Hej.
Finns det någon här som har erfarenhet av Kioto solar och deras panel Power-60 HC Maxim black. Har blivit offererad 42 st samt två st växelriktare Stecagrid 6013 på 6000w vardera. Totaleffekten på panelerna ca 15300kw. Har försökt att läsa igenom trådarna men kan ej hitta något om dessa fabrikanter vilket gör mig tveksam. Växelriktaren finns med på listan Rikta rätt så den är ju godkänd vad jag förstår. Jag har läst på fabrikanternas resp hemsida men är intresserad av konsument erfarenheter. Vad säger ni som kan?

Har ingen erfarenhet av något av märkena. Det betyder dock inte att det är något fel på produkterna; det kommer att tillverkas paneler i allt fler länder och de måste ju ha ett namn.

Men vilken är anledningen till att ha två växelriktare? Är det två separata anläggningar som ska monteras? Ligger lite lågt i effekt också, om det inte är öst/väst-montage som avses.

Hej. Jag var mest orolig eftersom det inte verkar vara vanligt i Sverige. Naturligtvis kan det vara bra grejer, Tänker dock att det borde finnas någon som faktiskt har dessa i sin anläggning. Vad gäller växelriktarna förstod jag det som att de som offererats kan hantera maximalt 6000w och därav två st. Tydligen finns ej större alternativ i dagsläget godkända i Sverige från denna tillverkare. Panelerna skall sitta i syd väst läge. Jag ifrågasatte också det faktum att panelerna producerar mer än växelriktarna kan leverera men enligt säljaren är det praxis att ha lägre effekt på växelriktaren då panelerna sällan producerar full effekt.

För öst/väst-montering är effekten ok. Eftersom solen inte träffar bägge sidorna av taket förutom en kortare stund mitt på dagen, så sänker man effekten på vxlriktaren.
Med två växelriktare så får du i praktiken två separata anläggningar. Det behöver inte vara någon nackdel, men själv hade jag föredragit en växelriktare att mäta från.

Men jag lämnade tyvärr din huvudfråga som gällde fabrikaten. Min poäng är att paneltillverkning är tämligen standardiserad, och man vet oftast inte förrän många år senare om en viss panel håller tillräckligt hög kvalitet. De flesta montörer brukar använda de mer kända kinesiska tillverkarna, men vissa firmor kan förmodligen tjäna lite pengar på att ta in billigare paneler och skära emellan, alternativt erbjuda ett lägre pris mot kund för att få fler uppdrag. Det är lite av en chansning att köpa mindre kända märken, då ska det vara lönsamt för dig som kund.

Steca är en tysk tillverkare så det är säkert inga problem. Tänk dock på att den verkar vara fläktkyld, så om du ska ha två stycken kan det bli lite oväsen. Men du ska väl inte ha växelriktarna i vardagsrummet :p

H holm1122 skrev:
Hej.
Finns det någon här som har erfarenhet av Kioto solar och deras panel Power-60 HC Maxim black. Har blivit offererad 42 st samt två st växelriktare Stecagrid 6013 på 6000w vardera. Totaleffekten på panelerna ca 15300kw. Har försökt att läsa igenom trådarna men kan ej hitta något om dessa fabrikanter vilket gör mig tveksam. Växelriktaren finns med på listan Rikta rätt så den är ju godkänd vad jag förstår. Jag har läst på fabrikanternas resp hemsida men är intresserad av konsument erfarenheter. Vad säger ni som kan?
Steca är ett känt tyskt fabrikat så jag skulle inte tveka om dem. Däremot hittar jag inget svenskt certifikat på just den modellserien där 6013 ingår men enligt detta blad ska det finnas:
https://www.steca.com/frontend/stan...oolcept__coolcept__x_certificate_overview.pdf

Lite udda med dubbla växelriktare men ser inget fel med det mer än att det förmodligen är en dyrare lösning.

Kiotos paneler är lite gammalmodiga och ger därför lite väl låg effekt per ytenhet jämfört med många andra efter att ha läst på deras web.

Detta med att ha paneler större än vad växelriktaren ger beror på många faktorer som riktning, skuggning, vinkel m.m. så exakt hur mycket högre paneleffekt än växelriktarens uteffekt man "ska" ha är en gissningslek men branschen verkar tycka 120% av växelriktaren är någon slags tumregel. Det tycker jag är fel, man ska räkna på det. Själv resonerar jag som så att man ska krama ur vad som går så jag valde en växelriktare på 10kW till en panel som ger maximalt 10,36kWp. Idag regnar det men senaste 3 dagarna har växelriktaren gett 10kW 2-3 timmar under dagarna. Jag kör Fronius och hade valet 8,2kW eller 10kW. 8,2kW är 118% så enligt tumregeln hade det varit rätt val men jag valde 10kW som vid tidpunkten inte var särskilt mycket dyrare. Mina paneler sitter i riktning 200 grader med lutning 27 grader och skuggfritt. Dessutom i SE4 så varenda kWh är värdefull.

Panelerna jag har är 28 st REC Twinpeak 4 black 365W. De är bara någon centimeter större än Kiotos panel.

K
Eftersom man inte hört namnet låter det ju lite B. Men även kände märken kan ha nackdelar.

Man kan ju se det som att om en pajar fungerar den andra och det är också två enheter som ska servas, men de ska bara fungera.

Så länge du inte ska ha batterilagring så är det nog inga nackdelar.

En sak är ju kvaliteten på appar och moln. Man vill ju hålla koll på att båda producerar, och snabbt bli varse om fel.

Halvgammal tråd men jag kan lägga till att det verkar vara samma panel som Freebo installerar som sina optimerade paneler i dagsläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.