Byggahus.se

ADSL-abb.

1. E
    Medlem · 951 inlägg
    Hej.

Startar en ny tråd om ADSL.
    Tråden är inte tänkt att handla om den tekniska delen (vilket det säkert kommer att sluta med ändå ::) ) utan om priser och abb. Jag funderade först på att lägga den i Pris, kalkyler..... Men tror att det passar bättre här.

Varför denna tråd?
    Jo, det händer en hel del på pris sidan och vilka aktörer som finns. Bl a så har Villaägarna inte förlängt avtalet med Telia, utan tecknat nytt med GlocalNet.
    Det finns även andra aktörer som Bostream t ex.

Målet är att vi tillsammans ska kunna hitta det bästa abb här. Nu kan det skilja med tanke på geografin.

Sammanställning:
    Telia Bredband 500 375 SEK
    Telia Bredband 500 VÄ* 325 SEK
    Bostream iStream 0,5 Mbps 298 SEK
    GlocalNet via VÄ 0,5 Mbps 295 SEK (inkl säk.pkt)

Jag har inte tagit hänsyn till inträdesavgifter eller dylikt.
    Detta är inte den slutgiltiga tabellen, utan hoppas att vi kan komma fram till den gemensamt.

Läs även VÄ pressmeddelande:
    Villaägarna avråder från avtal med Telia. Invänta erbjudande från Glocalnet!
    2004-04-02:
    Villaägarnas Riksförbund avråder sina medlemmar från att förlänga sina avtal om ADSL-bredband med Telia. Den 31 mars upphörde parternas samarbete. Förbundet har istället slutit ett förmånligare avtal med Glocalnet. Veckan efter påsk kommer alla som har tecknat ADSL via Villaägarna att få ett nytt erbjudande från oss per post. Telia försöker binda upp förbundets medlemmar under ytterligare ett år genom att hota med avgiftshöjning.

Jörgen

*Om du hade ADSL genom VÄ

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg
  3. A
    Medlem · 42 inlägg

andsah

Medlem

Re: ADSL-abb.

Fick erbjudande från telia idag med tanke på att dom inte fortsatt sitt avtal medd villaägarna...

gratis uppgradering till 2mbit eller 8 plus ne.se gratis i ett år. Två första månaderna gratis därefter ordinarie pris 449:- vilket blir ca 375:- i månaden eller..

fortsätta som tidigare med antivirusskydd och ne.se i 12 månader för 325:-

bindningstid 12 mån..

4. C
    Medlem · 12 inlägg

clintan

Medlem

Fick åxo det erbjudandet!!

Gick med i villaägarna precis, hade telia adsl innan, och fick det billigare när jag bytte för ca 2 månader sen, lite surt att telia inte sa något om att dom inte skulle fortsätta med villaägarna då!!

Jag blev minst sagt förvånad när det nya erbjudandet dök ner i brevlådan, hade ju precis pyntat 300:- för gruppanslutningen till Felia!!

Men det är ju Telia i ett nötskal, kundservice = 0!! >:(

Synd bara att det inte finns några bra alternativ i Norrtälje, som då ligger i vettiga prisnivåer!! :'(

5. A
    Medlem · 42 inlägg

andsah

Medlem

Enligt deras hemsida så finns dom inte på så många ställen. Hade varit intressant för min del iaf.

Kommer nog att hoppa på Telia och 2mbit... Blir inte så mycket mer än vad jag betalar nu.. 325:- till 375:-
    Så får jag se vad jag väljer efter 12 mån...

6. G
    Medlem · 238 inlägg

gojan

Medlem

Kör själv Universal Telecom http://www.uvtc.com

8Mbit för 390:- i månaden (0:- i anslutningsavgift)

/Gojan

7. A
    Medlem · 42 inlägg

andsah

Medlem

Har kollat dom oxå men dom kan inte leverera till min ort :(..

8. D
    Medlem · 51 inlägg

dali

Medlem

Sånt här blir jag så irriterad på! Det är Villaägarna som har sagt upp avtalet med Telia, och detta är inget som säljarna som du pratat med får reda på.

Jag fattar inte att det alltid finns en massa förståsigpåare som snackar en massa.

9. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem

Jo men telia är ju alltid=0 kundservice och såvitt jag vet är det väl 2 parter i ett avtal inte bara en :surprised:

10. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Jag har använt Bostream nu i flera år. Först hade jag X-stream och nu byte jag till Scream för 398:-/månaden, plus 25kr för hemsida på 20MB och 5 e-postadresser.
    IP-adress är fast.

Vill man ha extra IP-adresser kostar 30kr/månaden.
    Har man nätverk behöver man inte det.

Är faktiskt nöjd med både service och hastigheten.
    För övrigt telefoni använder vi Universal Telecom

11. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 150 inlägg

Immobil

Medlem
  12. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem

Jag har använt Telia ADSL via VÄ i drygt 1 år och jäklar i min lilla låda vilken stabilitet och kundservice. Inte ett enda avbrott har vi haft och jag har snabbt fått hjälp när jag själv krånglat till det :surprised:

Jag ogillar annars Teila starkt men här måsta jag erkänna att dom är mkt bra, jag kan jämföra med Bredbandsbolaget jag hade innan och där var det en hel del driftstörningar, minst någon gång i månaden och just när man behövde grejorna såklart >:(

Jag kommer nog hoppa på att förlänga via Telia för 325kr/mån i ett år till, kan inte bli bättre ;D

13. A
    Medlem · 42 inlägg

andsah

Medlem

Hej!
    Jag är benägen att hålla med dig David. Jag har samma erfarenheter av Telia som du. Har alltid fungerat och fått bra support (de gånger jag behövt ;) ).
    En annan aspekt är att om man bytar leverantör så måste du byta mailadress oxå. Har själv använt mig av Telias mail sedan -97 vilket gör att den adressen är väl inarbetad. Har dock en till på home.se.. Bara en till aspekt på diskussionen.

mvh
    Anders

14. A
    Medlem · 61 inlägg

AnnikaJ

Medlem

Jag har tiscali
    www.tiscali.se

Det kostar 339 i månaden, men jag tror de har erbjudanden om lägre priser till nya kunder.

Inträdes- och modemkostnader bjöd de på, vilket betyder en hel del. (cirka 2000)

Bortsett från att det ett tag inte gick att skicka iväg mail på natten så har abonnemanget fungerat bra och kundservicen är helt ok.

15. M
    Medlem · 556 inlägg

Midas

Medlem

Har haft Telia i flera år. Började redan då det kostade 225kr per månad och har inte haft några problem. Men nu i och med den senaste höjningen (som visserligen beror på att Villaägarna sagt upp avtalet) så har jag tröttnat på dem. Priset har åkt upp från 225 till 375 utan att jag som kund får något mer, då vänder jag mig till annan leverantör som erbjuder samma produkt till en lägre kostnad. Såg ex.vis. bostream som har produkter från 198 och uppåt. Det jag egentligen vill ha är inte hastigheten (den har jag på kontoret) utan den konstanta uppkopplingen med hyfsad prestanda.
    Vill dock helst inte gå under 512kbit
    Kommer att säga upp avtalet innan flytt och väljer en billigare leverantör då.
    Tänk om fler gjorde så, då tror jag att konkurrensen i sverige skulle kunna fungera igen och fler företag skulle börja sänka sina priser, inte höja som Telia gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.