Hej,

Se bifogad bild. #2 ser ju ut att vara kapad för fönstret. Har hört att den översta #1 inte får kapas för att den håller upp allting. Stämmer det? Hade velat göra öppningen #3 nämligen.
 
  • Gamla träställningar vid röd träbyggnad, delvis trasig fasad, numrerade områden, landskap, utomhus, renovering eller rivning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
1 ser ut som en racklig reparation som man nog får se över, kanske timra om.
2 kan vara kapad korrekt och försedd med gåtspår etc.
3 kan du kapa upp, timmerstommar är tåliga, men du bör inte kapa en gång till i stock 2 så dra ner spetsen så du bara kapar i halva. Det finns också en risk att det försvinner dymlingar om du kapar här så du måste förstärka väggen innan kapning och förse den nya öppningen med gåtspår etc. Se noga över så du inte försvagar väggen i dragriktningen så en förstärkning i smide kan vara på sin plats.

Jag föreslår att du tar in en timmerman för konsultation på plats, jobbet kan du göra själv.

Lycka till
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
1 ser ut som en racklig reparation som man nog får se över, kanske timra om.
2 kan vara kapad korrekt och försedd med gåtspår etc.
3 kan du kapa upp, timmerstommar är tåliga, men du bör inte kapa en gång till i stock 2 så dra ner spetsen så du bara kapar i halva. Det finns också en risk att det försvinner dymlingar om du kapar här så du måste förstärka väggen innan kapning och förse den nya öppningen med gåtspår etc. Se noga över så du inte försvagar väggen i dragriktningen så en förstärkning i smide kan vara på sin plats.

Jag föreslår att du tar in en timmerman för konsultation på plats, jobbet kan du göra själv.

Lycka till
/W
Tack för svar!

Huset är redan färdigbyggt dessvärre. Tittar man här på bilden från andra gaveln så är det t.o.m. tre st fönster på rad, och det verkar ju hålla. Tror du fortfarande det är dumt att kapa nr 2 en gång till?
 
  • Trähus under renovering, ställningar uppställda, bild i plastficka, synliga trästommar, fönster med blått skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att det är färdigbyggt, men det hindrar inte att man kan förstärka rackliga reparationer, eller timra om just där och fälla in timmer.
Angående de andra fönstren så håller det säkert tå timmerstommar är tåliga.
Men det kan vara läge att titta närmare även på de andra fönstren så man säkerställer stommen över tid.
Kul med timmerhus, jag bor i ett jag själv satt upp och fått tillverkat efter egna ritningar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag ser att det är färdigbyggt, men det hindrar inte att man kan förstärka rackliga reparationer, eller timra om just där och fälla in timmer.
Angående de andra fönstren så håller det säkert tå timmerstommar är tåliga.
Men det kan vara läge att titta närmare även på de andra fönstren så man säkerställer stommen över tid.
Kul med timmerhus, jag bor i ett jag själv satt upp och fått tillverkat efter egna ritningar.

[länk]

/W
Kul!

Jo jag menar att huset är färdigt, dessa bilder är gamla. Men visst kan jag riva panel och vindpapp etc… men det orkar jag inte, han var noggrann och båtbyggare han som renoverade så jag tror det är ok.
 
Följ med läget och se om det börjar röra sig. Jag tycker att reparationen i knuten är riktigt dåligt gjord men om du har tur kan den hålla. Om den håller så håller den och om den inte håller lär det märkas på ytskikt och liknande.

Jag brukar arbeta som timmerman och har gjort den där typen av reparationer ordentligt.
 
H heimlaga skrev:
Följ med läget och se om det börjar röra sig. Jag tycker att reparationen i knuten är riktigt dåligt gjord men om du har tur kan den hålla. Om den håller så håller den och om den inte håller lär det märkas på ytskikt och liknande.

Jag brukar arbeta som timmerman och har gjort den där typen av reparationer ordentligt.
Vad är det som är dåligt gjort? Det är rejält med stål draget i den där lagningen vad jag har fått höra.
 
C CalleJansson skrev:
Det är rejält med stål draget i den där lagningen vad jag har fått höra.
Det ska väl inte behövas nått stål alls om det är rätt gjort.
 
Jag vet inte om du blandar ihop konstruktioner med vanliga takstolar. Då får man inte kapa kring livet på väggen.
Nu har du en timmerstomme. Då kan du utan problem kapa stock#1 för at öppna för fönstret. Men, som sagt, kan du råka ta bort dymlingar. Så det gäller att förstärka efter konstens alla regler.
 
C CalleJansson skrev:
Vad är det som är dåligt gjort? Det är rejält med stål draget i den där lagningen vad jag har fått höra.
Tyder på att någonting är fel. Är det rätt gjort så låser knuten sig själv och så växlar man laskarna i timret litet mer. Det enda stålet som kan behövas är ifall man inte kan få dit dymlingar och tvingas bulta ihop laskarna.
 
H heimlaga skrev:
Tyder på att någonting är fel. Är det rätt gjort så låser knuten sig själv och så växlar man laskarna i timret litet mer. Det enda stålet som kan behövas är ifall man inte kan få dit dymlingar och tvingas bulta ihop laskarna.
Okej. De borde förlängt lagningen då för att få utrymme att laska mer?
 
Ja och så borde de ha använt riktigt timmer att reparera med för att få en ordentlig knut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.