P
Som jag har uppfattat det så skall han bevaka så att alla myndighetskrav uppfylls. 2003 sa Boverkets ByggRegler i princip bara att ett våtrum ska vara tätt och ha ett golvfall som slutar vid en ett golvavlopp/ brunn. Det ska nog finnas med i hans papper till byggnadsnämnden.

Om det inte är ett krav att han ska syna av ägarnas eget arbete, så har ju heller inget fel begåtts.

Hur ser det ut om han backar ur? Kan det kosta er 75K eller mer? Hade ni accepterat ett bud på ert hus som hade varit 75K lägre än vad han bjöd innan prutningen?

Jag hade tagit det coolt och sagt att jag vill kolla upp vad som gäller i morgon när myndigheterna har öppnat igen.

Du ställer bra frågor gällande om vi hade accepterat hans bud på 75 000:- mindre under budgivningen, vet inte faktiskt, men värt att fundera på.

Imorgon skall vi träffa köpare och mäklare, så då vet jag mer hur det kommer att gå.

Tack för allt engagemang

Mikael_L
OBS jag är bara en lekman vad det gäller alla sådana här juridiska krumelurer ... så du vet.

Men jag uppfattar det hela som ett tråkigt sätt att försöka pruta. (Då kan jag endast gå på den information som är skriven i tråden).

Hur man än vrider och vänder på det så verkar det ju inte som att detta "fel" verkligen är ett fel.
Och i så fall sitter köparen fast benhårt, det är du som har trumf på hand. Kontrakt är skrivet, inga riktiga fel finns, dvs köparen har ingen grund för att häva köpet = ni kan pungslå dom ordentligt med skadestånd ifall dom drar sig ur.

Jag undrar om köparen verkligen är medveten om detta...

Men å andra sidan har ni kanske bråttom, vill få ett avslut någon gång, slippa ny visning, budgivning osv ...

Men jag tycker nästan att köparen borde få svaret:
"OK, då ni alltså inte funnit några (riktiga) fel i huset så är det nu dags att ordna med slutlikvid och köpebrev. Men vill ni bryta kontraktet istället så kan vi inte så här direkt ange hur stora skadestånd vi yrkar på. Detta skadestånds belopp går inte att utreda föränn huset är sålt till annan köpare"

För i skadeståndet ska alltså alla era extra utgifter läggas in (mäklarkostnader, bohagsförvaring, homestylingutgifter osv) + mellanskillnaden till det pris ni får vid försäljningen gentemot det ni skrivit kontrakt om med nuvarande köpare.

Men man behöver ju inte skjuta med storkanoner direkt, men det vore kanske nyttigt för köparen att inse vad han spelar för insats just nu ....

Och till sist, som sagt, jag är lekman i detta, så fråga gärna t.ex. er mäklare om allt det jag skrivit stämmer ....

Hemmakatten
Jag håller med både ACME och Mikael_L i det de skriver.
För att kunna häva köpet krävs enligt kontraktet ett fel köparna inte hade kunnat räkna med med tanke på husets ålder och skick. Jag vågar nog ganska bestämt hävda att ett renoverat badrum utan våtrumsintyg inte faller under den kategorin.

Att renovera ett badrum kan vem som helst göra om man gör det på ett fackmannamässigt sätt. Det finns ingenting i Plan- och Bygglagen som säger att det måste göras av företag eller person som har en viss behörighet.I sammanhanget är det viktigt att särkilja auktorisation fårn behörighet. Auktorisation är oftast något som en (statlig) myndighet utfärdar utifrån ett lagkrav. Behörighet i detta fallet är enbart något utfärdat av en till branschen hårt knnuten sammanslutning/förening som absolut inte har myndighetsstatus.

I våtrumsbranschen finns flera föreningar/sammanslutningar som utfärdar "behörighet" om man gått en eller flera av deras kurser (till en kostnad av åtskilliga tusenlappar). Detta skall då, enligt marknadsföringen, borga för att ett våtrum/badrum blir utfört i enlighet med de krav som Boverkets byggregler uppställer. I PBL hänvvisas till att Boverkets regler skall följas.

Det är än i dag, och var det då ditt badrum gjordes, tillåtet att renovera sitt badrum själv. Att försäkringsbolagen skulle vägra att försäkra ett badrum utan att det var gjort av "behörig" person är nonsens. Möjligtvis kan de i sina villkor ha en skrivelse att "badrum(srenovering) skall vara utförd av godkänd/behörig firma eller på annat sätt fackmannamässigt utfört".

Dina köpare är tyvärr av den tråkiga sorten. Den sort som ALLTID hittar fel. Två veckor efter tillträdet lär de börja ringa om "fel" efter "fel" som de hittat i huset. Vill du inte ha dem som köpare så låt köpet gå åter. Det finns inget i kontraktet, utifrån vad du skrivit, som säger att du måste gå med på en prisreduktion. Om du då i morgon säger att du låter dem häva köpet, så får du nog se på häpna miner!

Tror, precis som Mikael_L, att de enbart är ute efter prutning. Du kan också följa MIkael_L's råd om att utifall de häver köpet, såkommer du att återkomma med specificerat krav på skadestånd. Är helt övertygad om att köparna kommer att backa och köpa huset till det pris nbi avtalat om i köpekontraktet. Det som behövs är att du själv har is i magen samt att du funderar och bestämmer dig för om du verkligen vill ha dessa personer som köpare av ditt hus:

Håller med föregående inlägg.

Detta är en tråkigköpare som bara försöker finna skäl att pruta. Ni kommer att få mer problem med denna köpare. Han kommer att återkomma med påståenden om dolda fel osv.

Det jag vill ha sagt är att ni bör lägga även köparens attityd i korgen när ni funderar över fortsättningen.

Nu vet jag ju inte vad er situation är, det kanske är en jättekatastrof om inte affären avslutas snart, och det måste man i så fall också ta med i beräkningen. Mne rent allm,änt tycker jag att ni skall vara ganska kallsinniga till köparen, och som sagt påpeka eller antyd vad ett omotiverat avhopp från affären kan komma att kosta dem.

Ev. kan ni ju storsinnigt erbjuda dem att hoppa av affären om de betalar er ett förutbestämt skadestånd på typ 300 000. Som ett rabatt pris.

Nu är allt klart. Vi har fått handpenningen idag, så nu är man väl ett steg betydligt närmare.

Jag var hos byggnadsnämnden i deras arkiv idag, och där fanns en hel dela andra dokument som jag inte hade sett tidigare. Ett av dom var undertecknat av kvalitetsingenjören och där kunde man läsa att tätskiktet var utfört enligt gällande branschregler.

Tack till alla här, ni har varit mycket hjälpsamma

Blev det avdrag på priset eller stod ni fast vid deras ursprungliga bud?

Det blev det ursprungliga priset. :rolleyes:

Grattis. Byggahus.se´s eminenta forum har räddat hem 300.000 spänn åt er...:)

Blir det en ny bil för pengarna?

Även om jag är motståndare till det där tramset om "dolda fel" i tio år och allting som rör saker därikring så i detta fall skulle jag ta några tusenlappar av dessa "sparade" slantar och köpa på mig en doldafel-försäkring.

Magkänslan säger att dessa köpare kan innebära problem framöver!

Lycka till!

vwww.viksbergsgard.se

En dolda fel försäkring kan vara en bra sak och du kan ha rätt, det kan innebära mer problem i framtiden

Mikael_L
Går det verkligen att teckna en doldafel-försäkring efter köpet ?

I det fall tråden här gäller så har ju inte tillträde skett. De har bara skrivit köpekontrakt. Om jag förstår diskussionen rätt.

En anledninga att inte teckna en sådan försäkring nu skulle kunna vara att då gör försäkringsbolaget ytterligare en besiktning. Om vi antar att de då hittar rena fel, eller värre, indikerar riskområden som inte redan varit uppe till diskussion i den gjorda besiktningen. Då skulle man kunna hamna i en besvärlig situation. Om säljaren före tillträdet upptäcker fel så kan man hamna i en svår tolkningtvist om huruvida de felen skall rättas till före tillträdet osv.

Dvs. som säljare vill man troligen inte skaffa sig en millimeter mer information om huset man just sålt, innan det är dags att lämna över det.

Som vanligt...hur man än vänder sig så har man arslet bak......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.