J
juancarlos: [citat] Ingen vattenskada fr tak. En blomspruta som läkt. Tänker ge mig på fanéret o försöka fukta igen och värma ned det, sedan skära med rakblad, limma o pressa. Sen hela cirkusen med vaxlagning, lätt slipning, betsning o mattlack. Ett passande idiotjobb för tråkiga höstdagar.
2 svar · 1,3k läst
·
F
Felix1010: [citat] Hej! Dessa bestämmelser har jag bra koll på då jag själv sitter i styrelsen och vi har klinkers med golvvärme i hallen. Så elementet kommer aldrig vara till användning ändå. Vad gäller elementet har vi redan godkänt ett byte av element på min bekostnad om det skulle bli relevant. Tack för ditt svar:)
4 svar · 1,5k läst
·
T
Tom Lindroos: Tyvärr ingen ritning. Jag såg den tråden tidigare, men länkarna är väl för gamla.
2 svar · 1,2k läst
Bo arnold
Bo arnold: Det går bra jag har gjort nya köksluckor av mdf som jag målat med julas 2komp epoxi golvfärg direkt utan grundning blev stenhård yta
2 svar · 1,0k läst
E
Eld: Nu även bekräftat från mästaren som gjort dem att det är alm.
5 svar · 1,1k läst
·
P
Pysslarn: Världshistoriens mest kopierade hylla? Mått från Källemos hemsida: Mått: Bredd: 20, Djup: 23, Höjd: 205 cm [bild] I bakkant har ca en tredjedel av hyllplanets tjocklek sågats/frästs bort vilket ger en mycket bärkraftigare fog som ger mer konsol-funktion än om man bara passat in ett hyllplan i ett spår. Fästs i väggen med två skruvar, upp- och nertill ca 230 mm från ändarna av
22 svar · 15,1k läst
·
M
Miiigge: [citat] Nu fattar jag! Mycket bra förklaring. Stort tack
7 svar · 3,0k läst
·
Hep
Hep: Klart enklaste sättet är med filler , även om epoxi inte är jätteavancerat. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/spackel/plastiskt-tra-502009/?gad_source=1&gbraid=0AAAAACuLMi6gFIq8Aj56rY8wPHRHEQYua&gclid=EAIaIQobChMI0obT5N6ehwMVClCRBR0NTwdsEAQYBSABEgJ4tPD_BwE&gclsrc=aw.ds
3 svar · 2,5k läst
·
G
gaidin: Förövrigt tycker jag du skall säga till din gubbe att inte posera med shorts och strumpor på internet. 😅
3 svar · 2,7k läst
·
M
Max2772: Några stommar byggda. Det funkar verkligen otroligt bra! Ojämnheterna i stenläggningen korrigeras enkelt genom att ställa in höjd på fötterna. Jag har ett bord som jag gjort i samma stil som det andra, avsett att hänga vid, avställningsyta mm. Det är 60x60 och flyttas runt en del och fötterna gör att borde alltid står stadigt.
6 svar · 2,2k läst
·
T
Testarn: Peter Millard jobbar nästan uteslutande med MDF och plywood men ska du bygga dörrar så behöver du hitta möbeltorrt virke och furu kan ju funka om det ska målas och du kan hitta tätvuxen kvistfri furu. Kollar man på genuina Shakermöbler så är det mycket "hardwood", dvs ädelträ. Mycket körsbär och lönn om det var omålat eller klarlack samt poppel och "soft maple" om det skuile
3 svar · 1,9k läst
A
andypandypa: [citat] Snyggt! Ska definitivt spana in det limmet!
4 svar · 1,5k läst
·
L
Luddberg: Oliver påBradshaw Joinery använder ofta lim på tub. Det ser väldigt lockande ut för någon som mig som brukar ha mer lim på mig själv än trät när allt är klart. Hör använder han polyutetanlim på tub: [MEDIA=youtube]-Sb-OXbINiA:65[/MEDIA] Produkten på amazon.co.uk
0 svar · 619 läst
G
g.kraft: [citat] De finns i många storlekar. De är ju vanliga för att stänga bodar osv så det hänger mer på hur stadigt skåpet är, annars måste du ha ett som låser på flera punkter eftersom svagheten kommer vara flex i själva dörrarna. Oavsett kan du som bäst fördröja en tjuv. Sen finns ju även lås för laptop/skärmar. Möjligen har din tv standard fäste för det
6 svar · 972 läst
G
GunillaAlander: Hej! Nu har jag sett många fina ritningar till Adirondac-stolar på internet men alla är så krusidulliga och svåra att bygga med mått till höger och vänster. Har någon av er ett MYCKET enkelt mönster eller tips på sådant, och som jag enkelt kan bygga själv? Med virkesdimensioner som finns på varenda bygghandel? Och utan sticksågande? Och ändå stabilt och stort? Jag kan grunderna,
0 svar · 817 läst
Ola C
Ola C: [citat] Perfekt vet jag inte men..brukar ha väldigt lite glapp mellan glidskena o spår, typ 0.1mm, max 0.2. Har fått hyvla på en glidskena på ett annat bord en sommar annars har de hållt sig bra. Mellan lådfront o ram runt 0.5mm och där har jag aldrig haft problem, det är (ofta) rätt låga lådor. Tycker snarare gliporna blir aningen större första året även om man snickrat med torrt
77 svar · 20,9k läst
·
E
emifre: [citat] Råkar du ha artikelnummer på den du köpte?
9 svar · 3,3k läst
·
L
LittleFish: För att utmana lite, borde gå att gå ner till 12mm? Förstärkning i framkant som döljs bakom ramen i dörren, som samtidigt blir en fals för dörren? Kan kombineras med en list i bakkant och göra gammeldags hyllhållare som "hakar i" uttag? Sedan om du har möjlighet tycker jag jämt antal brädor som bokmatchas, och om du har tillräckligt långa låta ådringen följa geringar i hörnen,
3 svar · 772 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det blir ju inte helt bra men det ser nog bättre ut med en täcksida på vänstersidan som går fram och lite förbi skjutdörren och en list till höger ovanpå golvlisten och upp till taklisten som skjutdörren går emot. Vanlig taklist ovanpå täcksidan.
2 svar · 977 läst
·
Hep
Hep: Jag tar också ett ”riktigt” namn på de där, då jag är sugen på att ha det i ett kommande bygge.
5 svar · 991 läst
·
K
Källarsnicken: [citat] Tack för förslaget, men jag kan tycka att det ser lite grovt och klumpigt ut. I dagsläget funderar jag på möbelskruv/cylinderskruv med hattmutter. Någon som har erfarenhet av det systemet och kan se för och nackdelar?
2 svar · 740 läst
·
J
jullebulle1: Hej! Jag vill bygga en sängram som den på bilden men vet inte vad det är för "virke"? Kan det vara planhyvlat furu? Undrar även hur jag sen får tag på så fina och breda plankor/brädor utan kvistar m.m. nära Stockholm? Jag kan inget som sånt här och har frågat flera olika "kunniga" som säger att jag ska kolla med sågverk, brädgårdar osv. Men det är jättesvårt att googla mig
0 svar · 1,4k läst
·
S
Svante Svenson: [citat] Ja om färgen matchar. Kan vara vettigare med en sats där en kritvit ingår och även andra färger så att du kan blanda till en bra. Du behöver något att smälta vaxet med också, jag kör en lödpenna på gas, går nog med tändare också. Och så något att skrapa med. Kanske ett rakblad du tejpar på sidorna så att du får en tejps distans, och sen ett kreditkort du använder som
5 svar · 1,4k läst
·
P
Pettman: Vitlim/PVA/"vanligt trälim" går att smälta, när jag fixade till köksstolarna för några månader sedan täckte jag över liggaren på ryggstödet med aluminiumfolie och blåste upp med en varmluftspistol (med variabel värme, nedställd så den inte pajade ytbehandlingen) tills limmet mjuknade och gock att dra isär.
11 svar · 2,6k läst
·
V
Viktor Ivarsson: [citat] Vart fick du tag på skruv/plastdetaljen? Mvh
12 svar · 5,8k läst
·
D
Dilato: Valfritt, gör det som är enklast. Det är svårt att se vad du tänkt fästa i ovanpå garderoben. Man kan ju helt enkelt bara lägga typ en planka av lämplig tjocklek ovanpå så kan den inte tippa framåt.
1 svar · 920 läst
·
A
Anonym2: Använder du en rikthyvel blir det så om stålen i kuttern är högre än utmatningsbordet, bordet efter kuttern. Höj bordet eller justera stålen i kuttern. Blir det tvärt om att du får en mage, det blir konvext, är bordet högre än stålen. För att kontrollera så kan du lägga en rak träbit på utmatningsbordet och föra ena änden över kuttern. Är det rätt inställt ska stålen
1 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som sagt: Tänk på att den göra tt öppna som den ska - annars är det upp till dig. Små springor kan leda till damm på ställs som är omöjliga tt rengöra också , så rent generellt så tight som möjligt skulle jag säga. För min del brukar det bli en "listbredd" ut - dvs golvsockeln är den begränsande faktorn
2 svar · 2,1k läst
·
F
F_man: Det låter väldigt märkligt att ha ett så svagt ytskikt på ett sånt bord... när någon ändå säljer ett massivt ekbord! Ska det slipas görs det bäst med en excenterslip. Äger du inte någon, skulle jag hyra en proffsmaskin, även om man får helt ok resultat av billiga maskiner också (dock sämre dammuppsamling och vibrationer). Eller så lämnar du in det på ett snickeri. :) En
3 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.