Du får amorteringsfritt utan större problem, om Du inte slarvat med betalningar tidigare. Banker är inte intresserade av att sänka någon. Gå igenom budgeten igen. Din hyra är en relativt liten del av Din totala budget.

Inte heller A-kassan kommer ställa till problem. Det finns en massa lösningar på detta och några har Du säkert redan funderat över, några har Du fått här i forumet och andra kommer bankerna ställa upp med.

Ställer inte banken upp lokalt (dvs dålig chef.) så gå upp en nivå. (Men hota inte banken med det, sök stöd!!!) Personligen skulle jag vilja se en kreditansvarig säga upp krediten hos en sjukskriven och sänka Er för att därefter riskera dålig pr/landa i tidningen samt få rapportera en förlust för 500:-/månad... Glöm det. Inte en chans. Karriärssjälvmord... Det är dessutom så små pengar...

Se till att kommunicera med alla fordringsägare. Oerhört viktigt. Då får Du en uppbackning Du kanske inte trodde.

Med Din budget, så genom att låna cirka 20 000:- så har Du samma kostnad och klarar Dig ett år. Det händer mkt på ett år... Men, sök hjälp från någon äldre (jag uppfattar Dig som rätt ung.), gärna egen företagare som kan stötta och föra ett mer oberoende resonemang.

Sälj inte. Var kall. Det löser sig, Tro mig.

Är det bara jag som reagerar på en Fackavgift på 1000 kr i månaden !!!??
Herregud, vad ska det vara bra för?

Vidare tänker jag som många andra, vad kan du minska på? Mat och blöjor etc, går det handla/leva billigare... Försäkring, 1000 kr låter mycket om du inte har någon bil längre. Studieskulden, kan man prata med dom och få till något som underlättar för er kanske. Har egentligen ingen kunskap om det men fråga skadar ju inte. Telefon, inte mycket att spara på kanske men alla hundringar som går att spara på är guld värda.

Ge inte upp bara, allt går ta-mig-fan om man vill !

Gå ur facket och gå med i Akademikernas A-kassa istället. Eftersom ni har har studielån hos CSN så antar jag att ni har tillsäckligt med högskolepoäng för det. 2*150 kr i månaden istället för 1000 är en början. Att slå ihop lånen löser tyvärr inte problememt på kort sikt då det är en fördröjning på detta hos CSN.

Tack för alla tips och tankar!
Jo fackavgiften går ju skippa....på två personer blir det ju 1000kr totalt inkl a-kassa.
Försäkringar går nog även dom att minska, är ju våra livförsäkringar och barnens försäkringar....när du säger det så ingår det j lite pensionssparande i min.

I maten ingår även mediciner(går en del...tur det är tak på priserna)....sen övriga saker man kan handla på ICA(toapapper, lampor osv.).

Sen är man ju inte expert på laga billig mat...men man lär sig.

Skall gå igenom dom förslag ni nämner...känns lite ljusare.

Det går att laga både bra och billig mat om man är lite uppfinningsrik. När vi behövde dra åt svångremmen en månad imponerade min sambo på mig genom att fixa lagad mat i nästan fyra veckor för lite drygt 600 kronor. Och då är lunchlåda till jobbet inräknad. Basvaror, inget krångel och "onödig" matlyx gör att man kan spara en del.

Att spara på fackavgiften är en sak. Men se till att inte gå ur A-kassan, den försäkringen kan vara bra att ha. Framförallt om man lever med små marginaler. Däremot kan man ju alltid undersöka om det går att gå med i en billigare A-kassa.

Vad du gör så säg inte upp försäkringarna. De är jätteviktiga om något händer. Om någon blir sjuk och ni inte har försäkring så är det inte säkert att ni kan teckna en ny efteråt, inte utan klausul i allafall. Kolla däremot runt, det kanske finns billigare. Vi fick ned vår hem- och villaförsäkring med 50% när vi frågade runt. Och som andra har nämnt, CSN borde gå att minska eftersom den baseras på inkomsten. Köp begagnade kläder, de brukar vara jättefina. Sälj era urvuxna, det brukar finnas klädbytardagar. Lycka till! Styrkekramar!!

hej. känns jättetråkigt o höra om er situation. av erfarenhet vet jag att det går o leva på i princip ingenting även om man har småbarn. skippa försäkringar. på både er och barn. tror dagis har försäkring som täcker upp på barnen. sedan är det kanske olika bolag, men en del bolag måste löptiden gå ut först, innan man blir av med försäkringen. telefon? kanske det skulle bli biligast o bara ha biltelefoner? själv har jag det, och jag och mina barn har abbonemang där vi ringer och sms:ar helt gratis till varandra. ang matkostnad,, går det att handla oehört billigt. ni måste laga er mat själva,,, billigt billigt! pannkakor, grönsaksgryta, havregrynsgröt, baka eget bröd mm mm... det går, men är jobbogt! jag har själv levt så med flera barn en period när jag sparade pengar, och va nere på 1000 kr i månaden i matkostnad. blöjor e skamligt dyrt. köp lågprisblöjor,,,., låt ungar krypa omkring långa perioder under dan utan blöjor. de både luftas, och är nog goare för dom, samt går inte åt lika mkt blöjor. frugan kan söka jobb inom vården. de skriker efter inhoppare, och där finns mkt stor chans att hon kan hoppa in när andra e lediga. måste inte alltid vara utbildning........ men då gäller de verkligen att man letar upp o ringer runt o säger att man kan jobba! jag tror absolut INTE att ni ska sälja! det är en tillfällig period ni är i.. försök o få uppskov på en del utgifter. förstår att det är hårt.... men ni måste börja nu och spara. grips inte av panik,,,, hjälper ändå inte. sedan vet ja inte hur socialen ställer sig? kanske de kan gå in o backa upp? inget skamligt alls! lycka till nu!

erik75 skrev:
Har redan sänkt amorteringen max...och fått max bottenlån.
1mille i botten + 300' i topplån(vattenskadan + lite renovering) = 6500kr/mån inkl amort

Banken: 6500kr
Drift: 3000kr
Telefon: 500kr
Studielån: 2400kr
Dagisavgift: 1000kr
a-kassa/fack: 1000kr
Busskort: 1000kr
Mat,blöjor mm: 5000kr
Försäkringar: 1000kr
Summa: 21400kr
Inkomst: 23 000kr inkl barnbidrag.

Och då fattas ju hel del utgiftsposter som gör att det går minus...går ju en hel del kläder till barnen mm.

Måste ju försöka ta mig tillbaka på jobbet...men går inte så bra.
Har sökt lite andra jobb...men då blir ju lönen därefter(typ 500kr bättre än sjukskriven), men snart måste jag ju byta...har inte råd vara hemma.
Alla poste kan såklart påverkas, men vissa lättare än andra.
Utan att vara insatt i er situation så smkulle jag förslå dessa:
* Banken: 6500kr - ni verkar redan ha förhandlat här - möjligen om en räntejämkning kan hjälpa på kort sikt - risken är att ni får en restskatt (fastighetsavgiften) om ni tar i för mkt dock

* Drift: 3000kr - kan ni, så stäng av lampor,standbyapparater osv, undvik torktumling - hängtorka tvätten istället. Dra ned temperaturen i de rum ni inte är i vanligtvis (i sovrummen kan man med fördel ha nedåt 18 grader varmt)

* Telefon: 500kr - säg upp det fasta abbonemanget om ni har ett sånt. Mobilabbonemangen torde duga utmärkt, längre samtal får ni undvika - eller förlägga på tider/till abbonemang som det är gratis att ringa till.

* Studielån: 2400kr - Som ngn ovan sade försök kolla med CSN - dom kan skriva ned årsinkomsten för er (pga sjukskrivningen) tar dock ett tag innan detta börjar verka eventuellt

* Dagisavgift: 1000kr - inte mkt att göra om barnen skall gå på dagis

* a-kassa/fack: 1000kr - gå ur facket - stanna i A-kassan

* Busskort: 1000kr - lär väl ändå vara billigare än bilen ?

* Mat,blöjor mm: 5000kr - här får ni sätta er ned och göra en strikt budget med veckoinköp. Köp tex billigare blöjr, icke- färdigblandad välling i storpack, mindre kött, mer ris/pasta osv, Men framförallt inte något som inte står på listan.

* Försäkringar: 1000kr - se över kolla om det finns billigare bolag. Dra in på privat pensionssparande en period.

Ni kanske kan kolla med socialen, men såvitt jag vet så har dom ganska stora krav på att man i princip har uttömt alla andra möjligheter, och jag tror inte heller att dom godkänner ägande av ett hus för att få bidrag därifrån. Dessutom tycker jag inte er situation ser helt hopplös ut, det handlar ju trots allt bara om ca 1600 kr i diff!
Krya på dig och ransaka din budget så skall du se att det går ihop.

Det rådet att köpa/sälja kläder på tex tradera är ett bra råd - även om det kanske handlar om mindre summor- ett bar barnskor betalar du 25 kr istället för 100-200 kr för- och får dessutom 20kr för dina gamla :)

/K

Snailman
Har för mig att banken kräver man ska ha försäkring på villan, som villkor för sina lån.

Snailman skrev:
Har för mig att banken kräver man ska ha försäkring på villan, som villkor för sina lån.
Hemförsäkringen skall ni absolut ha kvar - annars riskerna ni en än värre situation !!

Däremot kan man se över vilket bolag man har och ev. lösöresförsäkringssumman

/K

Känner igen sitsen. Har varit i liknande själv, nästan ur den nu... Kolla med banken om att ej amortera på ett tag, csn kan ni också sänka. Men annars är det bara att ta tag i sakerna själva, rensa i garaget på loppis. Kanske har en gammal träningscykel, barnkläder, böcker mm. Då får ni städat också, så gjorde vi och det löste mat för en vecka. Många bäckar små, glöm vin och sånt till ni är tillbaka på banan.

försök behålla huset så länge det går. Att sälja med förlust är ingen drömsits.

Nyckeln till att lösa situationen måste ju ändå vara att gå tillbaka till jobbet. Kass mage och snurrande skalle får nog de flesta småbarnsföräldrar pga: sömnlösa nätter, vab när man absolut inte kan vara borta etc etc.. Försök att gå till jobbet och inte ta det så alvarligt, skit i vad folk säger - det är ju trots allt bara ett jobb. Om du inte trivs på jobbet så sök ett annat under tiden du gör ditt nuvarande. Det är ändå lättare att få ett nytt om man redan har ett än om man är sjukskriven.

Hej!

Jag föreslår att ni byter försäkringsbolag. Jag tipsar om Moderna försäkringar, jag och min sambo betalar 350 kr /mån. Vi bor i villa i västsverige, normal stor yta 95+95, byggt 1968, tomt 1000 kvm.

mvh

Helena Björk

www.familjeliv.se finns jätte fina trådar om mat som är billig.. tips på storkok osv...
Städa ut hemma... det är skönt att få sådant gjort och att man sedan får några kronor för det är ju ett plus... annars har ni ju tänkt på det mesta... bara en sak... sträva tillsammans... jag tror att när sådant här inträffar är det lätt att glömma styrkan man har i varandra och till slut glömmer man varandra och har ett stort och på sikt ett svårare problem.. kom i håg ni är tillsammans i detta!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.