Möbelsnickeri
ÅkeSun: Riktigt snyggt! Man behöver inte ha vinkeljärn. Innan järn blev billigt använde man träklossar, säg 25x25x100 istället. Förborrar man så håller dom bättre
Splanen: [citat] All right! Tack, det visste jag inte till! Kanske får ha vaxduk över som skydd tills jag behandlar bordet med bets och hårdvaxolja.
Roger Ravnestam: http://www.listspecialisten.se/karosseripanel.htm
Melack: Denna variant av mutter är vanlig när man ska dra ihop två handledare i en trapp. Man får ta en liten insektsnyckel och vrida på kulan lite i taget. Någon som känner igen det och har ett genialiskt verktyg eller idé? Eller någon som vet vad den kallas?
Alex_Thrill: Hej alla! Jag stöter på ett problem med min HÅG Capisco 8106-stol, som jag har ägt i cirka 3-4 år. Allt är bra när jag sitter upprätt, men ett störande gnisslande ljud uppstår när jag lutar mig åt sidan. Jag har redan testat att ta bort ryggstödet, men ljudet kvarstår, så vi kan utesluta det som problemkällan. Dessutom har jag observerat en gulaktig vätska under stolen och undrar
Pickadollen: [citat] Sannolikt, men dumt att chansa - sätt därför i fler 👌
johan_81: Kan detta vara något kanske? https://www.calexicowood.se/tricoya
vbg-1: den Borde gå att rädda med lite slipande och sedan ytbehandling.
Totte_S: Beroende på hur din rök är utformad så kan det gå bra med större bitar. Dessutom tror jag man ofta rekommenderar att fukta flisen för att den inte skall brinna upp.
jannesspånodamm: den innersta årsringen. (pricken i mitten) sen trälim på ändträet med tidningspapper på för att det ska torka sakta, Lycka till
Testarn: Gör som @Frustrator skriver: hyvla sidorna så de är plana och så raka du kan (använd en rätskiva för att hitta ojämnheter) och limma ihop dem innan du hyvlar ovansidan.
holmbergz: [citat] Är nog spacklat lite ojämnt i kombination med kass slipmaskin 😮
Larry: Hej! Jag tänker mig att bygga en platsbyggd hylla i ett hörn där jag idag har en hörnhylla som tar plats och som är opraktisk. Jag tänker bygga ev i MDF eller så. Jag har en vägg i vinkel med måtten längd 1980mm x höjd 2425mm den andra vinkelväggen till höger är längd 1450mmx höjd 2425mm Den skall vara från vägg till vägg och då passa in i ett hörn samt från golv till tak
ljhnilsson: Ska du måla luckorna efter? Ska man göra en riktig ”ful” variant av en shaker lucka så går du till byggvaruhuset och ber dem såga remsor av tex 4mm mdf som du sen limmar som en ram på befintlig lucka. Liten video för inspiration. [MEDIA=youtube]Pl-WoWPy0U0[/MEDIA]
Gilligan: [citat] Absolut, det låter som en smidig lösning! Man kommer se byrån från sidan med så det får bli likadant där isåfall. Ska åka till IKEA idag så jag passar på och frågar om de har täckskivor i samma färgnyans.
Pettman: Schellack, köp den blekaste kvaliteten du kan hitta som flingor, blanda med sprit och slaska på lite hur du känner för det. Vill du få det spegelblankt får du polera på de sista lagren med en väldigt spädd lösning. French polish om du vill ha instruktioner på youtube.
WarraWarra: Bumpar den här tråden med samma fråga. Kollade på denna video om ämnet och blev lite intresserad: [MEDIA=youtube]jJK0UYSM33g[/MEDIA] Verkar gå att få tag på denna typ av produkt i Sverige: https://swedendro-tools.se/se/produkter/ytbehandling-renovering/hozon-finishes/hozon-finishes-30ml-nano-top-coat?group=prod_brd-s1%2F172 Men de är extremt dyra. Finns ju samma sak för bilar att köpa
jawen: Svårt men fint om man får till det. Finns på Iskas Ädeltrå men i måtten 27x54 cm samt 30x40, du kanske kan ringa upp & fråga om han har ett parti från samma träd? https://www.shop.isaksadeltra.se/shop/product/almrot-faner-08mm-270x540mm?tm=&sm=faner Då skulle du få ihop ett helt "sammanhängt" bord med lite tålamod. Alternativet är ju att i ett mönster lägga annan faner, så att
Anonymiserad 156538: [citat] Jag gav mindre för största Triton än vad AEG kostar ovan, nu var det nog två år sedan och jag väntade ut bra pris på Tyska Amazon. Kolla även CMT verkar vara samma maskiner som Triton. 12mm (och 1/2" ?) hylsa följde med fick köpa till 8mm så jag kunde använda de stål jag redan hade. Sedan så får man ju som vanligt fundera på vilka funktioner man behöver och hur mycket och
Hep: Det har väl gjorts en hel del försök med stjärnsågning för att bara få ut stabila ämnen ur ett träd, men vad jag vet har det aldrig blivit någon succé. Mer komplicerad sågning, större andel spill och inte tillräckligt mycket bättre virke för att motivera. Till arbetsbänken där utseendet inte är det viktiga, så är det väl säkrast att klyva till rätt smala ämnen och limma
Avemo: Den här hyllan byggde jag av embalagevirke när jag var student. Engångspall och embalagevirke är nog alltid obehandlat. Bygg på. Dålig kvalitet på virket kommer att ge mer jobb. Men inte nödvändigtvis dåligt resultat. [bild]
putte22: [bild] Hade rätt. Sen på dom två jag har så kunde man dra bort 1 cm på Ikeas djupmått..
Hep: Uppföljning så här ett halvår senare. Jag sålde makitakexaren och tänkte att jag kunde låna skolans om jag behövde. Det har inte alls känts aktuellt, så det var nog rätt att sälja den. Däremot har köpet lett till att de andra på skolan hellre använder min domino än kexmaskinen, så jag får väl börja ta betalt för dominobrickorna snart.
Ola C: [citat] Jag är ganska säker på att det där är bok och inte ek.
Workingclasshero: Det ligger en sanning i det du säger, för om man visste exakt hur man skulle göra så hade någon annan redan gjort det. Någon byggreklam sade att "Händerna blev smartare vartefter man jobbade", och det ligger en sanning i det också. Jag jobbar med teknisk utveckling och har en förmåga att läsa mellan raderna vad kunden vill ha vid beställning, så inte sällan utvecklar man ideerna och
Testarn: Skulle det mot förmodan bli tungt att hantera får du sätta tyngder i bakkant... 😉
Hep: Efter att ha lusläst Bauhaus hemsida ännu en gång, mailade jag deras kundtjänst och frågade. Enligt någon expert på deras sortiment hade de aldrig haft den typen av knoppar. Då insåg jag att minnet nog inte är det bästa längre och att jag måste varit på något annat ställe och köpt. I går när jag ändå var förbi Bauhaus gick jag till knopphyllan för att se om de hade något