Hej! Beställde 14 ton grus i fredags. Skulle vara tvättad singel naturkross 8-16mm
1) har stora glasbitar i gruset. Dessutom mängder med skruv, koppartråd, metallbitar, kapsyler, plast och delar från läskburkar i gruset. Detta kan väl omöjligt vara acceptabelt? Visst ska väl gruset vara sorterat på något sätt? Även om viss skit kan slinka med. Kolla bilderna!
2) kolla även på bifogad bild hur små många stenar är. Långt från 8 mm på något led. Måste fått typ 2-18 eller vad tror ni?
3) är detta verkligen singel? Känns mer som makadam. Men är ingen expert!
vad gör jag? Kräver att lastbilskille kommer och hämtar och ger mig nytt?
1) har stora glasbitar i gruset. Dessutom mängder med skruv, koppartråd, metallbitar, kapsyler, plast och delar från läskburkar i gruset. Detta kan väl omöjligt vara acceptabelt? Visst ska väl gruset vara sorterat på något sätt? Även om viss skit kan slinka med. Kolla bilderna!
2) kolla även på bifogad bild hur små många stenar är. Långt från 8 mm på något led. Måste fått typ 2-18 eller vad tror ni?
3) är detta verkligen singel? Känns mer som makadam. Men är ingen expert!
vad gör jag? Kräver att lastbilskille kommer och hämtar och ger mig nytt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har fått en krossfraktion, alltså makadam av något slag. Troligen har den legat ute på marken en lägre tid och fungerat som underlag för nån verksamhet. Därifrån kommer föroreningarna. Detta menar troligen din leverantör har tvättat krosset genom regn så att nollfraktionen inte är med.
"Naturkross" vet jag inte vad det är. Natursingel är rundad och kommer från någon rullstensås eller eller naturlig fyndighet som varit strand en gång i tiden.
"Naturkross" vet jag inte vad det är. Natursingel är rundad och kommer från någon rullstensås eller eller naturlig fyndighet som varit strand en gång i tiden.
Redigerat:
så om jag förstår dig rätt tror du att:Claes Sörmland skrev:
Du har fått en krossfraktion, alltså makadam av något slag. Troligen har den legat ute på marken en lägre tid och fungerat som underlag för nån verksamhet. Därifrån kommer föroreningarna. Detta menar troligen din leverantör har tvättat krosset genom regn så att nollfraktionen inte är med.
"Naturkross" vet jag inte vad det är. Natursingel är rundad och kommer från någon rollsås eller eller naturlig fyndighet som varit strand en gång i tiden.
1) det är inte natursingel utan makadam
2) det är troligen ”snott från marken” någonstans och inte är köpt på ett grustag samma dag som det levererades?
På 1 svarar jag ja. På 2 svarar jag kanske. Kanske har grusleverantören haft det liggandes i en separat hög som regntvättat det men också resulterat i att det blivit förorenat?J jeric.cire skrev:
Naturkross är nog ett påhittat jipponamn för att få det att låta finare.
Naturligtvis skall det inte finnas den mängd sopor i lasset. Att det finns såväl större som mindre stenar, är nog inte så mycket att säga om, så länge majoriteten håller sig innom specifikationen. Men rent krasst är dina stenar krossade precis som MacAdam, fast mindre. Minimacadam?
Naturligtvis skall det inte finnas den mängd sopor i lasset. Att det finns såväl större som mindre stenar, är nog inte så mycket att säga om, så länge majoriteten håller sig innom specifikationen. Men rent krasst är dina stenar krossade precis som MacAdam, fast mindre. Minimacadam?
Klicka här för att svara