4 305 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Underhållsfria buskar ?
Har ett hus där ena gaveln vetter ut mot gatan. Mellan gavelväggen och
gatan har jag en rabatt på ca 3x12m som jag inte har en aning om vad jag skall
göra åt. Har inte det minsta lust att ägna mitt liv åt att underhålla den
plätten. Har funderat på att bygga trädäck, lägga marksten etc. men är inte så
säker på att det kommer att bli så snyggt. Har börjat fundera på om man
kan sätta buskar så tätt att det kväver all undervegetation och på så sätt
blir underhållsfritt. Har sett att t.ex rhododendron (stavning ?) kan bli
riktigt stora, men är orolig för att dom blir för höga så att dom täcker
fönstren. Är det nån som vet om det finns några växter som kan breda ut sig
ordentligt, inte blir högre än max 1,5 m, kväver allt annat liv, växer snabbt
och dessutom är snygga ? Gaveln vetter mot norr och vi bor i Östergötland.
gatan har jag en rabatt på ca 3x12m som jag inte har en aning om vad jag skall
göra åt. Har inte det minsta lust att ägna mitt liv åt att underhålla den
plätten. Har funderat på att bygga trädäck, lägga marksten etc. men är inte så
säker på att det kommer att bli så snyggt. Har börjat fundera på om man
kan sätta buskar så tätt att det kväver all undervegetation och på så sätt
blir underhållsfritt. Har sett att t.ex rhododendron (stavning ?) kan bli
riktigt stora, men är orolig för att dom blir för höga så att dom täcker
fönstren. Är det nån som vet om det finns några växter som kan breda ut sig
ordentligt, inte blir högre än max 1,5 m, kväver allt annat liv, växer snabbt
och dessutom är snygga ? Gaveln vetter mot norr och vi bor i Östergötland.
Hej!
Jag tycker Rhododendron låter som en utmärkt idé. Det finns massor med olika sorter och alla är inte höga. En lättodlad vit sort är t.ex. Cunninghams White. Den blir c:a 1,5 m hög och minst lika bred. Rhododendron trivs ju dessutom ganska bra i norrläge bara det inte är alltför mörkt, för då kan blomningen bli lidande. Buskarna behåller bladen på vintern, så de kan vara lite känsliga för uttorkning frampå vårkanten när den gassiga vårsolen kommer fram. Annars är de mycket lättodlade förutsatt att man gjort ett ordentligt arbete före plantering. Lågt pH i jorden och ingen lera är vad som krävs om man inte skall få ynkliga små buskar med gula blad. Inget ogräs trivs under "rhoddisar".
Eftersom rabatten är väldigt stor kan du kanske blanda upp planteringen med några andra växter som trivs i samma jordmån - t.ex. azalea och astilbe. De är också lättodlade och förlänger blomningstiden. Azaleornas blad har dessutom vackra höstfärger. / Hälsningar Karin
Jag tycker Rhododendron låter som en utmärkt idé. Det finns massor med olika sorter och alla är inte höga. En lättodlad vit sort är t.ex. Cunninghams White. Den blir c:a 1,5 m hög och minst lika bred. Rhododendron trivs ju dessutom ganska bra i norrläge bara det inte är alltför mörkt, för då kan blomningen bli lidande. Buskarna behåller bladen på vintern, så de kan vara lite känsliga för uttorkning frampå vårkanten när den gassiga vårsolen kommer fram. Annars är de mycket lättodlade förutsatt att man gjort ett ordentligt arbete före plantering. Lågt pH i jorden och ingen lera är vad som krävs om man inte skall få ynkliga små buskar med gula blad. Inget ogräs trivs under "rhoddisar".
Eftersom rabatten är väldigt stor kan du kanske blanda upp planteringen med några andra växter som trivs i samma jordmån - t.ex. azalea och astilbe. De är också lättodlade och förlänger blomningstiden. Azaleornas blad har dessutom vackra höstfärger. / Hälsningar Karin
Roddisar kan bli väldigt snyggt, särskilt om de sätts tätt. Roddisar har litet och kompakt rotsystem och gillar att trängas med kompisarna. Köp många många ex
. Fixa jorden som Timi skriver och underhåll därefter jordytan med att hysta ut löv rejält under buskarna. Varje höst ger du buskplanteringen en (eller flera!) rotblötor - vattna mycket; vattna lika mycket till och så börjar du om med vattningen en gång till
(har skrivit detta tidigare!). Iom att du fyller på med löv hindrar du även ogräs från att trivas. Du får ev vårsolsskador de första åren men detta upphör efter ett par år då hela roddisfamiljen etablerat sig. För min personliga del anser jag att en enhetlig roddisplantering blir snyggare utan inblandning av andra växter. Ev skulle du kunna komplettera planteringen med en enda magnolia som får växa sig stor mitt i buskaget. Om roddisarna växer sig högre än du tänkt dig kan du (troligen först efter många år) toppa höjden lätt. Välj svenskt eller finskt ursprungsmaterial och inte, som i många trädgårdsmästerier, tyskt eller holländskt.
Om du väljer detta alternativ så förväntar jag mig ett par fina bilder härinne efter planteringen!
Om du tycker att planteringen blir alltför dyr kan du tex köpa 10 buskar i år och komplettera med ett gäng senare. Men ge inte avkall på den täta planteringen!
Om du väljer detta alternativ så förväntar jag mig ett par fina bilder härinne efter planteringen!
Om du tycker att planteringen blir alltför dyr kan du tex köpa 10 buskar i år och komplettera med ett gäng senare. Men ge inte avkall på den täta planteringen!
Hej igen,
Tack för dom uppmuntrande svaren. Har en liten fråga till: Det är massiv lerjord i rabatten, men jag grävde ut ca 30-40 cm i höstas och tänkte fylla på med ny jord och torv när våren äntligen kommer. Räcker detta eller behöver jag gräva bort mer av leran ?
Tack för dom uppmuntrande svaren. Har en liten fråga till: Det är massiv lerjord i rabatten, men jag grävde ut ca 30-40 cm i höstas och tänkte fylla på med ny jord och torv när våren äntligen kommer. Räcker detta eller behöver jag gräva bort mer av leran ?
Massiv lera=styv lera med Ca=kalcium=kalkrik jord=inte bra för surälskare Östergöt=
mindre ph än Uppland=nära ph 7.
Leran är bra på att hålla fukt så länge den finns annars är den för hård. Därför är det bra att lägga ett lager torv i hålet som du skriver men lika brett som busken blir bred.
Minst 40 djup. De små porer som finns i lera täpps igen av sand så blanda inte de. Då
är kombinationen sten och lera bättre exempelvis i botten. Problemet med vintergröna
växter är att de inte kan börja suga vatten förrens tjälen släpper därför är norrläget bra både för barr och rhododendronarter.
mindre ph än Uppland=nära ph 7.
Leran är bra på att hålla fukt så länge den finns annars är den för hård. Därför är det bra att lägga ett lager torv i hålet som du skriver men lika brett som busken blir bred.
Minst 40 djup. De små porer som finns i lera täpps igen av sand så blanda inte de. Då
är kombinationen sten och lera bättre exempelvis i botten. Problemet med vintergröna
växter är att de inte kan börja suga vatten förrens tjälen släpper därför är norrläget bra både för barr och rhododendronarter.
Som Uppsalabo vet jag hur kul det att gräva i styv lera. Om jag vore du skulle jag nöja mig med de 30-40 cm du redan grävt ur och sedan sätta en 20 cm hög kant runt planteringen. Lägg sedan en markduk i botten så att inte leran vandrar in med tiden.
På så sätt får du en upphöjd bädd, vilken också har den fördelen att tjälen släpper snabbare om våren och buskarna kan börja suga vatten tidigare.
/Karin
På så sätt får du en upphöjd bädd, vilken också har den fördelen att tjälen släpper snabbare om våren och buskarna kan börja suga vatten tidigare.
/Karin
Hej igen alla hjälpsamma människor!
Mitt lilla projekt har dragit ut på tiden, men nu börjar det dock bli dags att sätta igång.
Har dock en fråga till:
Planteringsjorden jag tänkte fylla med har ett PH-värde på ca 6.5 enligt leverantören.
Tänkte även beställa frästorv, men frågan är vilka proportioner torv/jord man bör ha för att få ner PH:t tillräckligt (4,5-5,5) ?? Någon som vet ?
Mitt lilla projekt har dragit ut på tiden, men nu börjar det dock bli dags att sätta igång.
Har dock en fråga till:
Planteringsjorden jag tänkte fylla med har ett PH-värde på ca 6.5 enligt leverantören.
Tänkte även beställa frästorv, men frågan är vilka proportioner torv/jord man bör ha för att få ner PH:t tillräckligt (4,5-5,5) ?? Någon som vet ?
Om du nu väljer roddisar föreslår jag att du sätter dem endast i ogödslad torv och kompletterar med roddisgödning. Du behöver faktiskt inte blanda i någon jord alls. Men täck till hösten, som tidigare sagts, med rejält med löv samt massor av vattning.
Fungerar inte en marktäckande perenn lika bra ur slippa ogräs synpunkt?
Inte världens roligaste, men ölandstok är en säker lösning om man vill undvika jobb, finns i olika höjder och färger.
Vi har några vid altanen och under 25 års tid har vi bara klippt till dem två gånger och det växer absolut inget ogräs under dem och de blommar från våren och sedan hela sommaren.
Vi har några vid altanen och under 25 års tid har vi bara klippt till dem två gånger och det växer absolut inget ogräs under dem och de blommar från våren och sedan hela sommaren.
Klicka här för att svara