Den ger inte mycket näring men den bryts ner på liknande vis.
Gräver ni upp växtetna så kommer rotsystemet få börja om och jordförbättringen gör mer nytta genom att bygga upp bra näringsrik jord från ytan.
Ett undantag från det ovan ör om det är så mycket sten att det inte finns någon möjlighet för rötterna att breda ut sig och jobba sig nedåt.
Tack för tips! Hade verkligen plan på att gräva upp dem men risken precis som du skriver är att man skadar rötterna. Jag ska verkligen göra så som du skriver och hoppas att de någon gång sätter fart! Tror kanske också att platsen är lite fel. De har sol från morgon till eftermiddag och det är blåsigt och öppet där. Det kan nog göra sitt…Z z_bumbi skrev:Täck marken med ett lager näringsrik jord och sen ett tjockt (10 till 15 cm) lager träflis, täckbark eller motsvarande. Sen får ni vattna när det blir torrt i jorden.
På det viset ökar mullhalten i jorden, näringsämnen sipprar sakta ner och ni får en jämnare fukthalt.
Ett alternativ till träflis eller bark är att köpa den billigaste plantjorden och lägga ett tjockt lager av den. Den ger inte mycket näring men den bryts ner på liknande vis.
Gräver ni upp växtetna så kommer rotsystemet få börja om och jordförbättringen gör mer nytta genom att bygga upp bra näringsrik jord från ytan.
Ett undantag från det ovan ör om det är så mycket sten att det inte finns någon möjlighet för rötterna att breda ut sig och jobba sig nedåt.
Du skriver näringsrik jord. Ska man tillföra någon gödsel?
Jag hystade över en ny säck trädgårdsjord per bambu de första fem åren. Vattnade då ofta då mina står i söderläge. Tänk också på att behålla de fallna, vissna bladen och kratta/borsta upp dessa mot roten. Bambu behöver dessa blad som näringstillskott.
Buxbom är lätt att gräva upp och ge större växthåla. Den har ett kompakt rotsystem och är lättflyttad. Personligen använder jag rosjord till buxbomen - tyngre och håller fukten bättre.
Buxbom är lätt att gräva upp och ge större växthåla. Den har ett kompakt rotsystem och är lättflyttad. Personligen använder jag rosjord till buxbomen - tyngre och håller fukten bättre.
Samma här, de står i söderläge då får vattna mycket under sommaren. Japp, det har jag varit noga med att låta fallna blad ligga kvar men de behöver nog helt klart mer näring! Ska fylla på med näringsrikare jord som du tipsar om.yonna skrev:
Jag hystade över en ny säck trädgårdsjord per bambu de första fem åren. Vattnade då ofta då mina står i söderläge. Tänk också på att behålla de fallna, vissna bladen och kratta/borsta upp dessa mot roten. Bambu behöver dessa blad som näringstillskott.
Buxbom är lätt att gräva upp och ge större växthåla. Den har ett kompakt rotsystem och är lättflyttad. Personligen använder jag rosjord till buxbomen - tyngre och håller fukten bättre.
Trodde buxbom skulle växa fort men det upplever jag det inte som. Eller hur snabbt har dina växt? Var inte snål med växthåla till varken bambus eller buxbom så jag vet inte om jag ska gräva upp buxbomen. Jag börjar ana att de behöver mer näring och kunna behålla vattnet. Det rinner väl antagligen rakt igenom nu.
Buxbom: har drivit upp och odlat i mångs år.
A) De ska helst stå i gräsmatta. Kyrkogårdarnas (här i Skåne) buxbom i grus drabbades hårdare av buxbomssjukan.
B) Jag använder rosjord vid planteringen. Den är tyngre och mer fuktighetshållsnde.
C) Ger dem en rotblöta max 1 gång/mån om det är extrem torka.
D) Mina står i full södersol utan problem. Jag har inte givit dem någon extra näring (18 år!) men de vill gärna ha 30-40 cm jord.
E) Mina dubbelrondeller har jag drivit upp från sticklingar från min förra trädgård. Jag köper aldrig plantor då jag är rädd för sjukdomar.
Råd: Gräv inte upp dem men fyll på med rejält med rosjord runt fötterna och vattna i sommar. Håll undan ogräs. Skär gärna gräsmattan ca 15 cm runt fötterna.
A) De ska helst stå i gräsmatta. Kyrkogårdarnas (här i Skåne) buxbom i grus drabbades hårdare av buxbomssjukan.
B) Jag använder rosjord vid planteringen. Den är tyngre och mer fuktighetshållsnde.
C) Ger dem en rotblöta max 1 gång/mån om det är extrem torka.
D) Mina står i full södersol utan problem. Jag har inte givit dem någon extra näring (18 år!) men de vill gärna ha 30-40 cm jord.
E) Mina dubbelrondeller har jag drivit upp från sticklingar från min förra trädgård. Jag köper aldrig plantor då jag är rädd för sjukdomar.
Råd: Gräv inte upp dem men fyll på med rejält med rosjord runt fötterna och vattna i sommar. Håll undan ogräs. Skär gärna gräsmattan ca 15 cm runt fötterna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har sticklingar från en gammal sort (förmodligen tidigt 1900tal) som inte blir mer än ca 50/60 cm hög och som växer extremt tätt. Klipps bara vartannat år. Köpta buxbom idag växer fortare och kräver mer tuktning. Jag vet inte hur stor/hög du vill ha. Det finns många sorter.Miian91 skrev:
Vet inte vad detta är för sort jag har men de är i princip samma storlek som när jag köpte dem. Ca 30 cm höga. Händer inte så mycket. De är gröna och lite gula ibland i bladen. Blir inte så buskiga heller. Har tagit sticklingar från dem nu och ska se om de växer bättre på annat ställe när det blir dags att plantera ut dem.yonna skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden