Byggahus.se

Expansionsstorlek samt egenbyggda styrningar?

  1. T
    Medlem Nivå 4
    Ska i framtiden bygga solfångare och håller på att kolla upp vad som behövs samt samlar på mig "grejer" efterhand som man hittar billigt.

    Vad behöver jag förutom solpanelerna? Jag har ca 16kvm solpaneler som ska kopplas mot en 3-kubiks tank. Tänkte ha dubbla slingor, en i botten och en i mitten.

    Hur styr jag vilken slinga som ska "matas"? Och vad för slags ventil är det man styr?

    Hur stor expansionstank behöver man? Hur kraftig pump behöver man, höjdskillnad på max 4m?

    Är det någon som byggt egen styrning till solvärme? Isåfall, någon ritning/kopplingsschema?

    Även tips på var man kan hitta solvärmeprylar billigt mottages tacksamt.
     
  2. P
    Medlem Nivå 10
    Här finns bra kopplingsscheman.

    http://www.koping.net/nila/webb/system.htm (Lesol)

    & Här en firma som säljer sol-kinaprylar mm:

    http://sfinxsolar.e-butik.se/ (Sfinx)

    I enklaste fallet låter man i princip en cirkulationspump starta när temperaturen i solfångaren överstiger acktankspemperaturen. Sen kan man komplicera det hela genom att ha fler slingor i tanken och mata in solfångad värme på olika nivåer i tanken beroende på hur varmt vatten man får från fångaren och hur varmt det är i tanken.. (I princip: På Sommaren med stark sol kan tanktoppen laddas direkt)
     
  3. K
    Medlem Nivå 1
    Byggde ett system som liknar http://www.koping.net/nila/grafik/solkretsvvxevmvl.gif förutom att jag lät husets värmeautomatik sköta även pumpen som skall cirkulera tankvatten, då slapp jag motorventil (12) men behövde i stället en frekvensomriktare för att styra pumpens varvtal. En vanlig termostat startar solkretenes pump vid 60C med 10C hysteresis. Behöver inte elda alls mellan Maj och September.
    Följande detaljer är värt att tänka på:
    -solfångarens volym är vanligtvis ganska liten (0,5-1 liter/m2 eller ditåt), då skall inte rörsystemet inkl värmeväxlare heller ha stora rör (=stor volym), annars tar det lång tid att få systemet uppvärmd. Låg total volym = låg expansion dessutom.
    -solfångarens bästa arbetstemperatur är sådan att du får mesta kWh ut ur det. Det betyder inte nödvändigtvis hög temperatur eftersom förlusterna ökar med höjd temperatur - skippa iden med två slingor och använd bara den nedre eller lägg till enkla handventiler som du styr manuellt. Automatik dit där styrningen skall ske ofta/kontinuerligt. För mig räcker det bra med 55-60C ut från systemet och 2000 liter som får värmas upp sakta.
    -solfångartyp / infallsvinkel. En sk. vacumrörfångare fungerar med väldigt stor infallsvinkel, 20-160 grader, emedan en som har kopparrör bakom en glasruta inte fungerar före solstrålarna kommer i en vinkel över 45-50 grader och slutar vid 130-135 grader. I vacumrörfångare träffar solstrålarna altid röret i rät vinkel och ger därmed effekt fort. En plan yta som de andra typerna har reflekterar solstrålarna på morgonen och kvällen och endast en del av energin tränger in och värmer. Vacumfångare är dyrare. Däremot släpper vacumrörfångaren en del av solstrålarna förbi om man inte lägger en refleterande skiva bakom, tex klar (ej mörk) plexiglas som är målad med silverfärg (på baksidan).
    -solfångarens lutning. Du behöver värme kanske lite mindre mitt i sommaren, men däremot mera på våren och hösten. En vinkel som är optimal mitt på dagen i April och September ger mest värme hos mig (bor vid 62:a bredgraden)
    -rörisolering. Om inte pumpen startar eller om systemet har en isprop eller om det är dåligt luftat så kommer temperaturen i solfångaren att stiga fort till över 200C (vattnet kokar inte eftersom trycket ökar samtidigt). Då kommer all slags cellplast isolering att smälta när flödet kommer igång. Rekommenderar berg/glasull rörisolering som du bör klä med passande plast hölje. Den är inte så bra isolering som cellplast, men den är säkrare.