Byggahus.se

IHC från Elko. Bra?

1. D
    Medlem · 51 inlägg

dali

Medlem
    Var på Hem o Villa-mässan igår och pratade med en säljare från Elko. Deras system verkar på flera sätt vara bättre än Lexel's, fast det har också flera nackdelar.

Jag fastnade för deras bus-kommunikation och möjligheten att styra systemet via wap och sms.

En nackdel däremot är att konfigureringen av vilka uttag som styrs inte verkar gå att ställa i programvaran, utan måste göras hårdvarumässigt i de olika uttagen.

Finns det någon därute som har Elko's system, eller har utvärderat både Lexel och Elko? Vore tacksam för like åsikter och kommentarer.

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: IHC från Elko. Bra?

Hej,

Jag har ingen praktisk erfarenhet av elkos elkomatic (vilket inspirerande namn). Dock kollade jag igenom orginalet Dupline, när det begav sig för mig 1999/2000.

Systemet har en hel del annorlunda givare, inklusive fukt, induktiva, capacitiva etc. Detta är dock inte konstigt med tanke på dess historia.

I alla enheterna måste man hårdvarumässigt ställa in adresserna. Detta kräver ett speciellt instrument i en del fall eller så görs det med dip/rotary switchar på enheterna. Nu bör detta vara en engångssak, men kan vara bökigt.

Bussen som sådan är väldigt robust, men till priset av att den är långsam. Raktionstiden kan vara upp till 0.5s. Den är speciellt framtagen för att kunna ha sensorer och aktorer separerade med upp till 10km längd. Inte vanligt i hus. Den kan precis som EIB vara av helt fri topologi.

Addressutrymmet är på 128 adresser. Detta är liknande som fallet med IHC. Dock kan man där ha 128 ingångar och 128 utgånger. Man kan också kaskadkoppla flera centralenheter. I elko fallet kan man skaffa fler kontrollenheter, men de kan inte tala med varandra. Åtminstånde inte när jag undersökte fallet - kolla upp det. En knappsats med 4 lysdioder tar i elkom fallet 8 adresser. I mitt fall så har jag rätt enkelt närmat mig kapaciteten i IHC fallet. Man kan naturligtvis snå¨la med adresser genom att ha samma adress på knappar som gör samma sak, då kan man dock hamna i bekymmer när man måste en gång i framtiden byta adresser ... se ovan.

Alla strömbrytarna har inbyggd intelligens, vilket jag antar drar upp priset. En IHC strömbrytare med 4 knappar och lysdioder, kostar redan den hutlösa 500 SEK + moms. Kolla upp. Visserligen drar busssystemet ner kabelkostnaden jämfört med IHC centraliserade styrning, men ...

Se också till att du får de intelligenta kontrollenheterna. Standard är annars att de bara innehåller en "buss beacon". Då kan man bara få väldigt begränsad funktionallitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.