Hej panelen!
Jag köpte häromdagen en utegrupp modell ”Fri form” av Elsa Stackelberg som behöver en del kärlek. De är av furu med någon slags lack på, tror det är original. Ytornas skick är allt mellan helt ok till för längesedan bortflagnad lack med grått trä.
Planen är att skrapa och slipa allt som är löst och grått och sedan på med ny lack. Men jag blir inte riktigt klok vilken lack jag ska ha så att det matchar den tidigare lacken? Den ser liksom lite honungsgul ut? Blir konstigt med en helt klar fernissa där delar av gruppen blir ”gul” och andra ”trären” färg. Eller blir vanlig fernissa så med tiden? Vad tror ni?
Jag köpte häromdagen en utegrupp modell ”Fri form” av Elsa Stackelberg som behöver en del kärlek. De är av furu med någon slags lack på, tror det är original. Ytornas skick är allt mellan helt ok till för längesedan bortflagnad lack med grått trä.
Planen är att skrapa och slipa allt som är löst och grått och sedan på med ny lack. Men jag blir inte riktigt klok vilken lack jag ska ha så att det matchar den tidigare lacken? Den ser liksom lite honungsgul ut? Blir konstigt med en helt klar fernissa där delar av gruppen blir ”gul” och andra ”trären” färg. Eller blir vanlig fernissa så med tiden? Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 052 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 052 inlägg
Någon form av båtlack i tillräckligt många lager. Du kommer behöva underhålla dem om du vill undvika lika slitet trä igen. Fläckbättra lackskador varje år och mattslipa och lacka på hela möbeln var 1-3 år beroende på hur utsatta de är.
Skrapa bort lacken och slipa bort grått trä innan du Vill du få enhetlig färg behöver du skrapa och sickla bort en viss mängd trä.
Skrapa bort lacken och slipa bort grått trä innan du Vill du få enhetlig färg behöver du skrapa och sickla bort en viss mängd trä.
Tack för svar. Ja dessa har stått utomhus utan kärlek från förra ägarna. Jag avser ta betydligt bättre hand om dom! Men att slipa ner rubbet till trärent är helt enkelt för mycket jobb, även om det såklart vore det ultimata för en enhetlig finish. Det mesta undertill och vertikalt är i helt ok kondition.S sinuslinus skrev:Någon form av båtlack i tillräckligt många lager. Du kommer behöva underhålla dem om du vill undvika lika slitet trä igen. Fläckbättra lackskador varje år och mattslipa och lacka på hela möbeln var 1-3 år beroende på hur utsatta de är.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Periodvis har det varit populärt med något som kallades för honungslasyr så det är kanske det.Z Zed skrev:Planen är att skrapa och slipa allt som är löst och grått och sedan på med ny lack. Men jag blir inte riktigt klok vilken lack jag ska ha så att det matchar den tidigare lacken? Den ser liksom lite honungsgul ut? Blir konstigt med en helt klar fernissa där delar av gruppen blir ”gul” och andra ”trären” färg. Eller blir vanlig fernissa så med tiden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Jag vet inte men se om det finns någon bra info här: https://www.byggahus.se/forum/threads/ommalning-av-utemoebler-hillerstorp.55141/
Lasyr är en sorts målarfärg.
Lasyr är en sorts målarfärg.
Jag avråder från lasyr. Kräver årligen stort underhåll (och jag blir aldrig nöjd). Antingen båtlack eller målning som brukar hålla ett par säsonger. Det smidigaste är möbler som bara oljas årligen men då krävs att virket är tillräckligt bra. Och att förvara möblerna torrt under vinterhalvåret.
Ja, det skönaste vore att blaska på en lack/fernissa med rätt pigment, som man kan bättra på lokalt når den blir dålig.yonna skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden