2 683 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Någon som känner igen dessa mått på innedörrar (gammal standard)?
Vi tänkte byta innedörrar (bara dörrbladen, inte karmarna) och har lite problem med måtten. Alla mått stämmer väldigt väl överens med gammal standard (2015 hög,...) förutom måttet från dörrens ovankant till låskolvens ovankant som skall vara 1043 men som är 1074 hos oss. Är detta ett mått som någon känner igen eller har ni några tipps på var jag skall börja leta? Finns det vissa tillverkare som har andra mått eller kan det vara en icke svensk dörr så att jag kanske har mer tur när jag letar i utländska byggvaruhus?
Nja, karmarna målade jag igår... ;-) Men det är ju inte världens jobb att måla igen runt hålet. I byggvaruhuset sa de också att det var lätt att flytta "hålet", men när jag har tänkt efter tycker jag att det låter rätt krångligt iallafall. Är det nåt jag missar? Hur skulle man göra det isåfall? För jag skulle skruva loss metallbiten, fixa ett hål med någon sorts mejselliknanade historia och hur fyller man bäst det gamla hålet?
Annars funderar jag på att lämna in de gamla dörrarna för sprutlackering. Någon som vet hur bra det blir om man har fanérdörrar? Är lite rädd att de inte blir särskilt hållbara...
Annars funderar jag på att lämna in de gamla dörrarna för sprutlackering. Någon som vet hur bra det blir om man har fanérdörrar? Är lite rädd att de inte blir särskilt hållbara...
Det är ett jobb för ett stämjärn och en borrmaskin. Du plockar bort "metallbiten" och ritar var den ska vara samt var hålet ska vara. Sedan borrar du några hål i framkanten av hålet. Sedan är det bara att jobba på med stämjärnet. Inte jättesvårt. Det gamla hålet sätter du igen med en träbit som du limmar och när det torkar sågar du av träbiten och sandpapprar ner. Skaffa ett stämjärn som inte är för brett.
Klicka här för att svara