Inredning
Demmpa: Elfa trådbackar har djupet 54 cm, tre höjder (8, 18 & 28), tex, https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/backsystem/forvaringsfunktioner/wiredrawer Finns både backstativ som ställs i garderoben eller glidlister, https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/komplettera-garderoben/runners
Bästerortarn: [citat] Alltså, nu har jag bara haft soffor med avtagbar klädsel men jag har tvättat ett gäng fåtöljer, utomhusdynor och ett par bilsäten med en sån här maskin: https://www.dconcarcare.com/en/fakir-9800-s-professional-water-vacuumer-extractor-carpet-cleaner.html Eller rättare sagt, jag har tvättat med vatten rengöringsmedel och borste (både manuell och på skruvdragare) och sen
kikarhus: Jag ska bygga en förvaringslåda i trä/plywood till min kattvind som kommer vara 100 cm bred, 150 cm djup och ca 40 cm hög. Har köpt lådskenor (länk nedan) som man ska kunna dra ut med 150 cm och klarar en vikt på ca 200 kg men var är det bäst att jag monterar lådskenerna på lådan för bäst stabilitet? Så högt upp det går eller så längt ner det går eller i mitten? Kommer bygga
weltklasse: [citat] Smaken är som baken! :) Tror personligen det är svårt att få det snyggt där bakom dörren inklämt mellan vägg och pelare utan att sätta igen hela utrymmet med förvaring!
Stubai: [bild] Jag löste problemet genom att sätta dit en plåtbit.
Peter321: [citat] Tack! Jag funderade lite mer efter dina inspel och nu lutar det nog åt att vi börjar med att ställa sängen rakt ut från väggen istället. Behövs det byggas en vägg så får det blir senare. :) [bild]
Stnbkn: Jag gjorde det på 6st som jag hittade billigt begagnade! Det blev toppen. Mät, rita ut med vinkelmått och den kapa med cirkelsåg.
mrsnhp: Vi har tio år gamla Elfa hängskenor och konsoler som vi tänkte ta i bruk, men saknar bärlister. Nu ser vi att de nyligen har ändrat på bärlister och hängskenor 😕 Är det verkligen så att de äldre hängskenor inte passar i de nya bärlisterna? Har någon här provat? Och funkar de gamla konsolerna i de nya grundare hängskenorna, om vi blir tvungna att köpa både bärlister och
BirgitS: Då får du börja med att kolla vad som finns bakom panelen, om det är en yta som det är bättre att utgå ifrån.
Dilato: Spelar det nån egentlig roll? Det som är viktigt är att man vet vad man håller på med.. [MEDIA=youtube]DQx5SVj0biA[/MEDIA] [MEDIA=youtube]Jdu9RId7m90[/MEDIA]
mojjen: Jobbar proffesionellt med detta. Vi sätter skärmar dikt vägg om det ör fasta platta, även i enkelgips max 65-75” beroende på vikt). Absolut aldrig vridstativ på varken enkel eller dubbelgips. (Möjligen en 43” i dubbel). Alltid förstärkt tröskiva eller murad/betong. Belastningen med hävarm blir lätt hög. Sen kommer någon och tar tag i skärmen, och drar nedåt, så är det
Patrik_Hed: Gör ett trådlyft med en likadan fråga! Någon som känner igen denna tapet? [bild] //Patrik
mexitegel: Annars borrar du ju bara nya hål i listen där du vill ha dem.
Vardagsrum: [citat] Jag har två stycken sådana själv, är nöjd med dem. Man får en hel del övrig data på köpet också. Priset har verkligen gått ner sen jag köpte, känns väl värt det. Går att krångla in värdena i Home Assistant också om man så önskar.
Saltochpeppar: [citat] Snyggt! Fick massa idéer till resten av huset nu!
BirgitS: Bra, det är alltså backsystemet och det beskrivs här (plus länkade sidor): https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/backsystem Kolla på vilka delar som ingår i ett startpaket så blir det nog enklare att förstå vad du behöver köpa (gavelsidor, tvärstag och backar).
BirgitS: På 40-talet byggdes det med lite av varje pga. att kriget orsakade brist på mycket. Det förekom tegel, slaggsten, kloasongvägg etc. Om det är trä (plankvägg/kloasongvägg) så är det nog oftast bäst att skruva med träskruv i träet. Kan vara bra att lära känna sina grannar och styrelsen för att få del av deras erfarenheter gällande t.ex. väggmaterial.
nybörjar-byggarn: [citat] OK! Tack! Ha en fin kväll!
Flip Ösund: Hej! Tänkte bygga en tv-bänk med akustikpanel (samma som väggen bakom). För att göra det så enkelt som möjligt var min tanke att köpa ikea bestå och sedan klä ikeas lucka med panel Frågan är hur tjock luckan kan vara för att lira med gångjärn osv så att inte luckan tar emot nånstans när man ska öppna Finns det någon som har erfarenhet av liknande projekt eller vet vad
axelman: Hej Hittade du något gångjärn ? Jag har frågat forumet så här: Hej Ett gångjärn till vårt HTH kök har gått sönder. Det är 40 mm långt / högt Kanske någon har ett på lager. Vi hoppas på det och önskar GOD HELG Bifd bifogas Hälsningar Axelman https://www.byggahus.se/forum/threads/gangjaern-till-hth-koek.518860/ [bild] [citat]
proffsrik: gängtapp i nästa större M-storlek på metallen och passande maskinskruv.
emjeysimone: Jotex har flera extra breda (280cm) Till exampel https://www.jotex.se/rida/rida-multifunktionsgardin-1-langd-extra-bred/1516674-15 Och ofta rabatter.
48:an: Har tidigare kört på IKEAs mörkläggande rullgardiner o varit nöjd. När vi kompletterade till soliga vardagsrummet i stugan ser vi att modellen ändrats. Förut fanns en auto-funktion för upprullning medan man nu drar i en spak. Men vita färgen har i modellen har blivit blåaktigt vit och står inte snyggt mot omgivningen. Har någon tips på vanlig mörkläggande vit rullgardin i