B
Bernt Ö97: [citat] Vi vet inte om det fins fler entreprenörer anlitade
20 svar · 7,4k läst
·
E
E.Dahl: [citat] Just nu är det en 120w panel, men funderar på att köpa en till, så sammanlagt 240w. Kopplat på ett annat sätt? Hur tänker du då? Är det klokare att köpa denna?
2 svar · 2,3k läst
B
buffyin: [citat] Citat i citat, så inte jag som skrev det. Men håller med dig :)
18 svar · 11,3k läst
·
H
Håbbe01: [citat]
6 svar · 1,6k läst
H
M
mortimer: [citat] Följ tråden "Min solresa" så finns allt dokumenterat där.
4 svar · 1,2k läst
A
Arnodt: På solcellforum finns litet info http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-td5009209.html
4 svar · 1,3k läst
J
Jannis54: [citat]
24 svar · 3,0k läst
·
J
24 svar · 3,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Man kan ha regulatorn "öppen" - då kommer man ju "vaska" energhin dock förstås - men det är pss som att bara sätta upp en solpanel utan att koppla in ngt
1 svar · 990 läst
M
mortimer: Strängschemat för min anläggning säger att denna kabeln är Funktionsjordkabel på 4mm2
11 svar · 2,8k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej djac Det finns ett omfattande regelsystem gällande stöd och sponsring, det som går har nog prövats. Men det gäller nu att arbeta långsiktigt, att få sökande till utbildningarna under många år framåt. Det arbetas mycket övertid och på obekväm arbetstid för att ”så effektivt som möjligt utnyttja de få ingenjörer med rätt kompetens vi nu har” men det sliter på
415 svar · 42,3k läst
·
B
buffyin: [citat] 13,3 kWh Pris efter avdrag 66 947:-., så ca 5034kr/kwh. Men kan du lägga till så kan modulärt kan bli billigare, men när jag kolla så tyckte jag inte det blev så mycket (var i vintras). Men då growatts ark batterier. lycka till iaf!
6 svar · 3,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kottar är inga problem. Grenar lär vara ok för det mesta, beror lite på hur dom träffar. Även mindre stenar är troligen helt ok. Större stenar (tegelsten eller större) kanske ger skador dock.
2 svar · 1,5k läst
A
Arnodt: De solfångare i RISIs lista som ger 2000 kWh/(m2 år) eller mer, verkar vara vakuumrörs-solfångare. Värmebaronens K2 Plus anges ge ca 1137 kWh/(m2 år). En solcellspanel för el-produktion ger betydligt mindre ca 190 kWh/( m2 år), men det är i form av ström, mycket användbar. Varmvattnet som en solfångare är i läge att producera, kan man ofta inte tillgodagöra sig. Nu i maj/juni/juli
3 svar · 1,4k läst
M
Markarbetaren: Brukar man inte säga, väldigt generaliserat, att det kostar energi att omvandla densamma. Ju fler steg, ju sämre verkningsgrad. Jag tänker då solcell ska göra el, som ska ge el till en elpatron, som ska värma vatten. En solfångare värmer ju en slinga som värmer vattnet direkt. Solfångare kräver väl hyffsat mycket mindre yta än solcellen för att ge samma effekt.
5 svar · 1,3k läst
R
reza666: [citat] Jag spolar med vatten slang ...brukar nå kanske upp till 80% av panelerna. Det tar typ 5min så jag hade nog gjort de rena.
5 svar · 2,0k läst
·
H
hempularen: Jag har inte koll på hur säkerheten hanteras, men jag skulle inte bli förvånad om man bestämmer sig för att inte lita på växelriktarnas inbyggda säkerhet mot backspänning. Och att man frånskiljer mer ”mekaniskt” vid arbete.
20 svar · 3,8k läst
B
buffyin: [citat] https://www.byggahus.se/sa-fungerar-solandelar-jamfort-med-egna-solceller Inte lika lönsamt som egna solceller och sen måste man alltid kolla villkoren! Vid snabb googling så hitta jag en park som såldes elen för självkostnad priser efter investeringen! (Detta är inte alls lönsamt) medans andra drar av på sålt direkt på fakturan. Man missar egenanvändningen och får också
1 svar · 1,5k läst
Simonalmen
Simonalmen: Inga problem, som tidigare montör säger så gräver man ner kablarna ca 30cm i ett gult rör. Ett montage som annars skulle ta 1-2 dagar kommer nu ta 1 dag extra att färdigställa. Eftersom den nya huskroppen ska kontrollmätas, eventuella fästen (om ej plåt) ska skruvas ihop, pannor ska slipas, rails ska kapas, slingor ska dras, är den andra huskroppen i samma väderstreck blir det lite
10 svar · 6,6k läst
B
buffyin: [citat] Ja, skull de dock inte vilja ha rätt denna gången :/ Och E.ON är bra på ta betalt och speciellt här i SE4 :( Men folk som har tillgodo t.ex min granne får Elnäts faktura från Eon som betalas fullt ut. Sen en faktura från annat elbolag och år du tillgodo på den, detta blir typ en buffert. Men är egentligen samma sak. Betalar E.on: 791,71kr men har -693,403kr på el fakturan och
7 svar · 1,8k läst
D
djac: Detta kanske kan vara exakt det jag letat efter, lovande: https://teknikveckan.se/lagra-el-hemma-med-homevolt-fran-tibber
17 svar · 4,9k läst
B
buffyin: [citat] Hej, tror jag övertänkte det lite och räkna när är det mer lönsamt att sälja än använda det själv. Då det finns ett fall med liknade spotpriser som gör att man tjänar mer att sälja på dagen och köpa på natten, med abonomang över 8000kwh. Till din fråga om en formel, så borde det se ut så här: Om vi antar att X är spotpris köp och Y är spotpris sälj så kan vi
7 svar · 2,7k läst
P
Putte 9497: [citat] Därav låga löner för arbetare som balanserar på tak utan sele
12 svar · 5,5k läst
F
fsn: [citat] Enda sättet att få 50% på hybridväxelriktaren är om du även köper batterier och att du köper allt av en leverantör som installerar rubbet. Solcellerna får du 20% på.
13 svar · 2,8k läst
P
P H: Jag har också noterat detta…Har en anläggning från Otovo och appen visar fel om man kollar producerat per dag. Den visar som du säger nästan dubbelt så mycket som appen ”Solar web” gör, vilken är den som används till Fronius växelriktare. Lite märkligt kan man tycka. När jag sedan tittar i Otovos app för producerat per vecka, eller månad, då är det samma värde som i
1 svar · 1,7k läst
K
knightjocke: [citat] Nej, du ser inte det utan smart-mätare. Bara om du har tredje parts lösningar. Om du har tibber och helst också tibber pulse är ett exempel
26 svar · 11,1k läst
·
S
Simon Edmonds: [citat] Hej inget nytt än tyvärr. Inget svar än från leverantören. Just nu hinner jag ej jaga då jag har mycket hemma springer mellan sjukhus hem o firman. så hinner inte riktgit ta tag i det just nu. Annars är det samma med produktionen. Har varit lite molnigt här o där. Vid vissa tillflle har produktionen varit uppe i 18kw per timme. Så nånting bryter antar jag när det är en solig
81 svar · 21,4k läst
·
N
NeLa1: [citat] Tack! Panelerna vetter mot öst resp väst. Leverantören har inte heller tagit hänsyn till eventuell kostnad för de 200 000 kr som ska investeras tex räntekostnad för att låna dem. Tycker att Solelkalkylen på Energimyndigheten.se tar hänsyn till en hel del bra saker men vet inte hur jag ska lyckas fylla i den med den informationen jag tillgår?!
2 svar · 946 läst
·
R
Rickard Gbg: Tro det eller ej, men den har faktiskt kommit nu! Tack för alla svar.
13 svar · 1,8k läst
A
Arnodt: Vad står det för stämplat öppningstryck på säkerhetsventilen? Har du drift- och skötselinstruktionen för ditt solfångarsystem? Hur många år gammalt är det? Cirkulationspumpen ska pumpa kallaste värmebäraren. Gör den det eller felvänd? Alltså heta värmebäraren från solfångaren ska inte gå till cirkulationspumpen.
15 svar · 2,9k läst
·
M
mortimer: [citat] Vända på huset ?
14 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.