1 767 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Kökskostnad i standard utförande.
När Ni byggt ert hus/ska bygga, hur mycket blev kostnaden för ert kök med era tillval? Hur mycket mer än standard utförandet blev det?
Har fått en indikation av att det allt som oftast blir merkostnad efter köksplaneringsmötet...
Stämmer det?
Mvh Malin
Har fått en indikation av att det allt som oftast blir merkostnad efter köksplaneringsmötet...
Stämmer det?
Mvh Malin
Jag har varit med om tilläggspriser på mellan ett par hundra upp till ca 500 000:- tillägg mot standraden. Det beror självklart på vad man har från början och vad man väljer till.
En sak är då säker - spring på alla köksfirmor, tag bra lösningar och ritningar och gå sedan till ett och hellre flera snickerier istället. Skåpen i vårt kök varierar alltså ifårn ca 30 000 för Ikea till över hundratusen, javisst, det går ju inte att jämföra vad man får men med tanke på vilka påslag firmorna har ( många av dem) för 'samma sak' jämfört med snickerifirma så rekommenderar jag allvarligt snickerialternativet om man vill spara tiotusentals kronor.
Hej!
Av egen erfarenhet vet man nu att priserna stiger så fort man har en massa "krims-krams" i köket, som t.ex avslutande hörnhyllor, hörnskåp, dekorlister, ljusramp m.m. Men självklart är ju detta jättefint, men man får begränsa sig om man har en budget att hålla sig efter..
Vårt kök slutade på 92000:- inkl vitvaror med A-klass.
Helt ok då vår budget var på 100`!
// Jessica
Av egen erfarenhet vet man nu att priserna stiger så fort man har en massa "krims-krams" i köket, som t.ex avslutande hörnhyllor, hörnskåp, dekorlister, ljusramp m.m. Men självklart är ju detta jättefint, men man får begränsa sig om man har en budget att hålla sig efter..
Vårt kök slutade på 92000:- inkl vitvaror med A-klass.
Helt ok då vår budget var på 100`!
// Jessica
Helt Ok Jessica! Vi ramlar nog ner nånstans på 130' - 140' tror jag inklusive allt då......omdragning vattenochavlopp, nytt golv, repgips, nya vitvaror, specialbeställda måttanpassade diskbänkar varav en svinus dyrikus hörndiskbänk, fläktkåpa, gashäll, gasinstallation, inbyggnadsugn med pyrolys, diskmaskin, arbetsbänksnutt i sten etc etc. Just nu pågår det förhandlingar om vad skåpen skall kosta.....hundratusen för enbart förvaring tycker då inte jag är OK i mitt fall. Hörnskåp blir det inte i överskåpsväg - utan insticksskåp, de bygger inte lika mycket på djupet s a s.
Vi har ett ca 9 kvm kök, skall inte ha några högskåp utan kommer att ha cirka 12-13 skåp plus en hylla. Det är ju svårt att jämföra priser men vi klämer enligt köksfirmorna in så mkt skåp i vårt kök som ett 'normalbestyckat' kök d v s cirka dubbelt så stort ( vi kommer ej ha matplats i köket).
Vi har ett ca 9 kvm kök, skall inte ha några högskåp utan kommer att ha cirka 12-13 skåp plus en hylla. Det är ju svårt att jämföra priser men vi klämer enligt köksfirmorna in så mkt skåp i vårt kök som ett 'normalbestyckat' kök d v s cirka dubbelt så stort ( vi kommer ej ha matplats i köket).
Vi landade på 155.000 för köket utan vitvaror, dock är det ett rejält stort kök men ungefär 1miljard lådor hehe, nja inte riktigt kanske men 
Det vi prioriterade var :
Ask luckor
Ej vitt inuti lådor, utan björk
Utdragbara stora lådor med dämpning när man stänger
Vitrinskåp
och lite annat lull lull
Vi drog bort hela köket ink vitvaror från vår husleverantör och valde betydligt bättre saker.
Tänkt bara på att ni skall förmodligen tillbringa en jäkla massa tid i köket, och snålar man in på köket när man bygger hus tycker jag att man är lite snett ute, köp det köket ni vill ha så kommer ni bli överlyckliga varje gång ni stiger in i det
Jobbigt att känna : Fan vi skulle lagt lite mer på köket
Det vi prioriterade var :
Ask luckor
Ej vitt inuti lådor, utan björk
Utdragbara stora lådor med dämpning när man stänger
Vitrinskåp
och lite annat lull lull
Vi drog bort hela köket ink vitvaror från vår husleverantör och valde betydligt bättre saker.
Tänkt bara på att ni skall förmodligen tillbringa en jäkla massa tid i köket, och snålar man in på köket när man bygger hus tycker jag att man är lite snett ute, köp det köket ni vill ha så kommer ni bli överlyckliga varje gång ni stiger in i det
Jobbigt att känna : Fan vi skulle lagt lite mer på köket
Tack Micke. Det var just det jag var ute efter.
Att det handlade om a-hus gjorde det ju inte sämre, för det är de vi ska bygga med också! (Du får gärna direktmeddela om ert byggstadie. Har ni gjort avropet än?
Så det var alltså 55 tkr som ingår i deras hus... Ni landade på 110. Vad valde ni då som drog iväg? Eller innehåller Lummelunda så mycket mer kök så att 55 tkr inte räcker för att fylla detaljritningen?
Nu tror jag "vårt" hus Malevik har ett relativt litet kök. Men kanske att 55 tkr inte räcker till ändå?? Efter semestern ska vi ner och prata TOLO och kanske det blir kökträff då också.
Hade gott
Att det handlade om a-hus gjorde det ju inte sämre, för det är de vi ska bygga med också! (Du får gärna direktmeddela om ert byggstadie. Har ni gjort avropet än?
Så det var alltså 55 tkr som ingår i deras hus... Ni landade på 110. Vad valde ni då som drog iväg? Eller innehåller Lummelunda så mycket mer kök så att 55 tkr inte räcker för att fylla detaljritningen?
Nu tror jag "vårt" hus Malevik har ett relativt litet kök. Men kanske att 55 tkr inte räcker till ändå?? Efter semestern ska vi ner och prata TOLO och kanske det blir kökträff då också.
Hade gott
Absolut enklaste och rekommenderas är att använda designverktygen på antingen Ikeas eller HTHs siter. Ikea får man en ungefärlig prisuppgift på så vet Ni ungefär vart Ni hamnar. Även besök ett Ikea 'live' och få hjälp med utformning. Sedan har man ett hum om priser och utformning och så kan man sedan vandra runt i 'köksdjungeln' och frestas!
Klicka här för att svara