Referenser Hantverkare & Entreprenörer
TanjaoMarkus: Om det är en som heter Krister, så har mina föräldrar haft iaf honom på renoveringar och de är mycket nöjda med honom. Då jag själv funderar på att bygga rekomenderade de honom. lycka till...
johanst: Hej! Vi har en tomt (med fritidshus på) utanför Uppsala. Tomten är lite besvärlig ur byggnadssynpunkt (bergig och kraftigt sluttande, c:a 10 m höjdskillnad på 50 m), och vi funderar på hur vi skall gå till väga för att bebygga tomten med ett hus för permanentboende. Vi har därför kommit fram till att vi behöver lite hjälp och tips av en entreprenör eller konsult, som kan föreslå
drnico: Hej Forum, Vi har lessnat på att fortsätta slita själva med vår badrumsrenovering. Någon som kan rekommendera en plattsättare i Lund/Malmö-regionen för att sätta kakel/klinker inklusive erfordeligt underarbete? Har ni dessutom numret till en pålitlig rörmokare så skicka gärna med det också. mvh Nico
Åsa76: Vi hade Scanferra bygg och UAMS AB till vårt nedre badrum. Ni som läst mina badrumstrådar får själva avgöra om de är bra. En positiva sak om dem var att hantverkaren var väldigt detaljnoga och resultatet är snyggt.
zachris: De polska killarna som murat och putsat vårt lättbetonghus är ruggigt skickliga - pm:a mig om du vill veta mer!
greek: Jag söker referenser som har grävt och eventuellt byggt grund med J.O. Westmans Gräv-Aktiebolag i Norrtälje. Jag funderar på att anlita dem för grund och schaktarbeten samt montering och gjutning av en U-min grund från Supergrund (Platta på mark inkl. vattenburen golvvärme). Mycket tacksam för bra / dåliga erfarenheter.
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg här då man inte uppgav namn och var man byggt med hantverkaren i fråga.
kokostrollet: kapgatan, har du använt dessa takläggare eller fick du tag på andra? Skall också lägga tak nu (underlagspapp + sedan plåttak, typ Plannja) nere i Beddingestrand i Skåne och tänkte höra mig för om tips på takläggare för att göra detta. Tack!
Myrlejon: Är det någon som har referenser på kvalitetsansvarig i Uppsala? Vad skall man tänka på när man väljer? Vilken behörighet krävs? När jag tittar på Boverkets lista står det olika klasser: N och K ex. Men jag hittar ingen förklaring vad det är. Ser att ibland är folk från stadsarkitektkontoret KA för/nackdelar? Tacksam för alla tips
Peppes_Bodega: Kattkullen jobbar med bl.a Eksjöhus (som v har) och Borohus.Vet ej om de har flera husföretag som de jobbar åt.
Hemmakatten: Tyvärr är det väl så att de som är duktiga har gott rykte och mycket jobb. Ibland kanske det är bättre att vänta ett par månader och få ett bra resultat (med tanke på dina dyra tapeter).
fantasi: Vi plannerar att göra om vårt i dagsläget hemskt fula badrum i källaren och vill även installera en toalett där. Detta innebär att vi måste bila upp golvet och byta rören till 110 och golvbrunnar etc. Är nu ute efter refernser på bra hantverkare som vi kan anlita för att bila/såga samt riva en murad innervägg.
kamy: Hej, Är det Rörtjänst i Nynäshamn som lämnat offerten? Isåfall var han hemma hos oss och räknade på ett jobb. Han verkade mycket noggrann men lämnade ett pris som var i högsta laget så vi valde en annan rörmokare. När återkom till honom och sa att vi hittat någon som kunde göra det billigare prutade han lite grann, men kom inte ner i den andra firmans offert. Mitt tips är att ta
Jesca_j: Av flera arbetskompisar blev jag rekommenderad Runessons Elektriska, han håller dock till i Vännäs. (Jag har inte anlitat honom själv).
O: Vem använde du? Vad kostade det? Blev det bra? Skulle oxo vilja ha svar på den ursprungliga frågan.
maggan9: Kan verkligen rekommendera Jack Stock, som hjälp oss mycket i vårt bygge. Inte billigast men en mycket bra och kunnig person. Hans företag heter Jast konsult. maggan som byggt stenhus i Eslöv
minom: Har via Nacka Byggnadsvård renoverat mina 1800-tals fönster som är rundade upptill. Det visade sig att mina karmar var i sämre skick än väntat. En behöver renoveras och en troligen nytillverkas. Det får inte "kosta skjortan" och det avser alltså lite mer komplicerade saker än raka, räta karmar. StorSthlm inkl Uppsala är OK.
Pepparkaka: Lyfter denna tråd då vi själva behöver en KA inom kort. Finns det verkligen inga fler som har en KA att rekommendera?
olotor: Hej Jag har bra erfarenhet av Bo-Veby Ventilation, se hemsida www.boveby.se Bo Persson, innehavaren, bor i Järfälla.
kungkokos: ring och kolla med t.ex Alsikekök eller andra lokala kökstillverkare (hette de Upplands lack och kök???) och kolla vilka de använder. Har hört att NS sten är dyra och dåliga.
hempularen: Användare Spider 69, har blockats för att han gör reklam för sitt eget företag. Såvitt vi kan bedömma så är han inte skapare till den blogg han länkat till tidigare som sin egen (borttaget nu).
Byggherre: Kan också vara bra att be om flera av företagets tidigare uppdragsgivare och prata med dem och därefter också bilda sig en uppfattning. (Man ska ha i minnet att de kanske lämnar referenser som de "känner" så be därför om många)
co: Var bor du? Mårda bygg i Uppsala (har ej använt själv men har vänner som gjort och är nöjda) verkar vara den perfekta entreprenören.
Rissen: Hej! Är ny här på forumet och blir lite skräckslagen när jag läser alla inlägg... Vi ska göra en omfattande tillbyggnad och håller på att ta in offerter. En får vi från Åhus Byggnads AB i Bandhagen, någon som har någon erfarenhet av dem?
MathiasS: Dessa gjorde ett suveränt jobb i min källare: http://www.gtabgrundteknik.se/index.html Nettobetong levererade själva betongen. 50-70mm är förövrigt för lite. Det blir för lite marginal ovanför golvärmeslangen. 8-10cm ska det vara. Tyngden är ju inte mycket att fundera på - vi pratar ju om vertikala kraftert så snart betongen torkat.
441494: Vi behöver renovera vårt badrum, fuktspärr och allt utåt, detsamma gäller även övriga 12 lägenheter i vår BR-förening. Kan någon rekommendera en duktig firma i Sthlms trakten
maxx3: Hej behöver hjälp med att hitta en total entreprenör i Malmö med goda referenser, snälla är där någon som vet.....
gbak: Jag har fått kontakt med "Stefan" på Stockholms Sten & Markarbeten. Han verkade duktig och seriös, men ville inte lämna ut kundreferenser o.dyl. Är det någon som känner till företaget eller har erfarenheter av Stockholms Sten & Markarbeten?
gbak: Vi skall bygga en 20 m lång och 1,5-2m hög stödmur framför huset. Byggstart är senare i höst alt till våren om det drar ut på tiden. Önskar tips på duktiga och seriösa företagare.