17 422 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Fälla flaggstången ?
Okej,
idag gick en flaggknut upp - så hela linan låg på backen vilket betyder att 12 meter glasfiberstång med gångjärn längst ner måste fällas.
Eftersom jag aldrig gjort det undrar jag bara...
Hur gör man ?!? :eek:
idag gick en flaggknut upp - så hela linan låg på backen vilket betyder att 12 meter glasfiberstång med gångjärn längst ner måste fällas.
Eftersom jag aldrig gjort det undrar jag bara...
Hur gör man ?!? :eek:
Jag har fällt en glasfiberstång, innan så googlade jag och kom fram till att vikten var 35-45 kg. För att vara lite på den säkra sidan så gjorde jag en "strypögla" på en pressenningslina och petade upp den sä högt som möjligt på stången. Vi var 3 personer, inbillar mig att det är lite lättare om en håller i linan tills dess att man får lite lutning på stången så att man når och kan ta emot.
Om du har gångjärnsfäste så är det inga som helst problem att fälla den själv om man väljer en dag då det inte blåser så mycket, men två personer är ju aldrig fel som säkerhet. Min flaggstång är nog inte 12m, men den har jag i alla fall både fällt och rest helt själv utan problem (förutom att muttrarna var jobbiga att lossa förstås!).
Klicka här för att svara