Lösvirke & Timmerhus
Takstolsnissen: [citat] Det är mer en business model kring produkten, som gör att det blir så. Plus att de ska beräknas och ska pressas in i virket enl. vissa krav. Så tänker att det är lite för att säkerställa kvaliteten på produkten också. Skarvarna pressas med vanliga spikplåtar ( pressplåtar), de fingerskarvas inte vanligtvis.
heimlaga: Först skall du ta reda på hur stugan är byggd. Är syllen så grov att den tål att ställas på plintar i stä'llet för en kontinuerlig stenfot? Är golvet byggt på plats efter flyttningen? Vanligen brukar man riva ut golvet nr man flyttar hus. Jag skulle gisa att du får lyfta upp litet i gången med domkraft och palla under för att få in balkar under och kunna flytta stugan. Om
Annchristin Lundell: [citat] Efter att ha haft plåtslagare här så har vi kommit fram till att taket var anledning, takbyte sker inom kort. Tack gode gud bara en sida. Tryckte i tec7 på alla ställen som plåtslagaren pekade på och inget mera vatten i väggen sen dess😂tec7 är såklart tillfälligt och taket bytes nu eller i september 🤓 efter tec7 så har fuktvärdena sjunkit ordentligt på 3 veckor och
Timmerkullan: Hej! Håller på med ett bastuprojekt vid vår timmerstuga. Tänker oss att vi vill ha blyinfattade fönster så som på övriga byggnader här. Kan man ha det, eller är det olämpligt i en bastu? Tips på bra vedeldade bastukaminer där man även får varmvatten till duschen på ett smart sätt?
Excel: Vi har stående takpannor som garanterar luftflöde och avgränsning inder huset. Vi har bara rabatt på denna sida, i överig är det öppet.
cazz: Tänkte bygga ett skydd till utepumpen men är lite osäker vid val om material. Tänkte först tryckimp. virke och sedan vänta ett år eller par år tills det är torrt och sedan måla det i huset färger. Eller köpa vanlig virke, grundmåla och sedan måla det i husets färger. Tryckimp. är billigare än vanligt, vet faktist inte varför då jag tyckte det är konstigt men har läst att
T.DCR: [citat] Vi blev själva förvånade att det bara tog 6 månader men det gjorde det! Anledning till varför det tog ett år till byggstart från att vi skrev under var för att tomten skulle styckas av och ärendet fastnade hos lantmäteriet. Vi har ett vinkelhus 160m2 som är byggd i lösvirke och det blev klart efter ganska exakt ett halvår. Vi byggde med en totalentrepenad.
Torparnskorpan: [citat] [citat] Kapade till syllen undertill med cirkelsågen och det blev toppen! Tack för tips! [/QUOTE]
Jonatan79: Ni glömde vindskydd utvändigt :( Den där dyra tejpen är bra.
Henrik Jern: Hallå! Nu har Anticimex besökt oss och gjort sin bedömning. Det var två personer som gjorde bedömningen varav en som hade ”10 års erfarenhet inom området”. Enligt dem var det fritt fram att isolera utan åtgärder eller sanering.
RoAd: [citat] Ytterligare en sak att tänka på här är att både grill och vattenkokare är två resistiva laster som inte drar "upp till" när de är på. De drar den effekt som de är uppmärkta med. Så när de är på så har du en belastning på 3800w konstant.
jonaserik: Ingen vägg, men det lär väl inte vara hål upp till tak där då. Om så är, så är det bara att såga, men som sades, det kanske finns något ovan som behöver stöd eller är gjort starkt från början. EDIT bara lite fel i skriften som ändrats-
Pellepennan1: Det är två stående stockar. Jag sparar den närmast murstocken då får jag plats med en 90-dörr. Uppe sparar jag de två översta plus halva av den tredje. Då fungerar en 200-dörr på höjden. Det blir även en en grov regel med rejäla skruvar efter kapytan för att hålla väggen stabilt.
JohnAnchor: Hej! Jag undrar om någon här byggt den sk "Enkelstugan" med byggbeskrivning från Svenska trä? Hur lång tid ska man räkna med för att få upp själva huset med väggar/tak/fönster/dörr (dvs inte inräknat ytor och inredning inomhus). Jag har varit med och byggt ett hus av liknande typ, dock med snedtak av tjärpapp. Så jag är redan bekant med samtliga byggmoment förutom sadeltaket. Hur
heimlaga: Se till att det blir ordentligt gjort med knutar och drag och dymlingar. Slarvreparationer brukar ofta leda till följdskador.
craftsboy: Jag har googlat och inte fått fram någonting men jag kan väl inte vara ensam i detta med att fundera varför man ska ha panel hela vägen ner till grunden om man ändå ska ha en altan byggd direkt i anslutning till huset? I mitt fall en tillbyggnad men så stor att den kan betraktas som nybygge och altanen kommer omsluta 85% av huset. Endast en norrsida komma vara utan. Om man inte har panel
heimlaga: Ja och så borde de ha använt riktigt timmer att reparera med för att få en ordentlig knut.
Oldboy: Nej, det är inga "strukturella" risker, bara utseendemässiga. På ett år händer inte så mkt. Det kommer antagligen att se likadant ut nästa år som i år innan ni tvättade fasaden. Kanske inte lika illa, men det jobbar åt det hållet iaf. Det enda att se upp med är om träet ruttnar i eller runt omkring lackskador. Tror inte det kommer att hända, men om lacken är tät så kan man
bopakoster: [citat] Sant, men det beror också på i vilken ordning ändringarna görs...gjorde en bild för några år sedan... [bild]
Oldboy: Det måste avgöras vilken trägnagare som är i farten. Det är inte alla som måste bekämpas. 2:a bilden visar ytvedsskador. De är helt triviala. 3:e bilden visar en rötskadad bit. Rötskador är alltid inbjudande för trägnagare då det är lättgnagda accesspunkter. Särskilt envis trägnagare uppskattar fuktskadat virke.
Oldboy: En lackfräs är precis som namnet anger en fräs för att ta bort lackskikt. En putshyvel är för att bearbeta trävirke. Ge en slät yta. Som heimlaga skriver, en elektrisk hyvel kan snabbt och effektivt göra grovjobbet/förbearbetning, men vill man ha en perfekt slät yta även t ex runt kvistar eller över bredare ytor än hyvelstålets bredd så måste någon annan bearbetning göras
bartfysio: [citat] Nej, har inte sett en enda myra i huset. Tror att Useless har rätt, men det är så konstigt att det bara händer på ett ställe i hela huset.
WiZCoke: Det beror ju helt på vilken dimension och vilket skick de underliggande bärlinorna och spikreglerna är. Edit: Oavsett så är det nog bättre att ta bort de befintliga trallbrädorna så inte eventuell begynnande röta byggs in.
Huddingebo: [citat] Det ÄR svårt om inte omöjligt att platsbygga i lösvirke och komma billigare undan än fabriksbyggda villor som redan är superoptimerade. Det prefabtillverkarna redan har gjort är att optimera precis allt. Handbygga en bil kommer alltid att bli dyrare än en bil från ett löpande band för att ta ett extremt exempel. Man platsbygger i lösvirke för att man vill ha något som inte
Albin Guntell: [citat] Vad ser ut att vara anfrätta? Träbalken? Det till vänster är torpargrund och höger gjutet. Det delar sig där. De som gjutet tidigare har lagt sand, isolering och sen betong på det men har sett på flera ställen att sanden sjunkit undan flera cm
cforselius: Hallå! Precis som rubriken lyder så letar jag efter en komplett material-sats i excel form/Google docs. Kanske har ni någon att dela med er av? Vi sitter i planeringsstadiet för att bygga hus när marknaden börjar ljusna och föredrar att skapa vår egen material-lista för full flexibilitet. Men jag vill vara säker på att vi inte missar något. Om ni sitter på en egen från tidigare