3 655 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
flytt av kök/större bad i prefabhus med krypgrund??
Hej, undrar om det kan gå att även på de prefabhus som inte har flexibla planlösningar byta plats på ett kök o ett sovrum exempelvis?? Eftersom ex. Smålandsvillan och Älvsbyhus levereras på krypgrund borde man ju kunna placera ett kök med avlopp o ventilation var man vill i huskroppen?? Eller är det så att rören ligger inkapslade i golvet redan från fabrik??
Detta förutsätter ju att man väljer bort leverantörens kök o köper o monterar eget. Många badrum är ju lite snålt tilltagna och då borde dom kunna förstoras, för fall mot golvbrunn borde ju kunna fixas när huset står på plats?? Då borde man ju kunna bygga även relax o bastu på plats. Någon som vet??
Detta förutsätter ju att man väljer bort leverantörens kök o köper o monterar eget. Många badrum är ju lite snålt tilltagna och då borde dom kunna förstoras, för fall mot golvbrunn borde ju kunna fixas när huset står på plats?? Då borde man ju kunna bygga även relax o bastu på plats. Någon som vet??
hej, jo i ett äldre hus med krypgrund är det ju relativt enkelt att just ändra rördragning men jag har förstått att byggnadssättet inte alls överensstämmer på nya modulhus. Därför är det i princip omöjligt att efter huset är på plats ändra plats på ex kök. Däremot kan man ta yta på ett intilligande rum för att göra relaxrum o större bad med bastu.
Eftersom rören ligger i golvbjälklaget i ett prefab-modulhus är det knappast ekonomiskt lönsamt att ändra på detta. Men om man ändå vill göra ett försök kan jag tänka mig att det går att dra nya uppgångar för avlopp under grunden in i ett nytt rum. Sitter just nu med grundritningarna för ett Älvsbyhus framför mig och där är det två uppgångar från kryputrymmet, ett till badrum och ett till kök/tvättstuga. Borde gå att lägga till ytterliggare en uppgång i valfritt rum. Men som sagt måste man ändå bryta upp golvet för att dra rör där också. Sen ska ju elen dras om i väggarna osv... tror kostnaderna kan dra iväg ordentligt!
Vore jag dig skulle jag kolla skidstahus istället för modulhus. De verkar kunna göra ganska stora ändringar på sina planlösningar!
Vore jag dig skulle jag kolla skidstahus istället för modulhus. De verkar kunna göra ganska stora ändringar på sina planlösningar!
Hittade själv signaturen MDU som byggt ett Västervik från Smålandsvillan. Dom har bytt plats på bad o sovrum, så det går tydligen!!! Så här skriver dom;
När vi beställde huset bad vi dem att inte fördra någonting till standardbadrummet, när huset var på plats så drog rörmokaren nya rör under det nya badrummet och drog även vattenrör i väggarna till dusch, handfat o toalett. Det gick på några extra tusenlappar men det var det värt!
När vi beställde huset bad vi dem att inte fördra någonting till standardbadrummet, när huset var på plats så drog rörmokaren nya rör under det nya badrummet och drog även vattenrör i väggarna till dusch, handfat o toalett. Det gick på några extra tusenlappar men det var det värt!
Det går även med Hjältevadshus att ända men vi kunde inte de då vi valde ett jubileumshus.
Klicka här för att svara