Byggahus.se

Adsl modem

1. C
    Medlem · 221 inlägg

Charisma

Medlem
    Hjälp en förtvivlat kass modem-shoppare! Har beställt adsl av den enda leverantör som kan leverera hit till oss och nu ska jag tydligen köpa ett speciellt modem för adsl. Men om man som jag inte har någon aning om sådana saker, vad ska jag då köpa? ??? Vill ha lite kött på benen innan jag beger mig ut i djungeln.

Har kollat bla blocket för att hitta ett sjysst begagnat, men det tekniska beteckningarna äro grekiska för en annan. :-[En del skriver "säljes pga byta av adsl-leverantör", har alltså olika leverantörer olika krav eller hur fungerar det?

Leverantören skulle slå på 2mbit till o börja med, sen skulle han testa om 8 räckte hit ut i obyggden.

Vänligen; Anna som vet mer om kanelbullssbak än om modem!

2. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem
  3. T
    Medlem · 98 inlägg

Thor-Sten

Medlem

Re: Adsl modem

Köp inte ett bagagnat modem! Det är alldeles för stor risk att du får problem med det.

Kolla med din leverantör vilka typer av modem de godkänner innan du börjar välja. Det finns olika typer och de passar inte i alla nät.

Det skulle ju till exempel vara tråkigt att köpa ett långsamt modem om leverantören kan erbjuda 8 Mbit/s!

Vänliga hälsningar

Thorsten

4. C
    Medlem · 221 inlägg

Charisma

Medlem

Inte begagnat alltså, och alla modem passar alltså inte till alla leverantörer. Då gäller det väl bara att höra med leverantören vad de rekommenderar. Tack för hjälpen hörrni, ska kolla Mangelitos länk nu.

Anna

5. J
    Medlem · 744 inlägg

jocke4u

Medlem

Precis olika leverantörer stöder olika typer av modem. Sedan säger dom supportera vissa modeller (som dom vanligtvis säljer själva) men det finns ofta fler som funkar helt å fullt.

Dock kan du börja med att säga vilken ADSL-leverantör du har valt.

Men vill du ha hjälp av din ADSL-leverantör så skall du välja ett modem som dom supporterar.

6. C
    Medlem · 221 inlägg

Charisma

Medlem

Jag misstänkte att det kunde vara så att man helst skulle välja de modem som leverantören rekommenderar, och det gör ju det hela väldigt enkelt för mig! Får helt enkelt ta och ringa leverantören och höra mig för sen undersöka marknaden för bästa pris!

Leverantören är för övrigt Mediateknik, ett lokalt bolag som ligger beläget i Kramfors, Ångermanland.

Jaja, då har jag nog fått lite kött på benen! Tack!

Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.