N
Anonymiserad 263386: [citat] [bild] Tyckte att kritvitt blev fint.
27 svar · 51,9k läst
·
H
Henke110!: Hej på er, har ni erfarenhet av liggande Z panel även kallad Herrgård, Mälar Baspanel, en del tillverkare säger att den bör monteras stående medan andra säger att det även går bra att sätta den liggande. På ett antal bräder så får jag en glipa upptill på några mm. och frågar man hantverkare så säger en del att du kan använda utefog och andra att det inte spelar någon roll
0 svar · 3,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Riv du bort plåten och kolla vad det är bakom innan du bestämmer dig
3 svar · 1,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Varför ska du ha på järnvitriol? Det skyddar inte träet. Sitter det falurött, måla om med falurött. Enkelt och bevisat "bra".
2 svar · 2,5k läst
S
Svanteman: Närmsta byggmax eller annan trävaruhandel. Kolla efter panelbräda men den lär vara 22x120mm vill du ha exakt så kolla med en mindre såg om du kan få specialbeställa men brukar krävas lite mängd för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Är det bara några stycken hade jag klyvt dem själv.
1 svar · 992 läst
G
ginko: Också nyfiken, har liknande som gick sönder när de gjorde hål.
1 svar · 3,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Håller med @Anna_H Det eller en lite mörkare grå nyans, typ ncs 5500 eller nåt
4 svar · 2,6k läst
·
Y
Yrrol: Jag har lågt tak i garaget och funderar på Hörmann rullport. Fast är undrar om denna typ av design är vindkänslig så det prasslar i stängt läge även när det blåser ute? I reklamfilmerna så lät det plastigt när kvinnan tryckte handen emot porten. Någon som har sådan port eller erfarenheter av dessa?
0 svar · 1,2k läst
P
Patzie: Ja absolut sådär ska det inte se ut ,spec inte när man gör allt nytt.
6 svar · 7,7k läst
·
Centano
Centano: På den tredje bilden, vad är det man ser där? Är det takpappen som är klämd under vindskivan? Ser lite konstigt ut. Har du en bild som är tagen på lite längre avstånd?
2 svar · 2,1k läst
·
M
Mattias1000: Jag söker en speciallist till fasaden. Den löper liggande över och under fasadbrädorna. [bild] Ser man tvärsnittet verkar den ha en läpp, kanske för att leda ut vatten från fasaden. Det är alltså inte en lock-läkt som använts. [bild] Huset är byggt av Andréns Trähus 1988, och jag ser att listen finns på flera andra hus. Nu ska vi måla om och vissa bitar skulle kännas bra att
0 svar · 2,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: Det viktigaste är att ytterpanelen ej ligger emot isolering eller vad nu som finns bakom. Här har dom en troligen bättre lösning https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomkomplettering/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/ Men det fungerar bra med enbart ett lager spikläkt
3 svar · 14,4k läst
·
J
Jernhand: Man kan ju ta något i stil med Tec7/Sikaflex 291i/Biltemas marintätning runt och under eventuellt plåt som folk tidigare nämnt.
4 svar · 10,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Det går bra att måla direkt om ni vill, hör med snickarna så ni inte stör deras arbete bara
1 svar · 2,6k läst
J
johnirua: Jag har ett murat garage som är sprättputsat, Fasaden är jättefin och det finns inget tecken på tillväxt trotts att den är 6år och obehandlad. Problemet är att om det regnar som det gjorde i våras slår det igenom fukt på en sida. Är det någon som har ett tipps på ytbehandling som behåller putsens naturliga utseende? [bild]
0 svar · 2,5k läst
·
V
viggen_l: Vet inte hur din är uppbyggd. Men på vår tog de bort all klinker. Fixade fallet utåt. Sen målades betongen med ett 2 komponentsytskickt för pooler och liknande. Detta går också en bit upp på väggen. Sen på med klinker igen.
4 svar · 2,9k läst
·
yonna
yonna: Putsfasaden är nu 15 år och ett parti på ca 6 kvm behöver målas om pga skada. Målaren rekommenderar Caparol Amphilisan som han menar är en utveckling av silikatfärgen. Någon härinne som har erfarenhet av denna färg?
0 svar · 1,0k läst
C
Clemens: Tack!
7 svar · 5,4k läst
·
C
7 svar · 5,4k läst
·
D
Daniel Dyp Jonasson: Lägger igen sprickor i fasaden innan det ska grundmålas. Hämtade en ny fog och fann en stund senare att det är innefog. Bah. Hur illa är det när det ska grundmålas och slutstrykas?
0 svar · 1,0k läst
·
K
Klumpen46: Ja jag undrar också hur det har gått för er puts?HAr fläckarna försvunnit? Har ni mer bilder?
3 svar · 4,4k läst
·
PASwe
PASwe: Jag tror att det är många som har detta problem och jag löste det själv genom att pensla sådant medel som man har för att ta bort fog från t ex klinker. Det ljusa nästan vita färgen kommer från kalk som ligger ytterst som en hinna över den sand som bruket också består av. Medlet som jag nämnde är helt enkelt en syra som tar bort kalket och istället får man den mörkare sandfärg
7 svar · 15,3k läst
·
B
bjarne1: [citat] Eh, är det sant, eller retas du bara? För min del blir det nog Beckers Akrylatfärg Max Front, som just nu är "billig" till ungefär det dubbla priset på k.rauta för närvarande. Hade gärna vald bestå eller perfekt, men inte för 1900:-, som priset är för mig. Ingen i Göteborgsområdet som vill sälja bra färg för under 150kr/l?
4 svar · 6,0k läst
W
Woodi: [citat] Tanke vurpa från min sida
9 svar · 3,5k läst
·
3ple
3ple: Hej, Jag har planer på att använda plåt med aluzinkbeläggning som fasad och har lite frågor. Tanken är att använda stora släta plåtar, storleken 1*2 eller 1,25*2,5 meter verkar vanligast. Vad anser ni om tjockleken? Spik(skruv)läkt med luftspalt med vilket cc? Skruva med vilken skruv? Jag tänker farmarskruv. Montera kant i kant eller med överlapp? Kan man använda någon form av
0 svar · 1,2k läst
3ple
3ple: Sån har vi också i vårt hus byggt -57. Vi är inne på tionde året nu och det känns som om det funkar.
1 svar · 2,1k läst
·
L
Lewdis: Har idag en vägg med panel fylld med spån och sedan panel på utsidan. Nu skall utsidan bytas ut mot cederträ. frågan är hur jag fyller väggen. Panelen på insidan får vara kvar. Sedan reglar jag upp väggen och isolerar men hur gör jag sedan. Blir det papp och cederträ direkt mot eller behövs en luftspalt?
0 svar · 628 läst
H
HAN: Varför kallas i bland panel för spontad panel när den saknar spont och snarare är falsad? Bildexempel på något som kallas enkelfasspont: [bild] Egentlig enkelfasspont: [bild] Är det någon som vet varför man kallar falsat virke för spontat? Spelar det någon roll? Det jag misstänker är att det lättare blir glipor i det falsade, men att det är billigare?
0 svar · 3,5k läst
·
P
pluttisen: Hur mkt kostar det att putsa ett helt hus med tegel på första plan och trä på ovandel?
4 svar · 5,4k läst
D
deejay_brago: [citat] Tack för svar! Skönt ändå att det inte bara är hos oss då :) Nä inga skador någonstans mitt på. Endast på några ställen längre ner mellan brädorna.
3 svar · 4,4k läst
·
N
nauleem: Hej! Behöver förslag och idéer på ett tak över ytterdörren. Det vita sargen ovanför är tillräckligt stabil för att konstruktionen ska kunna förankras däri. Är INTE ute efter något sånt här: https://www.vidaxl.se/e/8719883564494/vidaxl-entretak-svart-och-transparent-120x80-cm-pc
0 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.