Hej,

Jag har precis fått mina solpaneler och en 750 liters ack-tank. Nu ska jag börja montera allt i badrummet och på taket. Jag funderar lite på isolering av rör plattvärmeväxlare mm och vibrationer från cirk-pumpar. Tänkta jag frågar Proffsen på värmepumpsforum.

1. jag kommer att toppladda in solvärmen med en extern plattvärmeväxlare. Jag har köpt sfinxs externa sol-laddare. Bör jag bygga nån slags låda och isolera runt plattvärmeväxaren?

2. Efterson jag kommer att ladda tanken externt och även ta ut varmvatten med en TVA blir det ju en del cirk-pumpar. Jag är lite orolig att de skapar vibrationer som leder till resonansljud i badrummet och i köket som ligger vägg i vägg med badrummet. Går de att montera på ett sätt så att de inte skapar resonansljud? Med t ex bussningar eller nåt liknande?
En idé jag haft är att montera alla pumpar mm på en skiva som jag sen skruvar upp på väggen. Då slipper jag göra så många hål genom fuktspärren. En tanke är också att sätta t ex en figolitskiva emellan väggen och skivan för att dämpa ev vibrationer. Vad tror ni om den idén? Då skulle jag också kunna bygga ett "lock" över alltihop för att isolera t ex plattvärmeväxlaren(se fråga 1)

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.