zenobia skrev:
Vi kollade inte tidigare jobb men vi antog att det troligtvis var lika illa med dom och att det knappast är någon idé att gräva i historien eftersom det redan var accepterat och betalt.

Några nya jobb hos oss blev det dock inte trots att han "hustomtat" i nästan 10 år i den föreningen.
Ja, kanske bäst att inte veta sas.

Funderar litegrann hur denne tänkte, vissa saker är ju mer tydliga än andra.

charta77 skrev:
Ja, kanske bäst att inte veta sas.

Funderar litegrann hur denne tänkte, vissa saker är ju mer tydliga än andra.
Japp, den som gapar efter mycket....

Det var väl lika mycket vårt fel som inte kontrollerat mer noga och gjort detta betydligt tidigare. Men det byggs upp ett förtroende på lång sikt och svängarna blir väl vidare och vidare antar jag... Ingen ursäkt men väl en förklaring...

Att missbruka sådana förtroenden är direkt tja, svinaktigt? Men det säger med att man bör ta siffror.på timmar.
Skall inte säga jag är exemplarisk med minuter men timmar ja, mycket bättre att ligga nån timme fel i underkant och sen ha en kund som kommer tillbaka.

Jag må vara idiot men en nöjd kund är mer värt än en överdebitering eller sett på ett annat sätt, är det ok så har de råd att anlita mig mer än en gång, sånt är viktigt.

/Kent

• Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
snickarboden skrev:
Att missbruka sådana förtroenden är direkt tja, svinaktigt? Men det säger med att man bör ta siffror.på timmar.
Skall inte säga jag är exemplarisk med minuter men timmar ja, mycket bättre att ligga nån timme fel i underkant och sen ha en kund som kommer tillbaka.

Jag må vara idiot men en nöjd kund är mer värt än en överdebitering eller sett på ett annat sätt, är det ok så har de råd att anlita mig mer än en gång, sånt är viktigt.

/Kent
Ärlighet med detta gäller alla konsultbranscher. Ofta jobbar konsulter per påbörjad halvtimme eller timme. Då får man som kund räkna med att det kan innebära tio minuter på en timme en dag o 55 nästa......alternativet för kunden är väl fast pris? då spelar timmar ingen roll. Jag har jobbat som konsult (ej inom bygg) men där kunden vill att jag skriver ned ankomst på minut och avfärd på minut, restid uppskattad samt per vecka avrundar till närmaste timme. Det är ju en helt ok deal. Att titta på klockan och vara ärlig torde ju inte vara så svårt.....

Kent, jag håller med. Missbruk av förtroenden är svinaktigt överallt i samhället. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag lurade kunder. Troligtvis slår detta tillbax mot dem.

Sen, är det ju ok i mina ögon för ett företag att ha vilka hutlösa offerter de vill och mål på vinst......bara de är ärliga.

1) Så länge det är hantverkarens marknad så kan man inta den rätt smådryga attityd som trådstarten gör
2) Så länge det är hantverkarens marknad så kan hantverkare fortsätta att att köpa in material billigt och göra ett påslag och sälja det dyrt till kunden. Kunderna får ju ändå vara tacksamma att det kommer en hantverkare och gör jobbet - eller hur?
3) Så länge det finns mer jobb än hantverkare så är det en bransch - eller branscher då, om vi ska segmentera - som inte behöver förhålla sig till den mer allmänna devisen "kunden har alltid rätt"....

Sen är det förstås så att det finns jobbiga kunder också, och som vill spara in på skitsaker och bevaka varje krona.Min uppfattning är dock att relativt sett okvalificerade tjänster är kostsamma i Sverige, och att det inte är en dag för tidigt som utländska aktörer kommer hit och erbjuder sina tjänster för mer marknadsrimliga nivåer.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
1. din tolkning, i min mening så belyser TS det faktum att dom flesta hantverkare vill arbeta med eget material. Inte smådrygt i mina ögon.

2. Helt korrekt! utbud och efterfrågan, kul att någon äntligen förstått det.

3. Tror dom flesta seriösa hantisar vårdar sina kunder efter devisen "kunden har alltid rätt" (även om jag tycker det är ett slitet uttryck som inte stämmer in absurdum)

Då menar du att även bilrep, frisör, datatekniker osv. är kostsamma i Sverige, för dessa har oftast en högre timpeng än hantisar ju !

Lite roligt att du tar upp det där med utländska hantverkare (igen).
Ända sedan jag började läsa här på byggahus så har det skrikits om att nu skall det minsann bli ordning på torpet med svenska hantverkares priser iom. denna utländska konkurrens........
Men vad har hänt??
Kan kanske bero på att dom har en tendens att konkurrera ut sig själva, kolla bara på fuskbyggarna, eller varför inte denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum...anns-riktigt-daligt-gjort-13.html#post1567009

Jag har drivit eget företag som konsult i en helt annan branch. Sedan vi köpte hus för 7år sedan har jag verkligen förvånats över hantverksbranschen. Kunden har inte alltid rätt. Men som företagare bör man försöka bete sig professionellt. Finns ingen av de branscher jag mött där så många har en otroligt rutten attityd. Det finns bra hantverkare. Tyvärr tror jag också på det stora hela att det går sämre för dem då de inte lurar, hotar o skrämmer till sig pengar. De fuskar inte med material och drar in mer pengar än avtalat. De verkar inte ha någon moral, helt absurt. Har man en konfligt i vilket annat sammanhang som helst så diskuterar man sakligt. En hantverkare börjar mer än ofta skrika, inte anse sig ha fel utan vettiga argument och bara vägrar slutföra. Absurt. Men kunden har inte alltid rätt. Men entreprenören bör leda med exempel.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.