Har laserade fönster på vårt 70-talshus. De är spruckna i nederkant efter flera års brist på underhåll. Ska jag bara lasera över, spackla först (fäster lasyren över huvudtaget på spackel?) eller är det dags att byta fönstrena?

Har dom spruckit skulle jag nog titta på nua fönster, åtminstone dom som spruckit

Att du har så gamla fönster kvar och funderar på att måla dem! Alla fönster på vårt 70-talshus är bytta. De i norrläge byttes ut för 5 år sedan och de i söderläge redan på 80-talet. De utbytta i söderläge hade redan torrsprickor när jag behandlade dem för två år sedan. Torrsprickorna fyllde jag med "Alcro latexfog universal Kitt & fog". Fogen finns i vitt och transparant och kanske i fler färger. Otroligt bra resultat!

Kan tänka mej följande behandling av dina fönster:
Grundolja (behövs på så gamla fönster)
Täcklasyr
Latexfog i samma kulör som lasyren
Täcklasyr

Känner inte riktigt för att byta fönster just nu... Tror nog de får hänga med ett par år till i alla fall.
Ska testa det där med latexfogen.Men, det får vänta tills det blir plusgradigt i alla fall. Hur många dagar utan regn måste de torka?

Latexen är klibbfri efter 30 minuter och övermålningsbar efter 1 timme vid 23 grader.

Jag tänkte på fönstret, innan jag behandlar det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.