Tomture61
Tomture61: [citat] Ser ju inte allt för knepigt ut . Få tag i rätt dimensioner kan bli svårare .
4 svar · 1,4k läst
·
P
pos: Hej Jag har rivit en gammal altan och byggt nytt (se bilder). Altandäck och räcke är klart. Taket är just nu bara lagt med underlagspapp som tätats provisoriskt mot husväggen. Ytpapp mataki självtäck 3 med bättre tätning med plåtar mot husvägg ska ske nu när jag får semester. Fotplåt, hängrännor etc ska också dit vid takfoten.. Oct ja, ni som ser bilderna ser att jag gjort
0 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Bara att googla hagmans armeringsmatta så hittar du...
14 svar · 32,5k läst
T
timmerhuset_78: [citat] Ja men det lutar lite däråt ändå så småningom. Kanske slipper i år tänkte jag 😅
7 svar · 2,3k läst
·
M
Anonymiserad 405730: [citat] Du behöver titta på hur plåten ansluter mot avloppsröret är det ordentligt gjort så läcker det inte, utan lite regn ska kunna rinna ned i avloppet.,
6 svar · 950 läst
·
A
arvid53: Precis, där de fyra "nockarna" möts.
2 svar · 764 läst
S
slatte: Hej håller på att skissar hur jag ska göra mitt nya tak som ligger i en 90 graders innerhörn på en befintlig byggnad. Hur hade ni löst plåtskarvarna. det rödmarkerade området misstänker jag passar med någon typ av ränndal. fungerar en bockad plåt enligt andra bilden tror ni? det är vanlig ekonomiplåt på nya taket, så jag kommer även att lägga tätningsband. Den gamla byggnanden
0 svar · 783 läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Stämmer bra det, både Mataki och Trebolit görs i Höganäs 😉
7 svar · 6,4k läst
S
Stugan i skogen: [citat] Menar du att man lägger en bit takpapp ovanför hålet och värmer i kanterna med typ en varmluftspistol?
2 svar · 1,4k läst
S
Stefan1972: Jag tycker det ser helt "normalt" ut.......visst kan man stäva efter nån slags nollvision men knappast nödvändigt. Det har troligen sett likadant ut i en herrans massa år.
22 svar · 2,9k läst
·
T
T_82: Hej, jag har en liknande fråga Hus från 60 talet. Har idag betongpannor(4-4.5cm i höjd) som ligger på 20x40 läkt och bärläkten är samma 20x40. totalt 4cm i höjd Ska byta till Kami terraplegel(4cm i höjd). Har fått tips om att använda läkt 12x50 och bärläkt 34x70. Det blir då samma höjd som innan så jag kan behålla vindskivorna som är fräsha. och jag behåller samma nivå till
4 svar · 1,8k läst
N
niklasjo: [citat] Tack! Jag har besiktning på onsdag samt inte betalt fakturor än vilket jag kommer avvakta med tills fackmannamässigt utfört. Tack för svar!
9 svar · 2,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Du kan sätta dom från framsidan på ch över nock eller på baksidan rakt upp och en takbrygga fram till skorstenen
1 svar · 1,1k läst
·
P
pennybridge: [citat] Gjorde precis detsamma på mina tegelpannor från -81. Körde med Decatak och kan varmt rekommendera dem! Det ser ut som nytt 👍
37 svar · 26,2k läst
·
F
Fideliox: Köpte biltemas justerbara nu, kan nog funka. Blir dock inte riktigt klok på montering... Bultarna man fick med typ expanderar? Så man borrar 10mm hål lika långa som skruvarna? Jag köper nog några franska träskruvar istället. 🤓
13 svar · 2,0k läst
·
A
Alexander.Eh: Hej, Håller på och bygger ett attefallshus med sadeltak och har nu lagt takpannorna. Då jag skall ha ett loft och öppet till nock så har jag en limträbalk och lagt 220x45 reglar mot den som takstolar. I detta kommer en luftspalt på 25mm och 195mm isolering. Jag har ventilation vid takfoten. Pratade med en snickare som rekommenderade mögelstopper för att få luften att cirkulera ungefär
0 svar · 741 läst
S
Stubai: Från plannja kan man beställa i vilken kulör som helst tror jag. https://www.plannja.se/konsument/produkter/hangrannor-stupror
7 svar · 1,6k läst
·
ByggNV
ByggNV: Hej, Jag har följande i mitt besiktningsprotokoll för taket och vinden. Vad tycker ni är rätt att göra nu med tanke på att huset behöver en hel del renoveringar? Tack. Tak Följande noterades: Taket är äldre och bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd med påväxt av mossa, sliten underlagspapp samt rötskador i läkt i ränndalar. Se riskanalys 3.5 " Av åldersskäl och konstaterade
0 svar · 709 läst
P
Pr Sn: Dunderlagsduk. Ganska vanlig. Kan vara förstärkt (mest troligt), tät eller diffusionsöppen.
1 svar · 788 läst
·
Rickard.
Rickard.: 90mm tycker jag då, det är max i många pistoler och skjuten spik sitter som f-n ändå 😉
4 svar · 714 läst
Oskar Kles
Oskar Kles: [citat] När det kommer till att förvara värdefulla föremål är det viktigt att tänka noga på var du placerar dem. Du skulle inte vilja förvara dina mest värdefulla tillhörigheter på en plats som potentiellt kan orsaka problem i händelse av ett försäkringskrav. .Om du letar efter ett pålitligt och pålitligt företag för att hantera dina värdesaker så rekommenderar jag
13 svar · 1,7k läst
F
Fideliox: Nu vart det bytt, var inte särskilt svårt. [bild] Enda störiga att jag sen hittade en skarv som börjar bli dålig pi vindskivan mellan hus och garage. Funderar på att trycka i lite utefog och måla över, känns inte akut att byta. [bild]
28 svar · 13,9k läst
·
F
Fideliox: [citat] Fixat, det var ju enkelt. Lyfte upp omkringliggande pannor och satte små träbitar som stöd och sen var det bara att lirka ut den gamla. 😊 [citat] Jag har bytt vindskivan där nu med en vän som är snickare. Han tyckte det var märkligt att plåtslagare inte vikt över plåten alternativ man tagit en nockpanna och jackat ut lite grann som legat över plåten. [bild]
9 svar · 2,7k läst
·
L
Lillamyran: Vad bra, jag frågade faktiskt sotaren men de hade inget bra tips. Jag ska fixa det och sätta upp.är ju inte förrän augusti som fladdermus ungarna brukar förvirra sig ner i skorsten. Hade varit skönt att slippa dem.
5 svar · 2,5k läst
S
swirve: Nej, och det finns flera liknande trådar innan så uppenbart flera som misslyckas med dessa tak.
1 svar · 1,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det ser ut som att en fasadbräda används som gles här. Klyvsågad på ena sidan. Använder man 22 eller hellre 28x70 så slipper man detta problem, en sådan blir inte så krokig att det spelar någon roll. Vad man gör för att fixa detta beror ju lite på vad man har för förväntningar på slutresultatet. Även om målaren ovan fixar att bredspackla detta en halvmeter åt varje håll så
21 svar · 2,9k läst
·
J
Jarfr: Känns dumt att starta ny tråd när det finns en bra tråd, även om den är några år gammal. Har samma problem med extremt lutande tak, faktiskt närmare 60 graders lutning, plus att jag är höjdrädd (använder fallskydd). Försökt i fyra år att få takläggare hit. Några har varit här och kollat men ingen vill ta jobbet. Det var inte enkelt nog. Generation som har det för bra och inte
11 svar · 3,9k läst
B
bergquist: [citat] hej, ser att detta är en gammaltråd men hoppas du är aktiv fortfarande. har du en bild på hur det blev? vi ska bygga något liknande. längd: 1750 mm Bredd: 1100-1200 mm höjd 370 mm vi ska visserligen använda takpannor, men kanske har du några måttsatta ritningar eller liknande så man kan "kopiera " din design?
6 svar · 3,0k läst
·
B
bergquist: Hej vi håller på att kolla på ett nytt entretak till våran farstu och skulle behöva hjälp med tankar, dimensioner och kanske till och med en ritning (som man kan dimensionera om för våra mått). Vet att detta är mycket begärt så döm mig inte för det. Vi letar efter ett entretak som har följande dimensioner: längd: 1750 mm djup: 1100 mm höjd från översta takpannan till underkant
0 svar · 1,4k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Koppar ska vara dubbelfalsat.. nä jag gissar att det är mellan det branta och platta delen han menar
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.