B
Hej alla glada
Jag har en bar/tunna, med andra ord att fat som är delad och ombyggd till ett litet bar (från vintillverkare) och den har stått inomhus med mig som lat ägare och tyvärr så har den krympt så att de metalldelar som så att säga går runt tunnan har blivit stora nu.
Så min fråga är hur jag bäst kan få träet att svälla/få sin naturliga form, funderat på att allt typ ställa ut den i altanen under tak så fukten gör sitt, eller behandla den med paraffinolja, eller spraya först med vatten så den sväller och efter det paraffinolja……
Så gott folk, nån som sysslar med trä professionellt får gärna komma med förslag så blir jag glad. 😊😊😊🙏
 
B BM5 skrev:
Hej alla glada
Jag har en bar/tunna, med andra ord att fat som är delad och ombyggd till ett litet bar (från vintillverkare) och den har stått inomhus med mig som lat ägare och tyvärr så har den krympt så att de metalldelar som så att säga går runt tunnan har blivit stora nu.
Så min fråga är hur jag bäst kan få träet att svälla/få sin naturliga form, funderat på att allt typ ställa ut den i altanen under tak så fukten gör sitt, eller behandla den med paraffinolja, eller spraya först med vatten så den sväller och efter det paraffinolja……
Så gott folk, nån som sysslar med trä professionellt får gärna komma med förslag så blir jag glad. 😊😊😊🙏
Gamla badtunnor, inann man hade plastinsats, kunde man väl antingen försöka hålla fyllda, eller på annat sätt vattenbejutet tills dom svällde igen.

För ett "halvtfat" så kanske du kan sänka ned det i närliggande sjö med ngn tyngd ett tag ?
 
B
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Gamla badtunnor, inann man hade plastinsats, kunde man väl antingen försöka hålla fyllda, eller på annat sätt vattenbejutet tills dom svällde igen.

För ett "halvtfat" så kanske du kan sänka ned det i närliggande sjö med ngn tyngd ett tag ?
Tjena Klas, det är ingen badtunna utan en vintunna fast det är halvt fast kapat vertikalt, spännjärnen runt är oxå kvar fast nu hänger de i och med att den krymt.
 
När jag var barn och familjen hade träbåt såg jag att en del träbåtsägare lade i blöta trasmattor på insidan av bordläggningen någon vecka före sjösättningen. Dessa hölls sedan fuktiga för att låda borden suga fukt och minska läckaget efter sjösättningen.

Du kan ju prova med fuktiga handdukar inne i tunnan någon vecka för att se om det funkar.
 
  • Gilla
BM5 och 1 till
  • Laddar…
Som gammal träbåtsägare och numera trätunneägare vill jag påstå att det är svårt att få den tät om den står innomhus, det är nog för torrt om inte tunnan och dess ringar är gjorda för det.
Våra trätunnor som vi har för vattensamling under stuprören torkar isär varje vinter så att ringarna ramlar av fastän dom står under tak utomhus.
Om det går att minska diametern på ringarna är det kanske en lösning men dom brukar ju vara nitade.
Det man kanske skulle kunna prova då är att dra ihop tunnan med ett spännband och trycka in en distans runtom innanför ringarna.
Lycka till!
 
  • Gilla
BM5
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.