I September förra året signade jag avtal med Gosol. Bra och kunnig säljare generellt. Priset var bra och i nivå med andra leverantörers prisnivåer. Då vissa utmaningar med denna leverantör uppstod skriver jag därför en tråd om min upplevelse.
I kronologisk ordning
1. De missade anmälan till mitt elbolag. De paneler jag blivit lovade togs då av annan kund och allt blev försenat. Min beställning gjordes i början av sept 2021 och installerades 2022, mitten av mars
2. Jag blev därefter erbjuden större paneler för samma pris, av annat märke som lösning. Leveranstiden drog iväg. Jag accepterade (hade inte så mycket val)
3. Installation på plats av skenor samt växelriktare inomhus: Språkförbistringar som gick att ta sig förbi. Trevligt folk. Snabba. Kunde dock inte svara på något annat än exakt det skulle göra just där och då. En av killarna försökte få dit växelriktaren på garageväggen (inomhus) men misslyckades fatalt. Jag bjöds på några fina grova halvtrasiga hål i väggen och en växelriktare som låg kvar i lådan på golvet. Jag erbjöd mig att montera stödplatta tills nästa besök (jag skruvlimmade platta mot vägg och skruvade fast i regel). En av killarna påpekade att någon räknat fel på antalet paneler (fel antal per sträng). De ringde till koordinator men fick ingen klarhet. Eftersom de ansåg sig vara klara med skenorna blev jag frågande till hur de kunnat färdigställa skenor utan att veta hur panelerna skulle omkonfigureras. Efter en del samtal och frågor till Gosol fick jag svaret att det skulle lösa sig vid besök framåt eftersom de inte hade någon lösning för tillfället.
4. Installation av växelriktare samt hopkoppling mot mätarskåp. Vi bestämde tillsammans att växelriktaren passade bättre utomhus. Min välmonterade väggplatta som jag själv satte dit i onödan har idag en tv på sig istället. Denna ändring i planeringen var jag själv en del av. Kabeldragningen blev kortare och lösningen blev bättre jämfört med inomhus. Elektrikern testade av och visade mig snabbt vad jag skulle göra framåt (skapande av konto till växelriktaren bland annat). Vissa språkförbistringar men det fungerade generellt ok.
5. Installation av paneler gjordes på lite drygt en halv dag. En skåpbil lastad med omkring 1,2 ton (40 paneler, 30 kg styck) dök upp. En del språkförbistringar men det fungerande väl hyfsat. De hade också med sig lösningen kring snedfördelningen av strängarna. Lösningen var att sätta dit en ytterligare panel. Jag fick även ett samtal med den informationen under installationen från Gosol. Inget pris för detta diskuterades. När de var klara visade killarna lite hastigt vad som gjorts och att de hade mätt av det som skulle mätas av.
6. Nu var det dags att vänta på godkännande från Upplands energi. Det drog ut på tiden och jag hörde av mig. Upplands energi sa att de väntade på kompletterande information. Gosol/elektriker/installatörer hade nämligen anmält fel säkringsstorlek. De hade också missat korrekt uppmärkning. Jag satt på jobbet och försökte lösa detta snabbt. Jag ringde elfirman som Gosol avtalat med och lyckades få ut de bilder som firman själv tagit under jobbets gång. Mitt syfte var att själv se vilken uppmärkning de missat. Alla bilder jag fick skickade jag till Upplands energi. De noterade att firman rivit en hel del i elskåpet, troligtvis för att det var tight med andra befintliga komponenter i elskåpet. Problemet var att de tagit bort plomberingar. Oklart hur det gick sen men Upplands energi var inte glada
7. Uppmärkningsproblemet var tydligen svårt att lösa. Det tog åtskilliga samtal till Upplands energi, till Gosol och till elfirman innan någon kom ut och märkte upp korrekt. Flera dagar gick och till slut verkade även rätt storlek samt uppsäkring ha skickas in till Upplands energi. Jag tappade 1,5 vecka på slarvet.
8. Den 16 Mars fick jag ok på att starta igång systemet
9. Några veckor senare ringde en person från fakturaavdelningen upp och frågade vad de själva angett för pris för den extra panelen de satte upp. Jag svarade att inget pris var diskuterat och att jag själv påtalat lösningen att flytta paneler mellan taken men att de rekommenderat en annan lösning. Efter en del diskussioner och ytterligare telefonsamtal från den avdelningen kom en faktura med originalpriset som vi faktiskt kommit överens om från start.
Ovanstående punkter är en mycket kortfattad summering. Den långa historien omfattar många samtal till Gosol med frågor som gällde utstickande skenor med enormt häng, oklarheter kring när och hur något skulle ske samt frågor som gällde konfig på grund av fler och större paneler. Gissningsvis kring 20-25 samtal. Det var enormt svårt att få tag på någon som hade svar på relativt enkla frågor. Jag fick kämpa hårt för att ens få en tydlig planering kring nästa steg och vem jag skulle prata med. Ett exempel är att jag i slutet av Mars hörde av mig med ett antal tekniska frågor som gällde maxbelastning av växelriktaren i relation till att systemet blev större än planerat. I början av Juli (efter flera påminnelser) fick jag till ett möte där vi redde ut de flesta av frågeställningarna (cirka 3,5 månader senare). Jag hade också en incident relaterad till att elfirman skulle in och testa något remote varpå de skruvade ner effekten 0,5kW. De glömde ställa tillbaka. Därtill gjordes slutkontrollen relaterat till 39st 520W paneler istället för 40 st 540W paneler. De hade helt enkelt inte koll på sina egna ändringar. Allt som gällde koordinering fungerade väldigt illa.
10. Från 16 mars till 7 juni fungerade systemet som planerat.
11. Den 8 juni började jag få fel i systemet. Jag fick felkoder och information från växelriktaren att AC-sidan verkade vara bortkopplad. Mycket riktigt. Brytaren hade löst ut och ingen kontakt mot centralen. Jag startade om systemet och allt fungerade igen. Därefter kom felet tillbaka Jag kontaktade Gosols support, även Huaweis support internationellt. Även elfirman som Gosol hyrt in för installationsarbetet. Gosol bad om att få återkomma. Elfirman kunde inget göra innan Gosol återkommit och Huaweis support kunde bara ge mig den information växelriktaren redan gett mig.
Jag fortsatte felsökningen. När systemet gick ner kollade jag alla värden och startade om. Jag hittade inget på några dagar. Upprepade samtal till Gosol. Varje gång samma svar. De skulle eskalera. Jag gick så långt att jag började undersöka problemet med en värmekamera. Där fick jag träff. Det var en rejäl värmeutveckling enligt min värmekamera precis på mitten av säkringsboxen på AC-sidan. Jag dokumenterade noga och skickade över till elfirman. Jag ringde även Gosol och hälsade att de behövde eskalera då det rörde sig om rejäl värmeutveckling på komponenter som deras elfirma monterat. Jag var tydlig med värmeutvecklingen men också lukten av bränd plast. Gosol lovade höra av sig så fort det gick. Ingen hörde av sig förrän i slutet av veckan. Killen i luren sa att jag borde stänga av systemet (vilket jag redan gjort då jag hittade hur problemet yttrade sig). Han sa att han skulle ha möte med elfirman veckan efter och diskutera detta. Jag accepterade inte lösningen eftersom jag var less på den enormt dåliga responstiden trots att jag felanmält en vecka innan och dessutom även dokumenterat och tydliggjort att det här var allvarligt. Jag hade dessutom skickat bilderna från värmekameran till Gosols support.
Jag mejlade VD och frågade vad för kompensation som var aktuell i lägen då Gosol inte ens kunde återkomma till kunder som hade denna typ av systemproblem där det också borde klassas som allvarligt. VD medgav att det var olyckligt men att de på grund av "enorma leveransproblem" själva ansåg att det var acceptabelt med den långa responstiden från supporten. Jag förstod inte vad leveransproblem hade med support att göra då och jag förstår det fortfarande inte.
Direkt efter detta svar hörde jag av mig till ett elektrikerföretag jag tagit hjälp av vid andra arbeten. Jag förklarade problemet och de stod utanför min dörr 2 timmar senare. Efter 10 minuters kontroll i mätarskåpet konstaterades att matningen från växelriktaren in mot säkringen/brytaren var så dåligt åtskruvad att en av kablarna inte var dragen alls och att de andra var rejält dåligt dragna. Den dåliga kontakten hade bränt kabeln rejält och sotat säkringen enligt bilder nedan. Skadan på kabeln gjordes av min egen elektriker för att se hur förstörd plasten blivit av den enorma värmeutveckling som varit. Den var uppenbart spröd. Min elektriker bytte kabeln, gick igenom allt övrigt i mätarkskåpet och satte igång anläggningen.
Jag hörde av mig till VD igen med bilder på det vi hittat. Resten av kommunikationen är censurerad. Jag lovade VD två saker. I och med denna skrivelse är en av dessa saker utförda.
Status nu är att Gosol till slut skickade tekniker för att byta ut brytaren till en ny.
Jag är övertygad om att Gosol utfört installationer som inte haft problem. Min var inte en av dom.
Jag vill dock understryka att många av deras misstag också gav positiva resultat. Mitt system växte med 4% när de var tvungna att hitta andra paneler (större). Det växte ytterligare 4% när de lade på en extra panel.
Deras största misstag var risken för brand i en familjebostad där 2 vuxna och 3 barn bor.
I kronologisk ordning
1. De missade anmälan till mitt elbolag. De paneler jag blivit lovade togs då av annan kund och allt blev försenat. Min beställning gjordes i början av sept 2021 och installerades 2022, mitten av mars
2. Jag blev därefter erbjuden större paneler för samma pris, av annat märke som lösning. Leveranstiden drog iväg. Jag accepterade (hade inte så mycket val)
3. Installation på plats av skenor samt växelriktare inomhus: Språkförbistringar som gick att ta sig förbi. Trevligt folk. Snabba. Kunde dock inte svara på något annat än exakt det skulle göra just där och då. En av killarna försökte få dit växelriktaren på garageväggen (inomhus) men misslyckades fatalt. Jag bjöds på några fina grova halvtrasiga hål i väggen och en växelriktare som låg kvar i lådan på golvet. Jag erbjöd mig att montera stödplatta tills nästa besök (jag skruvlimmade platta mot vägg och skruvade fast i regel). En av killarna påpekade att någon räknat fel på antalet paneler (fel antal per sträng). De ringde till koordinator men fick ingen klarhet. Eftersom de ansåg sig vara klara med skenorna blev jag frågande till hur de kunnat färdigställa skenor utan att veta hur panelerna skulle omkonfigureras. Efter en del samtal och frågor till Gosol fick jag svaret att det skulle lösa sig vid besök framåt eftersom de inte hade någon lösning för tillfället.
4. Installation av växelriktare samt hopkoppling mot mätarskåp. Vi bestämde tillsammans att växelriktaren passade bättre utomhus. Min välmonterade väggplatta som jag själv satte dit i onödan har idag en tv på sig istället. Denna ändring i planeringen var jag själv en del av. Kabeldragningen blev kortare och lösningen blev bättre jämfört med inomhus. Elektrikern testade av och visade mig snabbt vad jag skulle göra framåt (skapande av konto till växelriktaren bland annat). Vissa språkförbistringar men det fungerade generellt ok.
5. Installation av paneler gjordes på lite drygt en halv dag. En skåpbil lastad med omkring 1,2 ton (40 paneler, 30 kg styck) dök upp. En del språkförbistringar men det fungerande väl hyfsat. De hade också med sig lösningen kring snedfördelningen av strängarna. Lösningen var att sätta dit en ytterligare panel. Jag fick även ett samtal med den informationen under installationen från Gosol. Inget pris för detta diskuterades. När de var klara visade killarna lite hastigt vad som gjorts och att de hade mätt av det som skulle mätas av.
6. Nu var det dags att vänta på godkännande från Upplands energi. Det drog ut på tiden och jag hörde av mig. Upplands energi sa att de väntade på kompletterande information. Gosol/elektriker/installatörer hade nämligen anmält fel säkringsstorlek. De hade också missat korrekt uppmärkning. Jag satt på jobbet och försökte lösa detta snabbt. Jag ringde elfirman som Gosol avtalat med och lyckades få ut de bilder som firman själv tagit under jobbets gång. Mitt syfte var att själv se vilken uppmärkning de missat. Alla bilder jag fick skickade jag till Upplands energi. De noterade att firman rivit en hel del i elskåpet, troligtvis för att det var tight med andra befintliga komponenter i elskåpet. Problemet var att de tagit bort plomberingar. Oklart hur det gick sen men Upplands energi var inte glada
7. Uppmärkningsproblemet var tydligen svårt att lösa. Det tog åtskilliga samtal till Upplands energi, till Gosol och till elfirman innan någon kom ut och märkte upp korrekt. Flera dagar gick och till slut verkade även rätt storlek samt uppsäkring ha skickas in till Upplands energi. Jag tappade 1,5 vecka på slarvet.
8. Den 16 Mars fick jag ok på att starta igång systemet
9. Några veckor senare ringde en person från fakturaavdelningen upp och frågade vad de själva angett för pris för den extra panelen de satte upp. Jag svarade att inget pris var diskuterat och att jag själv påtalat lösningen att flytta paneler mellan taken men att de rekommenderat en annan lösning. Efter en del diskussioner och ytterligare telefonsamtal från den avdelningen kom en faktura med originalpriset som vi faktiskt kommit överens om från start.
Ovanstående punkter är en mycket kortfattad summering. Den långa historien omfattar många samtal till Gosol med frågor som gällde utstickande skenor med enormt häng, oklarheter kring när och hur något skulle ske samt frågor som gällde konfig på grund av fler och större paneler. Gissningsvis kring 20-25 samtal. Det var enormt svårt att få tag på någon som hade svar på relativt enkla frågor. Jag fick kämpa hårt för att ens få en tydlig planering kring nästa steg och vem jag skulle prata med. Ett exempel är att jag i slutet av Mars hörde av mig med ett antal tekniska frågor som gällde maxbelastning av växelriktaren i relation till att systemet blev större än planerat. I början av Juli (efter flera påminnelser) fick jag till ett möte där vi redde ut de flesta av frågeställningarna (cirka 3,5 månader senare). Jag hade också en incident relaterad till att elfirman skulle in och testa något remote varpå de skruvade ner effekten 0,5kW. De glömde ställa tillbaka. Därtill gjordes slutkontrollen relaterat till 39st 520W paneler istället för 40 st 540W paneler. De hade helt enkelt inte koll på sina egna ändringar. Allt som gällde koordinering fungerade väldigt illa.
10. Från 16 mars till 7 juni fungerade systemet som planerat.
11. Den 8 juni började jag få fel i systemet. Jag fick felkoder och information från växelriktaren att AC-sidan verkade vara bortkopplad. Mycket riktigt. Brytaren hade löst ut och ingen kontakt mot centralen. Jag startade om systemet och allt fungerade igen. Därefter kom felet tillbaka Jag kontaktade Gosols support, även Huaweis support internationellt. Även elfirman som Gosol hyrt in för installationsarbetet. Gosol bad om att få återkomma. Elfirman kunde inget göra innan Gosol återkommit och Huaweis support kunde bara ge mig den information växelriktaren redan gett mig.
Jag fortsatte felsökningen. När systemet gick ner kollade jag alla värden och startade om. Jag hittade inget på några dagar. Upprepade samtal till Gosol. Varje gång samma svar. De skulle eskalera. Jag gick så långt att jag började undersöka problemet med en värmekamera. Där fick jag träff. Det var en rejäl värmeutveckling enligt min värmekamera precis på mitten av säkringsboxen på AC-sidan. Jag dokumenterade noga och skickade över till elfirman. Jag ringde även Gosol och hälsade att de behövde eskalera då det rörde sig om rejäl värmeutveckling på komponenter som deras elfirma monterat. Jag var tydlig med värmeutvecklingen men också lukten av bränd plast. Gosol lovade höra av sig så fort det gick. Ingen hörde av sig förrän i slutet av veckan. Killen i luren sa att jag borde stänga av systemet (vilket jag redan gjort då jag hittade hur problemet yttrade sig). Han sa att han skulle ha möte med elfirman veckan efter och diskutera detta. Jag accepterade inte lösningen eftersom jag var less på den enormt dåliga responstiden trots att jag felanmält en vecka innan och dessutom även dokumenterat och tydliggjort att det här var allvarligt. Jag hade dessutom skickat bilderna från värmekameran till Gosols support.
Jag mejlade VD och frågade vad för kompensation som var aktuell i lägen då Gosol inte ens kunde återkomma till kunder som hade denna typ av systemproblem där det också borde klassas som allvarligt. VD medgav att det var olyckligt men att de på grund av "enorma leveransproblem" själva ansåg att det var acceptabelt med den långa responstiden från supporten. Jag förstod inte vad leveransproblem hade med support att göra då och jag förstår det fortfarande inte.
Direkt efter detta svar hörde jag av mig till ett elektrikerföretag jag tagit hjälp av vid andra arbeten. Jag förklarade problemet och de stod utanför min dörr 2 timmar senare. Efter 10 minuters kontroll i mätarskåpet konstaterades att matningen från växelriktaren in mot säkringen/brytaren var så dåligt åtskruvad att en av kablarna inte var dragen alls och att de andra var rejält dåligt dragna. Den dåliga kontakten hade bränt kabeln rejält och sotat säkringen enligt bilder nedan. Skadan på kabeln gjordes av min egen elektriker för att se hur förstörd plasten blivit av den enorma värmeutveckling som varit. Den var uppenbart spröd. Min elektriker bytte kabeln, gick igenom allt övrigt i mätarkskåpet och satte igång anläggningen.
Jag hörde av mig till VD igen med bilder på det vi hittat. Resten av kommunikationen är censurerad. Jag lovade VD två saker. I och med denna skrivelse är en av dessa saker utförda.
Status nu är att Gosol till slut skickade tekniker för att byta ut brytaren till en ny.
Jag är övertygad om att Gosol utfört installationer som inte haft problem. Min var inte en av dom.
Jag vill dock understryka att många av deras misstag också gav positiva resultat. Mitt system växte med 4% när de var tvungna att hitta andra paneler (större). Det växte ytterligare 4% när de lade på en extra panel.
Deras största misstag var risken för brand i en familjebostad där 2 vuxna och 3 barn bor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Att installera solceller är ett riktigt jäkla skitjobb, duktiga elektriker har gott om jobb ändå. Det är inga elektriker som kommer ut och installerar från de här företagen (oftast). Elsäkerhetsverket har redan flaggat för exakt det du råkat ut för.
Suck.
De här problemen kommer ju inte direkt minska nu med elpriserna och alla lycksökare till företag.
Elinstallationer kanske inte är så bra att få in just lycksökare på. Det får ju lite andra konsekvenser än när "snickare" Benny ska haffsa ihop ett trädäck åt en tant.
De här problemen kommer ju inte direkt minska nu med elpriserna och alla lycksökare till företag.
Elinstallationer kanske inte är så bra att få in just lycksökare på. Det får ju lite andra konsekvenser än när "snickare" Benny ska haffsa ihop ett trädäck åt en tant.
Hemskt. Kom de ut på besök innan du fick offert?
De kom ut på besök innan. Jag är rätt noggrann och tog reda på enormt mycket innan jag beställde. Hade därtill fler företag jag pratade med och fick offert från.2 2:a: villan skrev:
Det är svårt för en kund att veta vad som kommer hända under resans gång. Jag frågade om vilka deras leverantörer var och hur planeringen såg ut.
Gosols största problem är att de prioriterar nya kunder innan de gör klart hos de som redan signat avtal. Därtill är det enormt många inblandade som inte kan något alls om paneler. De har alltså alltid någon som svarar i telefon men sällan någon som kan svara på frågorna man har.
Uppenbar växtvärk i det bolaget.
Till skillnad från TS har jag endast bra erfarenheter av GoSol än så länge.
Tecknade avtal i April (efter hembesök) med löfte om installation i September. Veckan före midsommar ringde man och meddelade att man kunde installera hela anläggningen på Tisdag efter midsommar, dvs typ 3 månader tidigare än utlovat.
Installationsfirman var ett välrenomerat företag från norra stockholm. Mycket trevliga och gorde vad jag kunde se ett bra jobb. Inga trasiga pannor, allt snyggt och jämt monterat på taket.
Elektrikern kom på plats samma dag kl 10, hade sitt jobb klart till kvälllen, så dagen efter installationen av panelerna var anläggningen i full drift. GoSol anmälde direkt till energibolaget SEOM som bytte mätare efter 2 veckor, skrev ett avtal dagen efter.
Så i mitt fall finns det endast positiva erfarenheter av GoSol 🌞
Tecknade avtal i April (efter hembesök) med löfte om installation i September. Veckan före midsommar ringde man och meddelade att man kunde installera hela anläggningen på Tisdag efter midsommar, dvs typ 3 månader tidigare än utlovat.
Installationsfirman var ett välrenomerat företag från norra stockholm. Mycket trevliga och gorde vad jag kunde se ett bra jobb. Inga trasiga pannor, allt snyggt och jämt monterat på taket.
Elektrikern kom på plats samma dag kl 10, hade sitt jobb klart till kvälllen, så dagen efter installationen av panelerna var anläggningen i full drift. GoSol anmälde direkt till energibolaget SEOM som bytte mätare efter 2 veckor, skrev ett avtal dagen efter.
Så i mitt fall finns det endast positiva erfarenheter av GoSol 🌞
Liknande trådar
-
Byte av värmepump - Erfarenhet av DREM och Panasonic?
Värmepumpar -
ES-metoden för färgborttagning - erfarenhet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Berätta om sina erfarenheter av företag i forumet - så här funkar det
Bloggkommentarer -
Erfarenheter av Bosch GDX 18v-200?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Erfarenheter BOSCH GTB 18V-45 + MA55
Verktyg, Maskiner & Fordon