Teknik
JB: Jag kan varmt rekommendera Force mottagarna. Ofta är det skräpmottagare som ingår i gratispaketen (vilket man bl.a. märker på att det tar ett årtionde vid varje kanalbyte). Vi köpte en 1155s (inklusive modem) från Eklid Electronics. Forcen är snabb, smidig och uppgraderas via "push"/nedladdning från tillverkaren. Skulle jag köpa en mottagare idag hade vi valt en Force med inbyggd
Carl: Antar att du menar från infälld förlagd kabel i tak som övergår till utanpåliggande på vägg ner till badkar. Tja min gissning är att antingen har denna kabel med tillhörande badkar planerats in efter att väggarna dubblades. Ändrad placering av badkar efter dubbling? Eller så är det mot tex yttervägg som ju av flertaget hustillverkare kommer isolerade och gipsade från fabrik. (då
sarpat: [citat] Linda, lägg in länken u´nder hemsidessträngen oxå så alla ser den http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1042751132
Tommy_S: Ja, det försöker vi göra så ofta som möjligt. Efter tio alltså. Lagom att somna till diskmaskinens surr :) Om vi tjänar på det vet jag inte, men jag ORKAR inte ändra på det...
TLovskog: Hej, Det beror nog mycket på vad du skall ha systemet till. Någon ersättare till ett riktigt EIB, IHC, LonwWorks you-name-it blir X10 aldrig. Att bygga motsvarande system som ett EIB/IHC för ett hus blir dyrt. En IHC modul för 8 utgångar kostar 500-1000 kronor. Motsvarar vad EN X10 apparat modul kostar. Vad värre är och varför det aldrig blir mer än något skoj för ett rum eller
jp78: Vinga har även spottar 10-20W som bygger ca 2 cm. Dessa har krav på en luftspalt på 0,5-1 cm, kontakta vinga direkt så kan du få ett korrekt svar vad som passar!
sarpat: radiolänk finns på flera små orter o ger samma hastighet som adsl...används i norrbotten på flera ställen bla...
sarpat: Behåll tvn så länge den funkar o vänta tills väggtv säljs till ett överkomligt pris, tekniken går snabbt framåt o har du klarat dej hittills kan du klara dej utan 32" tv o i stället köpa en 40" om fem år o sätta på väggen ....dessutom vet du då vad som hänt med det digitala marknätet och om det går att få in alla kanaler med en o samma box...
hasse_f: Jag har också en dylik borrhammare och är nöjd. Bra bett i betongen om man säger. Däremot är väl inte borrfunktionen så värst bra i andra matrial då man inte behöver "slagfunktionen" - men det är ju lätt att komplettera med en billig borrmaskin eller skruvdragare för det ändamålet.
Jonte: Kanon! Jag drog iväg en fråga om det funkar med XL-systemet och om det behövs byggas ut med flera Transmitters i så fall. Vad tror du?
Sweli: [citat] Det är centralen vi installerade men den har 30 utgångar. Vilket behövdes för att vi har 28 uttag i huset.
Nybyggare: Tack för alla tips och råd. Det slutade med att jag fick gå ned i dimension i alla fall. Snackade med grannen som är elektriker och hans gissning var att snickarna kört igenom en spik med spikpistolen i röret när de satt upp taket. Det tog helt enkelt för mycket stopp för att röra sig om en skarv eller krök.
Mangelito: Drog om all el nu i höstas i kåken. Metalldosor och rör. Vår elektriker bytte bara dosor, där vi byggde ut nätet.
talthoff: [citat] Har du frågat dom ? När jag var i kontakt med dom så plockade dom fram priser och la in i katalogen. -Thomas
Kalsipper: Jag kör tebis TS som är ett "enklare" EIB system(som dessutom är mycket enkelt att programmera). Kalsipper
Mejann: Tackar så mycket. Jag borde ju naturligtvis kollat där först... :-* /Anna
Carl: Det som gäller för ljusarmatur över badkaret (område 1) är att den skall vara fast ansluten och ha kapslingsklass IP44. Det kan du hälsa din "elektriker" Allt enligt elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter 701.8.1
mr_pettersson: Jag körde Telia 0,5mbit tidigare men ett samtal till Telia och 4 timmar senare hade jag 8mbit hem! (Dock 1mbit upp). Hur bra som helst när man laddar saker från nätet.
Sweli: Vi har installerat både IHC och LexCom Home från Lexel. Vi fick ett paketpris för allt så jag kan inte säga vad varje del kostar. Vi är väldigt nöjda med systemet. Man kan programera en massa funktioner. Den bästa av alla är "släck allt"-knappen vid ytterdörren och sängen ;D ;D ;D Vi kopplade parabolen och vanligt antenn till systemet och med trådlös fjärkontroll kan vi byta kanal
Sweli: Några maskiner har påse och inte andra, så kallade cyklon typ. Det enda man behöver byta är filtret.
jp78: Ett vanligt fel när det fungerar och säkringar går sönder på löpande band är att noll alt fas ledarn inte har ordentlig kontakt , då du får ström toppar. Kolla alla kopplingar...
AndersG: "Vaddå Euro?" Du vet dendär valutan som resten av Europa använder ;), bor på Åland ser du.
AndersG: Menar du pass eller roterande avvägninginstrument? Jag lånade ett (Hilti) av den senare sorten för att sätta ut höjder för trädgårdsplanering och det var kanon...
the_donk: jodå visst är jag IT tekniker, annars skulle jag inte kunna göra något själv ;D skämt och sido detta är rena terapin. Har nu byggt till huset med 75 kvadrat ( vrum, bad, grovkök och KLK) med EL, Nätverk, golvärme ventilation, projektorlåda i taket, Och jag har givetvis gjort allt själv UTOM att koppla in golvvärmen, då jag har fått lära mig den hårda vägen att, jag kan inte få
rich710: Det brukar funka fint att ha det ena huvudet ganska kloss intill det andra, det som skall ta in thor skall sitta i mitten och sirius huvudet till höger om det, om man står bakom parabolen, börja med att ställa in så du får bra bild på en kanal på thor och koppla sen in sirius huvudet och se om det är bild där oxå, ananrs prova att flyta det lite...
kilroy: Tack för tipset.. var en del sidor att läsa. Kanske lättare att maila frågan..